معرفی گردشگری کشاورزی یا مزرعه


معرفی گردشگری کشاورزی یا مزرعه

گردشگری کشاورزی چیست؟ کلمه گردشگری کشاورزی (agri-tourism) از دو کلمه گردشگری (tourism) و کشاورزی (agriculture) تشکیل شده است. اساسا گردشگری کشاورزی شامل یک فعالیت یا فعالیت هایی مبتنی بر کشاورزی است که گردشگران را به یک مزرعه، مرتع یا هر محل طبیعی دیگری مانند مزارع آناناس، مزارع ارکیده و کندوهای زنبور عسل برای فعالیت های تفریحی در فضای باز،...

یکی از شاخه های نوظهور گردشگری با نام گردشگری کشاورزی یا آگری توریسم «agri-tourism» است که بسیار هم پر طرفدار شده است.

گردشگری کشاورزی چیست؟
کلمه گردشگری کشاورزی (agri-tourism) از دو کلمه گردشگری (tourism) و کشاورزی (agriculture) تشکیل شده است. اساسا گردشگری کشاورزی شامل یک فعالیت یا فعالیت هایی مبتنی بر کشاورزی است که گردشگران را به یک مزرعه، مرتع یا هر محل طبیعی دیگری مانند مزارع آناناس، مزارع ارکیده و کندوهای زنبور عسل برای فعالیت های تفریحی در فضای باز، آموزش، خرید و یا حتی سکونت جذب می کند.

بسیاری از مردم، به دنبال فرار از شلوغی و آلودگی زندگی شهری و بازگشت به طبیعت هستند. در نتیجه، این اشتیاق منجر به محبوبیت کشاورزی در میان گردشگران می شود. حتی در ایران نیز گردشگران خارجی برای آشنایی با کاشت محصولاتی همانند زعفران یا زندگی در خانه های روستایی به روستاهای ایران سفر می کنند.

چطور بهترین مزارع را پیدا کنیم؟
اگر در هر کشوری حتی ایران خودمان به دنبال پیدا کردن بهترین مزارع برای جاذبه های گردشگری کشاورزی در آسیا هستید، در حقیقت باید به راهنمایان محلی مراجعه کنید. با این وجود بعضی از آژانس های معروف در هر کشور نیز، چنین تورهایی را برگزار می کنند. راحت ترین راه برای پیدا کردن یک روستا با مردمان محلی کشاورز کار سختی نیست. تنها کافیست که در جاده به سمت جاده های فرعی و خاکی تر پیش بروید و به دنبال روستاها و مردم محلی بگردید.

اقامت در مزرعه چیست؟
کانسپت و مفهومی که در گردشگری کشاورزی (یا گردشگری روستایی، اقامت در مزرعه، مهمانخانه ها یا اقامتگاه های بومگردی-حال هر چه که می خواهید آن را بنامید) وجود دارد، بسیار ساده است. شما شبی را در یک مزرعه کشاورزی اقامت می کنید. از اینجا، این مفهوم شاخه های دیگری را هم پیدا می کند.

در مفهوم ایده آل آن، صاحبان هر مزرعه در آن محل زندگی می کنند و با کشاورزان دیگر مشغول کشاورزی هستند. این افراد بخش اعظمی از درآمد خود از راه کشاورزی در می آورند و ورود گردشگران تنها بخش کوچکی از زندگی آن ها خواهد بود و گردشگری کشاورزی به این شیوه، به جنبه های مختلف زندگی آن ها کمک می کند.
در برخی از کشورها، این شیوه از گردشگری کشاورزی در مراتع و مناطق طبیعی و وحشی است. در نتیجه اگر شب هنگام در طبیعت بمانید می تواند کمی خطرناک اما هیجان انگیز باشد. اگر با مردم محلی و چوپانان که به این شیوه زندگی آگاه هستند همراه باشید و برای هر امکانی خود را آماده کرده باشید، طبعا از این نوع تجربه اقامت در مراتع وحشی به همراه عشایر، چوپانان و … لذت خواهید برد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی