شیرخوارگان حسینی پروتکل پذیر نیست / امکان برگزاری کنکور در فضای باز بدون ماسک !


شیرخوارگان حسینی پروتکل پذیر نیست / امکان برگزاری کنکور در فضای باز بدون ماسک !

اجتماعی رکنا: روزهای اول شیوع کرونا درست دو روز مانده به آخر بهمن، مردم ویروس کرونا را نمی شناختند و از آن می ترسیدند.

کرونا/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا: حالا هم مردم ویروس کرونا را نمی شناسند اما دیگر از این بیماری نمی ترسند. ترس آن روزها و در خانه ماندن مردم باعث شد که ایران در مسابقه جهانی پیشگیری از ابتلا به این ویروس به خود ببالد. حتی وزارت بهداشت اعلام کرد کشورهای اروپایی به فکر الگوبرداری از ایران افتاده اند. اما بعد از فروردین ماه درست همان زمان که مشاغل بازگشایی شد و اصناف کار خود را شروع کردند، انگار مردم مجوز گرفتند کرونا به آنها نزدیک نمی شود. همین پندار اشتباه بود که آمار جانباختگان ایران را از دو رقمی به بالای 200نفر کشاند. مناطق قرمز مشخص شد و استان هایی که نمره ردی گرفته بودند سعی کردند با اطلاع رسانی وسیع از جانباختن بیشتر پیشگیری کند.

90 درصد مردم ماسک می زنند

آمارها طی چند روز اخیر کاهش یافته است و مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره علت این کاهش تاکید کرد: در گذشته 50درصد مردم بیشتر ماسک نمی زدند اما در حال حاضر 90درصد ماسک می زنند. مردم در تجمع نیز شرکت نکردند و مراسم های عروسی، مهمانی، عزا و... نیز برگزار نشده است.

وی افزود: شدت هجوم به بیمارستان ها کاهش یافته است. ولی به محض این که تجمع ایجاد شود دوباره آمارها افزایش خواهد یافت.

ماسک بزنید تا کادر درمان کمتر کار کنند

عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا درباره این که چرا کادر درمان با ابتلا به کووید-19 بیشتر از سه، چهار روز نمیتوانند استراحت کنند؟ گفت: این دستورالعمل کشوری وجود دارد که اگر کادر درمان بدون علامت مشکوک به کرونا باشند، بیشتر از 3 تا 7 روز احتیاج به قرنطینه نیست. چون آنها ماسک را می زنند. اما افرادی که با علائم باشند معمولا یک هفته بعد از شروع علائم می توانند قرنطینه را شروع کنند و تا دو تست منفی نداشته باشند باید در قرنطینه بمانند. البته ما امکان محدودی برای تست داریم.

کادر درمان خسته است

کادر درمانی به ویژه در بیمارستان های دولتی با جمعیت زیادی از بیماران روبرو هستند. مینو محرز در پاسخ به این سوال که آیا راهی هست که کادر درمانی زحمت کمتری را به دوش بکشند؟ گفت: بهترین تمهیدات این است که مردم رعایت کنند و تجمع نکنند تا به بیماری مبتلا نشوند. وقتی بیماران به بیمارستان ها هجوم می آورند مجبور می شویم روی تخت در راهروهای بیمارستان آنها را نگه داریم تا تکلیف شان مشخص شود. تمام بیمارستان معین این شرایط را دارند چون تعداد بیمار بیشتر از ظرفیت پذیرش است. مردم باید رعایت کنند تا کمتر بیمار شوند. وقتی می گوییم تجمع نباشد، ماسک بزنید و فاصله گذاری را رعایت کنید به دلیل این است که نه مردم بیمار شوند نه کادر درمان خسته. واقعا کادر درمان خسته است و یکی بعد از دیگری از دست می روند و نمی شود نبودشان را جبران کرد. از سوی دیگر بیمارستان ها جا برای پذیرش بیمار ندارد. مگر چند بیمارستان در ایران داریم؟ تعداد تخت بیمارستانی نسبت به جمعیت کم بوده است. البته تمام دنیا با شیوع بیماری کووید-19 دچار مشکل شده است. این ویروس همه را غافلگیر کرده است بنابراین مردم بیشتر رعایت کنند تا کمتر به بیماری مبتلا شوند.

نوزاد و کودکان شیرخوار را نباید در جمعیت برد

وی در پاسخ به این سوال که پروتکل های همایش شیرخوارگان حسینی تاکید کرد: نوزاد و کودکان شیرخوار را نباید در جمعیت برد. مادری که شیر می دهد نیز نباید در جمعیت باشد. اگر مادر با حضور در جمعیت دچار بیماری کرونا شود، نوزادان با مشکل روبرو می شوند. زنان باردار نیز برای زایمان راحت و شیر دادن به نوزادشان نباید در تجمعات حضور داشته باشند. حضور مادران و نوزادان در جمعیت اصلا صلاح نیست و بهتر است که آن برنامه حذف شود. چون پروتکل ها بردار نیست. چگونه می خواهند برای یک نوزاد ماسک بزنند؟ بنابراین باید برخی همایش ها اجرا نشود. امسال مراسم حج میلیونی با 1000نفر برگزار شد چون شرایط خاص است. در شرایط خاص می توان مراسم مذهبی را کمتر کرد فقط به دلیل حفظ سلامت جامعه که می تواند تمام دنیا را به مخاطره بیندازد.

عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا با اشاره به این که عزاداری حسینی ماسک بردار نیست، گفت: اگر همایش شیرخوارگان حسینی در فضای باز و با رعایت فاصله گذاری برگزار شود، مشکلی ایجاد نمی کند. به عنوان یک متخصص عفونی صلاح نمی دانم که یک نوزاد و مادر در ریسک ابتلا قرار دهند.

تجمع در فضای بسته حتی با ماسک ممنوع

وی با تاکید بر این که در شرایط شیوع کرونا بدترین موضوع تجمع است، افزود: هر پروتکلی وجود داشته باشد تجمع در فضای بسته باعث افزایش ابتلا می شود. حتی اگر افراد در فضای بسته ماسک داشته باشند و تجمع وجود داشته باشد به کووید-19 مبتلا خواهند شد.

مینو محرز تاکید کرد: در حال حاضر نیز توصیه می کنیم که کنکور را هم در فضای باز برگزار کنند. توصیه کردیم که کنکور در ورزشگاه ها و با فاصله فیزیکی برگزار شود. وقتی فاصله گذاری رعایت شده و هوا آزاد باشد داوطلبان کنکور می توانند بدون ماسک هم کنکور دهند. اما در فضای بسته حتی با ماسک نیز امکان ابتلا وجود دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...