از ابلاغ دستورالعمل مراسم ماه محرم تا برگزاری جشن‌های مباهله در مساجد


از ابلاغ دستورالعمل مراسم ماه محرم تا برگزاری جشن‌های مباهله در مساجد

ابلاغ دستورالعمل «اقامه نماز جماعت» و برگزاری «مراسم ماه محرم» در مساجد، برگزاری جشن‌های روز مباهله با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استقبال مساجد از ماه محرم حسینی ازجمله اخبار حوزه مسجد در 22 مرداد ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار این حوزه در ۲۲ مرداد ماه:

دستورالعمل «اقامه نماز جماعت» و برگزاری «مراسم ماه محرم» در مساجد

از ابلاغ دستورالعمل مراسم ماه محرم تا برگزاری جشن‌های مباهله در مساجد حجت الاسلام «علی نوری» سرپرست مرکز رسیدگی به امور مساجد در خصوص «برگزاری نماز» و همچنین برگزاری «مراسمات ماه محرم» نامه ای به ائمه جماعات استان تهران نوشته‌اند که در ادامه می ‌آید:

باسمه تعالی

محضر مبارک ائمه محترم جماعات مساجد استان تهران(دامت‌­افاضاتهم)

سلام علیکم و رحمه الله

با احترام و عرض ادب، ضمن تقدیر و تحسین مساعی مشکور شما بزرگواران در نهضت تعاون و احسان، پیرو مکاتبه قبلی، با عنایت به نزدیکی ماه محرم و انتشار دستورالعمل صیانتی و بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص چگونگی برپایی مجالس عزاداری، حسب وظیفه نکات زیر به محضر مبارکتان تقدیم می­‌گردد:

۱) اقامه نماز جماعت، با رعایت دقیق پروتکل( استفاده همه نمازگزاران از ماسک، فاصله‌­گذاری، استفاده از وسایل شخصی و ضدعفونی دست و محیط)، در مساجد استان تهران، با تهویه مناسب، به مفهوم ورود و خروج حجم کافی هوای تازه، تا سقف زمانی یک ساعت بلامانع است. لازم به ذکر است که تهویه هوا به مفهومی که اشاره شد، نباید با گردش هوا در فضای بسته، به­‌وسیله کولرهای گازی یا سایر دمنده‌­ها که می‌­تواند موجبات شدت گرفتن سرعت انتقال ویروس را فراهم نماید، اشتباه گرفته شود.

۲) اقامه نماز جماعت با رعایت پروتکل در مساجدی که امکان بهره‌­برداری از فضای باز و غیر مسقف دارند، بلامانع است.

۳) فراهم نمودن امکان اقامه نماز غیر جماعت برای مؤمنان، در ساعات مشخص و در تمام مساجد استان تهران، توقع صحیح مردم شریف است که باید با رعایت اقتضائات بهداشتی و تکریمی اجابت شود.

۴) از مساجد استان انتظار می‌­رود فارغ از اینکه در کدام یک از سه گروه فوق قرار می‌­گیرند، در شرایط حساس کنونی، تمام ظرفیت و توان خود را در عرصه‌های؛ اخلاق و معنویت جامعه، معیشت اقشار آسیب‌­پذیر، بهداشت و سلامت عمومی، خدمات اجتماعی و بصیرت­‌افزایی سیاسی به میدان بیاورند و تهدید عدم توفیق در برگزاری نماز جماعت را به فرصت تمرکز در تأمین نیازهای مورد اشاره هموطنان مبدل نمایند.


۵) مطالعه دقیق دستورالعمل برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم، که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا منتشر شده مورد انتظار است و در عین حال تأکید می­‌شود:

مساجد می‌­توانند با رعایت مفاد دستورالعمل، بدون سینه‌­زنی، زنجیرزنی و دسته‌­روی، با برگزاری سخنرانی و ذکر مصیبت، در حداقل زمان ممکن، مراسم ماه محرم را برگزار نمایند.

