جابجایی انبارهای نفت شهران از ادعا تا واقعیت


جابجایی انبارهای نفت شهران از ادعا تا واقعیت

تهران- ایرنا- این روزها در حالی بحث جابجایی و ایمنی انبار نفت شهران در شمال‌غرب شهر تهران در افکار عمومی طرح می‌شود که از یک سو این مخازن از سال 1353 وجود داشته و حریم شهر به مرور تا آنجا گسترش یافته است و از سوی دیگر نیز مسوولان به جای جابجایی نسبت به ایمنی آن تاکید دارند.

ایمنی انبار نفت شهران درست ۲ روز پس از حادثه لبنان و با انتشار یک رشته توئیت از سوی «مجید فراهانی»، یکی از اعضای شورای شهر تهران در کانون توجه قرار گرفت که البته واکنش مسئولان مدیریت بحران و وزارت نفت را در پی داشت.
وی پیش از این هم ادعا کرده بود که «انبار نفت شهران با مخازنی غول‌پیکر درست در بطن بافت مسکونی شمال‌غرب تهران قرار گرفته و هر روز حدود ۳۰۰ تانکر ۳۰ هزار لیتری حمل سوخت پس از بارگیری از این انبار نفت، از میان بافت مسکونی و خیابان‌ها و کوچه‌های این محله می‌گذرد تا وارد بزرگراه ‌شود».
«فراهانی» همچنین یک پست اینستاگرامی و توئیتی منتشر کرد و نوشت: فقط کافی است یکی از تانکرها یا خودرو ‌حمل آن ‌هنگام سوخت‌گیری در کنار مخازن دچار حادثه شود؛ آنگاه با انفجار سریالی مخازن سوخت یکی پس از دیگری فاجعه‌ای بزرگ‌تر از بیروت به سر تهران می‌آید.
وی به این موضوع و پست اینستاگرامی هم اکتفا نکرد و طی یک پیام توئیتری نوشت: شورایعالی شهرسازی قبلا در مصوبه‌ای انتقال انبار نفت شهران به بیرون شهر را خواستار شده ‌بود؛ روز چهارشنبه هفته آینده به اتفاق رییس کمیسیون شهرسازی شورا در جلسه‌ای میزبان مسئولان وزارت نفت و شورایعالی شهرسازی خواهیم بود تا آخرین وضعیت انتقال انبار نفت و ایمنی انتقال را بررسی کنیم.

هاشمی: وزارت نفت اقدام لازم برای استحکام سازه نفت در تهران را انجام داده‌است

«محسن هاشمی» رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز روز گذشته، سه‌شنبه گفت: بارها در این خصوص جلساتی برگزار شد تا چاره‌اندیشی شود و بررسی‌ها نشان داد جابه جایی هزینه زیادی لازم دارد اما وزارت نفت اقدامات لازم در راستای استحکام بخشی سازه را انجام داده است.

به گفته وی سال‌هاست که موضوع انبار نفت در تهران پیگیری می‌شود و در شورای شهر چهارم نیز مکاتبه‌های زیادی بین شهرداری، شورا، مدیریت بحران کشور و وزارت کشور انجام شد تا وضعیت ایمنی این انبارها تثبیت شود.

«هاشمی» اضافه کرد: بر اساس تجربه‌های جهانی باید مخازن اصلی در یک محل امن باشد و توزیع با تعبیه مخازن کوچکتر انجام شود.

وی همچنین از وزارت نفت خواست‌ به این موضوع ورود کند و تصریح کرد: مطرح شدن خطرپذیری انبارهای نفت همزمان با حادثه بیروت موجب ایجاد انحراف در موضوع شد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران: مطرح شدن خطرپذیری انبارهای نفت همزمان با حادثه بیروت موجب ایجاد انحراف در موضوع شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در واکنش به اظهارات «مجید فراهانی» به رسانه‌ها، گفت: انبار نفت شهران استانداردهای ایمنی لازم را دارد و وجود آن برای سوخت‌رسانی ایمن و مطمئن در سطح تهران حیاتی است.
«کرامت ویس‌کرمی» از وجود سه انبار نفت در تهران خبر داد و آنها را به مثلثی تشبیه کرد که برای سوخت‌رسانی در این کلان شهر حیاتی است؛ انبار نفت ری در جنوب، انبار نفت قوچک در شمال‌شرق و انبار شهران در شمال‌غرب تهران.
وی تاکید کرد: طی سالیان گذشته مکاتبه‌هایی انجام و جلسات کارشناسی و مدیریتی درون و برون سازمانی با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های مربوطه انجام شده که در همه آنها با توجه به مباحثی که مطرح شده، ضرورت وجود انبار نفت در آن نقطه‌ها و رعایت استانداردهای فنی وایمنی مورد توجه قرار گرفته است.
به دنبال این موضع شرکت ملی نفت ایران، مدیریت بحران شهر تهران و استان نیز اعلام موضع کرد و نسبت به ایمنی این نقاط به خصوص شهران اطمینان خاطر داد.
مقاوم‌سازی انبار نفت شهران انجام شده است
«رضا کرمی‌محمدی» رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: رویکرد در خصوص این مخازن این بوده که به جای ذخیره سوخت، محلی برای سوخت‌رسانی باشد.
وی با اشاره به اینکه انبار نفت شهران پیش از گسترش تهران و در سال ۱۳۵۳ با مطالعه و بررسی کافی جانمایی و احداث شده، ادامه داد: در جریان پیگیری‌ها هم اقدامات خوبی در رابطه با مقاوم‌سازی این انبار نفت انجام شده است.
ایمنی انبار نفت به صورت دوره‌ای رصد می‌شود
«منصور درجاتی» مدیرکل مدیریت بحران استان تهران نیز تاکید کرد: زمانی که انبار نفت شهران ساخته شد، فاصله قابل‌توجهی با محدوده مسکونی داشت اما این ساخت‌وساز خانه‌ها بود که موجب شد تا بافت مسکونی تا نزدیکی آن منطقه توسعه یابد.
«درجاتی» با بیان اینکه اکنون این انبار نفت نقش بسزایی در تامین سوخت پایتخت دارد، اطمینان خاطر داد که به لطف خدا ایمن‌سازی این انبار نفت انجام شده است و نمایندگان سازمان استاندارد، آتش‌نشانی و وزارت نفت به صورت دوره‌ای از آن بازدید می‌کنند.

وی تصریح کرد: زمانی که مسئولان مربوطه می‌گویند ایمنی این انبار نفت شاخص‌ها و استانداردهای لازم را طی کرده است، باید به همان اکتفا کرد و به هیچ عنوان نمی‌توان آن را با حادثه لبنان کرد.
به گفته «درجاتی» خطری تهران را از جانب انبارهای نفت تهدید نمی‌کند و هیچ جای نگرانی از این نظر وجود ندارد.
«شهران» در منطقه پنج تهران، شمال‌غربی این کلانشهر و در مجاورت «سولقان» و «کن» قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


روزای بچگی