هشدار ظریف درباره بازگشت به قانون جنگل با نابودی برجام


هشدار ظریف درباره بازگشت به قانون جنگل با نابودی برجام

وزیر خارجه کشورمان: اگر به آمریکا اجازه داده شود توافقنامه هسته‌ای ایران را برای همیشه نابود کند، این به معنای بازگشت به قانون جنگل خواهد بود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما؛ محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مطلبی در روزنامه فرانسوی لوموند نوشت: اجازه‌ دادن به آمریکا برای نابودی قطعی توافقنامه هسته‌ای ایران بازگشت به قانون جنگل خواهد بود.
هشدار ظریف درباره بازگشت به قانون جنگل با نابودی برجام
در مقاله وزیر خارجه کشورمان در روزنامه لوموند آمده است: «دولت کنونی آمریکا با تلاش برای نابودی قطعی توافقنامه سال ۲۰۱۵ برسر برنامه هسته‌ای ایران آنچه را که از چند‌جانبه‌گرایی و حقوق بین‌الملل باقی مانده است، تهدید به نابودی می‌کند.
در ایران -کشوری که هدف شرورانه‌ترین و کورکورانه‌ترین تحریم‌هاست- آنچه از دولت کنونی آمریکا دیده ایم کاملا واضح است: این دولت هیچ چشم‌اندازی درباره آینده جامعه جهانی ارائه نمی‌دهد. انعطاف‌ناپذیری و غیرقابل پیش بینی‌بودن آمریکا هیچ سنخیتی با اجرای نظریه بازی‌ها ندارد که در آن فرض بر این است که بازیگران تصمیماتی منطقی بگیرند. چه در بحث مدیریت بد کووید-۱۹ در داخل آمریکا یا تضعیف صلح و ثبات در خارج از این کشور، دولت فعلی در واشنگتن به غیراز حمله کورکورانه به هر کسی که از حکومت قانون دفاع می‌کند، هیچ برنامه واقعی ندارد.
مثال کامل آن، نحوه برخورد آمریکا در قبال قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است که برنامه جامع اقدام مشترک را -که معمولا «توافقنامه هسته‌ای ایران خوانده می‌شود» -تایید کرد. در ژوئیه سال ۲۰۱۵، آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان این توافقنامه تاریخی را امضاء کردند تا به همه نگرانی‌ها در مورد ویژگی منحصرا صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران پاسخ دهند و همزمان، مردم ایران را از تحریم‌ها غیرانسانی و ناعادلانه رهایی بخشند.»
در ادامه این مطلب با عنوان «نه مطلوب، نه ماندگار» آمده است: «در همین چارچوب، آمریکا و دیگر امضاءکنندگان به طور مشترک حامی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل -که به اتفاق آرا تصویب شد- شدند. قطعنامه‌ای که توافقنامه هسته‌ای مولفه‌ای جدایی‌ناپذیر از آن است و نود صفحه آن به این قطعنامه ضمیمه شده است و بدین ترتیب این قطعنامه را به عنوان حقوق بین‌الملل ثبت می‌کند. با وجود این، در ماه مه سال ۲۰۱۸، دولت آمریکا اعلام کرد که تصمیم گرفته است به طور یکجانبه به مشارکت خود در برجام پایان دهد.
از آن زمان، ایران و دیگر اعضای جامعه بین‌الملل در موضع خارق‌العاده‌ای قرار گرفتند تا ببینند آمریکا به نخستین کشوری در تاریخ سازمان ملل تبدیل می‌شود که نه تنها یک قطعنامه الزام‌آور را که خود این کشور حامی‌اش بوده است، زیرپا می‌گذارد بلکه دولت‌ها و شرکت‌هایی را که با اجرای سازوکار‌های این توافقنامه از حقوق بین‌الملل حمایت می‌کنند، تحریم می‌کند. همان گونه که در ماه گذشته فرصت داشتم به شورای امنیت سازمان ملل هشدار دهم، ادامه این وضع نه مطلوب است و نه پایدار؛ بنابراین اکنون زمان انتخاب است.
پویش دروغ‌پراکنی تحت هدایت دولت آمریکا - از جمله ادعا‌های دروغین درباره ادعای توافق منطقه‌ای - درباره پیامد‌های حفظ سازوکار‌های توافقنامه توسط دیگر امضاءکنندگان برجام، به‌خصوص عادی‌سازی همکاری‌شان با ایران در حوزه دفاعی تنها با هدف پنهان‌کردن نیات واقعی و شرورانه‌اش است.»
گفتنی است؛ دسترسی به نسخه کامل این مقاله فقط برای مشترکان لوموند امکان‌پذیر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی