ساماندهی و محوطه سازی کلیسای سورپ‌سرکیس خوی


ساماندهی و محوطه سازی کلیسای سورپ‌سرکیس خوی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوی گفت: عملیات ساماندهی و محوطه‌سازی کلیسای سورپ‌سرکیس خوی تا هفته دولت به پایان می رسد.

عزیز میرزایی، در گفت و گو باایسنا اظهار کرد: مساحت محوطه کلیسا در حدود ۵۵۰۰ مترمربع بوده که ۲۵۰۰ مترمربع آن سنگ‌فرش وبقیه به صورت فضای سبز است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوی عنوان کرد: اقدامات برای محوطه سازی در این پروژه عبارت از اجرای دیوارکشی، خاک‌برداری و خاکریزی، اجرای سنگ‌فرش و ایجاد فضای سبز، راه‌اندازی سیستم آبیاری، بهسازی کانال رطوبت‌گیر، تعویض ناودان‌های کلیسا و نورپردازی است.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح با اعتباری هفت میلیارد ریال در حال انجام است، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از این طرح، کلیسای سورپ‌سرکیس یکی از پر مخاطب‌ترین جاذبه‌های گردشگری، مذهبی و تاریخی استان شود.

گفتنی است این کلیسا در جنوب غربی میدان قمسال ( میدان کشاورز )در غرب شهر واقع شده است. مصالحی که در ساختن این بنا بکار رفته سنگهای آهگی و آجر بوده و دارای طاقهایی که بوسیله ستون های سنگی به شکل صلیب به یگدیگرمتصل می شوند در داخل این بنا به چشم می خورد . گنبد این بنا بشکل دایره بزرگ در وسط بنا ساخته شده که در دوره ایلخانیان بدستور دو قوز خاتون هلاکو خان ساخته شده است

این کلیسا به سبک بازیلیک به درازای ۳۲ متر و پهنای 18 متر و بلندی پنج متر ساخته شده است. ازارۀ دیوارهای چهارگانه به کمک سنگ های تراش دار گندمی رنگ آهکی ساخته شده. درازا و پهنای بزرگ ترین سنگ ها چهل درشصت سانتی متر است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...