سینه‌­زنی در فضای باز مساجد، با رعایت فاصله و استفاده از ماسک بلامانع است.

دسته­‌روی در فضاهای عمومی، منوط به اینکه منجر به تراکم و اجتماع نشود، قابل قبول است.

۶) با توجه به اینکه بخش اعظم مجالس عزاداری در فضای باز برگزار خواهد شد، جداً استدعا می‌­شود در رعایت حقوق همسایگان مساجد، خصوصاً کنترل صوت، نظارت و تدبیر لازم صورت پذیرد.

توفیق روزافزون شما سروران فاضل و فرهیخته را در بهره­‌مندی از برکات اقامه عزای حسینی(علیه­‌السلام) و خدمت خالصانه به بیوت­‌الرحمن و عبادالله، از درگاه پروردگار متعال مسئلت می‌­نمایم.

جشن مباهله برای آشنایی مسجدی‌ها با فضائل قرآنی اهل بیت(ع) برگزار می‌شود

از ابلاغ دستورالعمل مراسم ماه محرم تا برگزاری جشن‌های مباهله در مساجد

حجت الاسلام والمسلمین «علی انصاری» در گفت ‌و گو با خبرنگار مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه فعالیت شبانه روزی کارکنان برخی از دستگاه ها در دوره شیوع ویروس کرونا در حکم جهاد و شایسته تقدیر است، اظهار کرد: همه از خدمات پرستاران، پزشکان و سایر کارکنان بیمارستان و مراکز درمانی و همچنین مسجدی ها، هیئتی ها و گروه های جهادی در مقابله با این ویروس و خدمت به نیازمندان اطلاع دارند و به حق از آنها تقدیر به عمل آمد، ولی باید بدانیم که فعالیت مجاهدانه کارکنان شهرداری در تمیز نگه داشتن شهر در این دوره که بسیاری به دلیل خوف از ابتلا به این ویروس از خانه های شان خارج نشدند نیز بسیار ستودنی است.

امام جماعت مسجد انصارالمهدی (عج) (واقع در تهران، خیابان پیروزی، خیابان چهارم نیروی هوایی) افزود: اهالی این مسجد در ابتکاری تصمیم گرفتند در تداوم کمک های مومنانه به نیازمندان، این کار را در ایام منسوب به ولایت و امامت و نزول سوره و ها و آیات مرتبط با فضائل اهل بیت (ع) و به ویژه امیرالمومین (ع) در قالب هدیه مومنانه به کارکنان شهرداری منطقه 13 و بیمارستان بعث (واقع در تهران، بزرگراه بسیج، روبروی ایستگاه ائمه اطهار) انجام دهند که با استقبال زیادی از سوی مرتضی رحمان زاده، شهردار منطقه 13 که چند وقت پیش، به ویروس کرونا مبتلا بود، نیز همراه شد.

وی در ادامه با بیان اینکه کمک مومنانه اهالی مسجد انصارالمهدی (عج) به خانواده های نیازمند و در لبیک به فرمایش مقام معظم رهبری درباره رزمایش همدلی و مواسات، بی وقفه ادامه خواهد داشت، گفت: هر بسته کمک مومنانه این مسجد شامل مرغ، چای خشک، قند، شکر، برج، خرما، حبوبات و رشته ماکارانی است که در سه نوبت، مواد و لوازم بهداشتی شامل ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده نیز به آن افزوده شده بود.

انصاری در ادامه به برگزاری جشنی به مناسبت واقعه مباهله در مسجد انصارالمهدی (عج) در روز پنجشنبه، ۲۳ مردادماه پس از اقامه نماز مغرب و عشاء اشاره کرد و یادآور شد: نمازگزاران و کارگزاران این مسجد پس از برگزاری این جشن، به استقبال ماه محرم و سیاهپوش کردن فضای این خانه خدا می روند.

امام جماعت مسجد انصارالمهدی (عج) خاطرنشان کرد: هدف اصلی پایگاه بسیج این مسجد از برگزاری جشن مباهله، آشنایی بیشتر مردم با مستندات قرآنی مرتبط با فضائل اهل بیت (ع) و به ویژه امیرالمومنین (ع) است که به نوعی پاسخگویی به شبهات مطرح شده از سوی دشمنان است.

