رقابتی معقول

این هفته رینگ معاملاتی بورس کالا شاهد عرضه ۶ هزار و ۱۰۰ تن شمش آلومینیوم بود که باتوجه به نتیجه جلسه کارگروه آلومینیوم ستاد تنظیم بازار در روزهای ابتدایی مرداد، تمامی این عرضه‌ها در یک روز تجمیع شد، رعایت کف عرضه از سوی تولیدکنندگان و تجمیع یک‌باره این محصول نتیجه به نسبت مطلوبی را در این بازار رقم زد. با وجودی که برای این حجم عرضه ۱۱ هزار و ۳۰۰ تن تقاضا به ثبت رسید که تقریبا ۲ برابر عرضه بود اما همین میزان عرضه توانست از رقابت بیش از اندازه در این بازار جلوگیری کند، به‌گونه‌ای‌که بر روی شمش ۸۵/ ۹۹ درصد ایرالکو رقابت ۶ درصدی و بر روی شمش ۸۵/ ۹۹ آلومینیوم جنوب رقابت ۵ درصدی صورت گرفت. درحالی رقابت برای شمش آلومینیوم در معاملات این هفته کمتر از ۱۰ درصد بود که در هفته‌های گذشته این محصول تجربه رقابت ۴۰ درصدی داشت و در شرایط طبیعی نیز عموما صنایع پایین دستی ناگزیر به رقابت ۲۰ درصدی برای خرید محصول بودند.

خبری از افزایش تولید شمش نیست

آریا صادق‌نیت‌حقیقی عضو هیات‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان آلومینیوم درباره تاثیر رشد ۵۰ درصدی تولید آلومینیوم که در روزهای اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده، بر بازار شمش و صنایع پایین‌دستی آلومینیوم، به «دنیای‌اقتصاد» گفت: فقط میزان ظرفیت نصب شده در این زمینه رشد پیدا کرده و تحقق تولید واقعی با نصب ظرفیت فاصله زیادی دارد اما متاسفانه دولتمردان کشور خبرهای آینده را امروز خرج می‌کنند.

او ادامه داد: این روزها خبر راه‌اندازی شرکت سالکو با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم خبرساز شده اما درحال‌حاضر این مجموعه با ظرفیت تولید سالانه ۶۰ هزار تن محصول فعالیت می‌کند و در مرحله اول بنا شده تا به ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن برسد و به این ترتیب تا تحقق تولید ۳۰۰ هزار تن محصول و رشد ۵/ ۱ برابری تولید شمش در کشور فاصله زیادی وجود دارد.

حقیقی گفت: سال گذشته شاهد راه‌اندازی آلومینیوم جاجرم و امسال نیز شاهد آغاز به کار بخشی از ظرفیت سالکو و ورود محصولات این شرکت‌ها به بازار بودیم اما در همین حال، بخشی از تولید شرکت المهدی و هرمزال نیز در اثر صدمات خصوصی‌سازی نادرست و از مدار تولید خارج شدن بخشی از دیگ‌های ذوب کاهش پیدا کرد که این افت تولید شمش در آمارهای مسوولان درنظر گرفته نمی‌شود و در واقع نحوه آماردهی تا حدی گمراه‌کننده است. بنابراین برخلاف صحبت مسوولان، تفاوت چندانی در عرضه شمش آلومینیوم به بازار به‌وجود نیامده است و همچنان واحدهای پایین‌دستی برای تامین خوراک واحدهای تولیدی خود با چالش روبه‌رو هستند.

عضو هیات‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم در ادامه به جلسه کارگروه آلومینیوم ستاد تنظیم بازار اشاره کرد و گفت: اگر شرکت‌های آلومینیومی کف عرضه تعیین شده را به درستی رعایت کنند، بخش قابل‌توجهی از مشکلات صنایع پایین‌دستی برطرف می‌شود. بر همین اساس در جلسه کارگروه آلومینیوم ستاد تنظیم بازار که در اوایل مرداد برگزار شد میزان کف عرضه هفتگی هر یک از شرکت‌های شمش معین و قرار شد از این پس عرضه‌ها در روزهای یکشنبه هر هفته تجمیع شود تا بازار از سردرگمی دربیاید. البته باتوجه به تعطیلی شنبه هفته جاری، رینگ معاملاتی بورس کالا شاهد عرضه شمش برای روز یکشنبه نبود و این مرتبه عرضه در روز سه‌شنبه‌صورت گرفت اما از هفته آینده عرضه باتوجه به کف تعیین شده در روز یکشنبه انجام خواهد شد. همان‌طور که در معاملات روز سه‌شنبه دیدیم رعایت کف عرضه و تجمیع عرضه‌ها در یک روز توانست تا حد قابل توجهی این بازار را به ثبات رسانده و رقابت را منطقی کند. حقیقی درباره تاثیر نرخ ارز بر معاملات آلومینیوم گفت: اگرچه قیمت پایه شمش براساس نرخ جهانی و قیمت ارز نیمایی تعیین می‌شود اما درحال‌حاضر مهندسی عرضه گرداننده بازار شمش آلومینیوم شده است. در این شرایط اگر عرضه‌ها به درستی صورت گیرد بهای شمش نیز به تعادل خواهد رسید. در برخی موارد شایعه شده که شرکت‌های تولیدکننده شمش می‌گویند اگر رقابت قابل‌توجهی برای خرید محصولشان صورت نگیرد از عرضه‌های بعدی سرباز می‌زنند. این حرف به معنی آن است که این شرکت‌ها به‌دنبال بازارسازی هستند و انتظار می‌رود که به این‌گونه موارد رسیدگی شود، اگرچه این شایعات را نمی‌توان چندان جدی گرفت مگر آن‌که عملکرد شرکت‌ها آن را اثبات کند.

او ادامه داد: شرکت‌های مادر (بالادستی) برق را به قیمت مصوب دریافت می‌کنند و تا به حال نیز همواره ارز نیمایی گرفته‌اند بنابراین باید ملزم به عرضه در بورس شوند، اما با انتشار خبری مبنی بر احتمال حذف بخشی از نیاز ارزی این شرکت‌ها شروع به بازارسازی کرده‌اند که باید جلوی این اتفاق گرفته شود و این شرکت‌ها نیز به‌جای بازی با بازار به کسب سود متعارف تن بدهند و سعی در رشد سودآوری از طریق فشار بر صنایع پایین‌دستی نداشته باشند زیرا این موضوع مصالح صنایع پایین‌دستی را زیر سوال می‌برد.

ترین‌های بورس ترین‌های فرابورس اخبار مجامع
صنایع بورسی شرکت‌های بورسی بازار نفت
بازار طلا بازار فلزات بازار پتروشیمی‌ها
بورس کالا شاخص‌های بورس تحلیل بورس
این مطلب برایم مفید است
بلی
0 نفر این پست را پسندیده اند