آذربایجان شرقی پنجمین تولید کننده محصولات کشاورزی در کشور


آذربایجان شرقی پنجمین تولید کننده محصولات کشاورزی در کشور

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: این استان، به عنوان رتبه پنجم تولید محصولات کشاورزی در کشور مطرح است.

محمدباقر بی پروا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس آمار سال 97، آذربایجان شرقی دارای 112 هزار و 144 هکتار باغات درختان مثمره است که معادل 4.18 درصد سطح کل باغات کشور و ششمین استان از این نظر محسوب می‌شود.

وی افزود: از عمده تولیدات باغی استان می‌توان به میوه سیب با سطح بارور 32 هزار و 129 هکتار، میوه انگور با سطح بارور 17 هزار و 52 هکتار، میوه زردآلو با سطح بارور 11 هزار و 118 هکتار، بادام با سطح بارور 9261 هکتار و میوه گردو با سطح بارور 8904 هکتار اشاره کرد.

وی متذکر شد: آذربایجان شرقی در تولید زردآلو دارای رتبه اول و در تولید سیب، بادام، گوجه و آلو، توت، سماق، زغال اخته، آلبالو و سنجد دارای رتبه دوم در کشور بوده و جایگاه ویژه‌ای را در بخش کشاورزی بر عهده دارد.

بی پروا ادامه داد: هم‌چنین استان در تولید انگور و گلابی در رتبه سوم و تولید محصولاتی چون گردو، گیلاس، فندق و گل محمدی در رتبه پنجم کشور قرار دارد.

وی در خصوص آخرین وضعیت باغات گوجه و آلوی استان که محصول پرطرفدار تابستان بوده و این روزها موقع برداشت آن است، گفت: آذربایجان شرقی با دارا بودن 3094 هکتار باغ سطح زیر کشت گوجه و آلو و تولید سالانه بیش از 25 هزار و 689 تن، رتبه دوم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: سالانه حدود 70 درصد گوجه و آلوی استان معادل 18 هزار تن به صورت خشکباری در صنایع غذایی استان فرآوری و جهت مصرف به استان‌های همجوار و کشورهای همسایه صادر می‌شود؛ هم‌چنین حدود 30 درصد باقی معادل 7700 تن نیز به صورت تازه خوری در داخل استان و استان‌های همجوار مصرف می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: شهرستان مراغه با مجموع بیش از 1472 هکتار باغ گوجه و آلو، حدود 47 درصد سطح زیر کشت باغات گوجه و آلو در سطح استان را دارد و شهرستان‌ برتر در تولید این محصول محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که متوسط تولید گوجه و آلو در استان هشت تن در هر هکتار است، ادامه داد: هم‌چنین شهرستان مرند با 322 هکتار سطح زیر کشت گوجه و آلو رتبه دوم و تبریز نیز با 232 هکتار سطح زیر کشت گوجه و آلو، رتبه سوم استان را به خود اختصاص دادند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس