موسوعه «مولفة الامامیه» در بیش از 50 جلد منتشر می‌شود


موسوعه «مولفة الامامیه» در بیش از 50 جلد منتشر می‌شود

رئیس هیئت امنای مجمع الفکر الاسلامی گفت: موسوعه مولفة الامامیه که به مولفات مولفان شیعه و گزارشی از خود آنان از قرن اول تا 15 هجری پرداخته است در بیش از 50 مجلد و تا پایان سال منتشر می‌شود.

آیت‌الله محسن اراکی، رئیس هیئت امنای مؤسسه مجمع الفکر الاسلامی، شب گذشته در مراسم تودیع و معارفه رئیس این مؤسسه در دانشکده اصول الدین قم، گفت: مجمع الفکر الاسلامی در مدت فعالیت 30 ساله خود کارهای بزرگی در زمینه پژوهشی انجام داده است.

وی اضافه کرد: از جمله این کارها پرکردن خلا تدوین منابع مستند برای پژوهش‌های اسلامی است که با نوشتن موسوعه ها مرتفع شده است.

اراکی با بیان اینکه این مؤسسه اقدام به تهیه بیوگرافی از همه منابع اندیشه اسلامی کرده است، افزود: موسوعه مولفة الامامیه در بیش از 50 مجلد به مولفات مولفان شیعه، گزارشی از خود آنان از قرن اول تا 15 هجری پرداخته است و امیدواریم امسال بتوانیم آن را خاتمه دهیم.

این استاد سطح عالی حوزه با بیان اینکه این موسوعه، فهرست جامعی از مؤلفان و کتاب‌های ایشان در همه رشته‌هاست، افزود: موسوعه مولفین هم به فارسی هم به عربی نوشته شده که در حقیقت دو موسوعه محسوب می‌شود.
وی اضافه کرد: این پژوهش، کار بسیار بزرگی است زیرا یک محقق می‌تواند به مولفات علما در تمامی علوم به ویژه علوم اسلامی و انسانی در طول قرون متمادی و به آسانی دسترسی پیدا کند.

اراکی ادامه داد: با این موسوعه مشخص می‌شود که علمای شیعه چه نقشی به خصوص در علوم انسانی و حتی علوم دیگر مانند ریاضیات و نجوم و طب و ... داشته‌اند و در حقیقت آئینه تمام نما برای نشان دادن آثار علمی علمای شیعه در طول تاریخ است.

وی با اشاره به تدوین موسوعه دیگری با عنوان الموسوعه ‌الفقهیه ‌المیثره در زمینه فقه و و برپایی کنگره شیخ انصاری توسط این موسسه تصریح کرد: کنگره شیخ انصاری یک کار نادر و غیرقابل تکرار است و کسانی مانند آیت الله مومن، آیت الله معرفت، شمس، آیت الله خرم آبادی و ... در این کنگره مقالات خوبی ارائه داده بودند.

وی با بیان اینکه مجله الفقه الاسلامی هم در مؤسسه داشتیم که به دلیل مشکلات مالی تداوم نیافت، افزود: از ابتدای تاسیس موسسه مجمع الفکر یعنی 33 سال قبل تاکنون، این مجمع حتی کمکی به اندازه سه میلیارد تومان هم از بیرون دریافت نکرده است.

استاد سطح عالی حوزه افزود: مجمع با وجود مشکلات مالی فراوان توانسته به یک محل تولید علم حوزوی تبدیل شود که بدون مبالغه از نادرترین موسسات تحقیقاتی در حوزه علمیه قم است.

اراکی با اشاره به تالیف موسوعه سنت شریفه، اضافه کرد: موسوعه السنة الشریفه از کارهای ابداعی ما بود ولی چون برخی مراکز دیگر هم به آن می‌پرداختند کار را به مدت دو دهه متوقف کردیم ولی وقتی خروجی کار مراکز دیگر را دیدیم ملاحظه شد که نظر ما را تامین نمی‌کند لذا مجددا کار را پیگیری کردیم.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه تبویب جدید همه احادیث یکی از کارهایی است که در این موسوعه صورت گرفته است، اظهار کرد: اینکه برخی می‌گویند حوزه چرا پاسخگوی نیازهای کنونی نظام نیست به نظرم یکی از کارهای صورت گرفته تبویب جدید در همین موسوعه است زیرا کسی بخواهد در مورد ورزش و طب و سیاست و ... حدیثی را بیابد می تواند به این موسوعه رجوع کند.

وی همچنین از حجت الاسلام رفیع، رئیس سابق موسسه مجمع الفکر الاسلامی تجلیل کرد و گفت: ایشان از افتخارات این مجموعه هستند و در طول مدیریتشان بسیاری از نابسامانی ها را مرتفع کرد و با زحمات ایشان مجمع احیاء و وارد فاز جدیدی شده است.
عضو هیئت امنای مجمع الفکر الاسلامی بیان کرد: بخش آموزشی مجمع الفکر هم که تاکنون فعال نبود در چند سال اخیر فعال شده و دو مدرسه علمیه وابسته به مجمع ایجاد شده تا در عرصه آموزشی و تحقیق و پژوهش بتوانند طلابی تربیت کنند که سرمایه حوزه باشند.

اراکی با بیان اینکه هم اکنون 200 طلبه در این دو مدرسه داریم، به معرفی رئیس جدید این مجموعه، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید نعمانی پرداخت و افزود: حجت‌الاسلام والمسلمین نعمانی از بزرگانی هستند که تاریخ جهاد علمی بزرگ و طولانی دارند.

وی اضافه کرد: وی بیش از 50 سال در همه عرصه‌های علمی تلاش کرده و از شاگردان برجسته شهید صدر و دیگر بزرگان حوزه هستند و در انقلاب هم در تاسیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی نقش مهمی داشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