بیش از 100 تن انجیر در خلخال تولید شد


بیش از 100 تن انجیر در خلخال تولید شد

اردبیل - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی خلخال با اشاره به آغاز برداشت انجیر در منطقه گفت: امسال بیش از 100 تن انجیر مرغوب از باغ‌های منطقه گرمسیری این شهرستان برداشت شد.

بهبود علیزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شرایط جوی و آب و هوایی مناسب بهار امسال موجب فراوانی محصول انجیر در باغ‌های میوه مناطق گرمسیری بویژه در سطح باغ‌های میوه بخش خورش‌رستم شده است.
وی گفت: با توجه به اختصاص بیش از ۳۰ هکتار از باغ‌های منطقه خورش رستم به کشت انجیر و میانگین عملکرد و میانگین برداشت پنج تن محصول در هر هکتار و با توجه شرایط آب و هوایی امسال منطقه امکان برداشت ۱۰۰ تن انجیر مرغوب از باغ‌های روستاهای نمهیل ،جعفرآباد و چنارلیق در بخش خورش‌رستم فراهم شده است.

علیزاده اظهارداشت: با توجه به تولید محصولات باغی ارگانیک در خلخال و پرهیز باغداران از استفاده انواع کودها و سموم شیمیایی در تولید انواع میوه ، انجیر تولیدی این شهرستان ارگانیک و سرشار از مواد غذایی عالی بوده و موجب استقبال خریداران این میوه شده است.

وی گفت: انجیر ارگانیک تولید باغات میوه در بخش خورش‌رستم و در روستاهای چنارلق، زاویه جعفر آباد و نمهیل خلخال از لحاظ طعم و کیفیت با انجیر تولیدی استان قم، اصفهان‌ و شیراز برابری می‌کند و بازار فروش خود را در استان‌های آذربایجان‌شرقی ، غربی، زنجان، گیلان، البرز، قزوین و تهران پیدا کرده و استقبال خوبی از محصول انجیر خلخال در بازار پایتخت وجود دارد.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال افزود: به دلیل ماندگاری کم این محصول، وجود کارخانه‌های فرآوری این محصول از نیازهای اصلی این شهرستان است .

علیزاده اظهارداشت: اصلاح الگوی کشت در برخی از اقلام بومی درختان میوه همچون انجیردر دستور کار بوده و در حال حاضر علی‌رغم اینکه این شهرستان به علت کوهستانی بودن اکثر مناطق ان مناسب برای کشت محصولات زراعی وکشاورزی نیست ولی در حوزه باغبانی یکی از شهرستان‌های مستعد است.

علیزاده ایجاد واحدهای بزرگ بسته‌بندی برای کمک به کشاورزان را یکی از مطالبات کشاورزان دانست و گفت: با استقرار واحدهای بسته‌بندی و سردخانه‌ای بزرگ جهت فرآوری محصولات، ارزش افزوده محصولات افزایش یافته و نهایتا به نفع کشاورزان خواهد بود.

به گفته کارشناسان تغذیه ،انجیر در درمان و بهبود یبوست ، سوء هاضمه ، سرفه ، برونشیت و آسم کاربرد داشته و مصرف این میوه پس از بهبودی از بیماری‌های مختلف به افزایش وزن بدن بیمار بهبود یافته نیز کمک می‌کند.

انجیر میوه‌ای است که هر ۲ حالت خشک و تازه آن مفید و مغذی است ، با وجود این که انجیر خشک در تمام طول سال در دسترس است اما خیلی‌ها معتقدند جای طعم خوش و منحصربفرد انجیر تازه را نمی‌گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصویب استان تهران شرقی در کمیسیون سیاسی دولت