برپایی نمایشگاه «از غدیر تا عاشورا»/ برگزاری جشن مباهله با حضور حوزویان

از ابلاغ دستورالعمل مراسم ماه محرم تا برگزاری جشن‌های مباهله در مساجد

حجت الاسلام والمسلمین «سید علی اصغر مجد هاشمی» در گفت ‌و ‌گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) (واقع در خیابان قزوین، نرسیده به پل امامزاده معصوم) نمایشگاه از غدیر تا عاشورا را از سال 1397 و در امتداد نمایشگاه عاشورا که از سال 1361 در این مسجد برگزار می شد، در خیابان قزوین، روبروی آستان مقدس امامزاده معصوم (ع) برپا می کند، اظهار کرد: امسال این نمایشگاه با شعار «کرامت علوی، ایثار حسینی» از شب عید غدیر (جمعه، 17 مردادماه) آغاز به کار کرد و تا دوازدهم محرم نیز به کار خود ادامه می دهد.

امام جماعت مسجد باقرالعلوم (ع) افزود: پایگاه بسیج این مسجد با همکاری استادان و طلاب و پایگاه بسیج حوزه علمیه باقرالعلوم (ع) و با مشارکت هیئت حضرت سیدالشهدا (ع) و آستان مقدس امامزاده معصوم (ع) تهران این نمایشگاه را راه اندازی کرده اند و علاقمندان می توانند تا دوازدهم محرم امسال از ساعت 21 تا دو نیمه شب از این نمایشگاه بازدید کنند.

وی اضافه کرد: نمایشگاه از غدیر تا عاشورا شامل غرفه هایی مخصوص بانوان و کودکان و چند غرفه عمومی است که طی آن محصولاتی با محتوای اسلامی ایرانی در زمینه های بازی، نوشت افزار، حجاب و عفاف و ... عرضه می شود.

مجد گفت: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و با مساعدت شهرداری، فضای بیشتری به نمایشگاه از غدیر تا عاشورا اختصاص یافته است و با تلاش پایگاه های بسیج مسجد و حوزه علمیه باقرالعلوم (ع) تمام موارد بهداشتی رعایت می شود.

وی افزود: جشن بزرگ عید غدیر در نمایشگاه از غدیر تا عاشورا برگزار شد و پنج شنبه و جمعه، 23 و 24 مردادماه، جشن بزرگ مباهله با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مرتضی ادیب یزدی و با حضور روحانیون و حوزویان تهران در فضای این نمایشگاه برگزار می شود.

استقبال از ماه محرم در مسجد «امام حسن عسکری(ع)»

از ابلاغ دستورالعمل مراسم ماه محرم تا برگزاری جشن‌های مباهله در مساجد

مراسم پیشواز ماه محرم حسینی در مسجد امام حسن عسکری(ع) واقع در گلدشت شرقی برگزار می شود.

این مراسم با سخنرانی حجت الاسلام تیموری امشب (چهارشنبه، ۲۲ مردادماه) از ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه همراه با رعایت پروتکل های بهداشتی در این مسجد برپا می شود.

برگزاری مراسم بزرگداشت پیشکسوت مداحی در مسجد «هفتاد و دو تن»

از ابلاغ دستورالعمل مراسم ماه محرم تا برگزاری جشن‌های مباهله در مساجد

مراسم بزرگداشت درگذشت حاج فیروز زیرک کار، پیشکسوت مداحی و شاعری در مسجد هفتاد و دو تن واقع در میدان آزادی برگزار می شود.

این مراسم امشب (چهارشنبه، ۲۲ مرداد ماه) ساعت۲۱ با سخنرانی حامد باقرزاده و با مداحی امین قدیم در مسجد هفتاد دو تن با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نشنیده آیسان آقاخانی زن محمدرضا گلزار ! + عکس ها و خصوصی ها