نقش برنامه‌ریزی و خلاقیت موضوعی در کارگاه‌های نقاشی کودکان ونوجوانان


نقش برنامه‌ریزی و خلاقیت موضوعی در کارگاه‌های نقاشی کودکان ونوجوانان

نشست تخصصی مجازی مربیان هنری کانون خراسان جنوبی با موضوع برنامه ریزی و خلاقیت موضوعی در کارگاه‌های نقاشی کودکان ونوجوانان به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، نشست تخصصی مربیان هنری مراکز کانون خراسان جنوبی همزمان با صبح سه شنبه ۲۱ مرداد ماه ۱۳۹۹ با حضور معصومه فاضلی مقدس کارشناس مسئول هنر های تجسمی مدیریت آفرینش‌های هنری و ادبی کانون کشور به صورت مجازی برگزار و نقش برنامه ریزی و خلاقیت موضوعی در کارگاه‌های نقاشی کودکان ونوجوانان تشریح شد.

در ابتدای این نشست که با حضور مربیان هنری مراکز کانون و کارشناسان اداره کل برگزار شد طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان طی سخنانی ضمن خیر مقدم به میهمان ویژه این نشست، روند فعالیت‌های هنری را در مراکز کانون استان رو به رشد دانست و افزود: اعضای مراکز کانون استان طی سال‌های اخیربا هدایت مربیان هنری در فراخوان‌ های ملی و بین المللی شرکت کرده اند و نتایج آن کسب رتبه های برتر اعضای مراکز کانون استان در این فراخوان‌ها بوده است.

وی به فعالیت‌های مجازی مربیان هنری در ایام شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و اظهار داشت: مربیان کانون استان با تولید محتواهای آموزشی در زمینه‌های نقاشی و انتخاب موضوعات مناسب باعث ایجاد روحیه‌ی امید به زندگی و نشاط در کودکان ونوجوانان استان شده‌اند.

نقش برنامه‌ریزی و خلاقیت موضوعی در کارگاه‌های نقاشی کودکان ونوجوانان

در ادامه این نشست تخصصی معصومه فاضلی مقدس کارشناس مسئول هنر های تجسمی مدیریت آفرینش‌های هنری و ادبی کانون کشور که به عنوان مدرس در این کارگاه آموزشی حضور داشت ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مربیان و کارشناسان آفرینش‌های هنری استان مباحث خود را با موضوع برنامه‌ریزی و خلاقیت موضوعی در کارگاه‌های نقاشی کودکان و نوجوانان آغاز کرد و اظهار داشت: هنر و خلاقیت پیوندی تنگاتنگ دارند؛ تا جایی که رشد یکی سبب رشد دیگری میشود. از این رو، در آموزش هنر توجه به خلاقیت بسیار مهم است.

وی افزود: خلاقیت و هنر توانایی آفرینش تازه‌ها را در کودکان تقویت میکنند؛ بنابراین وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند باعث جذابیت و پیشرفت کارگاه نقاشی خواهد شد.

فاضلی توانایی آفرینش تازه‌ها، تصورات خیالی و مطرح ساختن ایده‌های ناب را در تعریف خلاقیت در هنر بیان کرد و ادامه داد: طرح‌ریزی و آماده‌ سازی یک کارگاه نقاشی از مهمترین بخش‌های آموزش هنر محسوب می‌شود. وجود برنامه منسجم یا داشتن خط فکری مشخص در پیشبرد فعالیت‌های آموزشی، تأثیرگذاری آموزش را افزایش می‌دهد و در این راه مربی خلاق بیشترین تأثیر را در روند آموزش دارد و کودکان از حضور در کارگاه او لذت میبرند.

کارشناس مسئول هنرهای تجسمی مدیریت آفرینش‌های هنری و ادبی کانون کشور برنامه‌ریزی را لازمه‌ی یک کارگاه هنری خوب و خلاق دانست و اظهار داشت: تفکر خلاق، دقت مربی، مطالعه در مورد هنر کودک با استفاده از مقالات و منابع مطالعاتی مختلف، ایجاد ارتباط صحیح و درست با اعضا، والدین و سایر کارکنان مرکز، آگاهی داشتن از شیوه‌ها و روش‌های مختلف، آشنایی با هنرهای بومی استان و همچنین توانایی در کاهش استرس از ویژگی‌های یک مربی هنری خلاق است.

فاضلی مقدس طرح درس و برنامه ریزی برای تشکیل یک کارگاه هنری را مهم ارزیابی کرد و گفت: مربیان هنری در تهیه طرح درس کارگاه خود لازم است به مقوله ایجاد خلاقیت، پیش بینی وسایل و آماده سازی کارگاه، نظم و انضباط، زمان، انتخاب موضوع درست و در کنار همه این‌ها راه کارهایی برای بالا بردن اعتماد به نفس بچه ها توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه در کانون تنها هدف کارگاه نقاشی خلق یک اثر هنری نیست و در کنار لذت بردن کودکان ونوجوانان از هنر نقاشی اهداف تربیتی را دنبال می کنیم افزود: انتخاب موضوع برای یک کارگاه هنری نقش مهمی را ایفا می کند و مربی هنری لازم است در انتخاب موضوع نقاشی کارگاه خود به اهداف تربیتی، شیوه های کار و زمان مناسب برای تولید اثر، تکنیک و روش نقاشی، ابزارهای کمکی ، ابعاد کار و از همه مهمتر گروه سنی اعضای کارگاه، موضوعاتی را با هدف بالا بردن سطح آگاهی کودکان ونوجوانان در حوزه های مختلف، پرورش ذهن، آشنایی بیشتر با مناسبت‌ها و آداب و رسوم بومی و محلی استان و همچنین اهداف روانشناسی انتخاب کند.

این کارشناس هنر های تجسمی مناسب‌ترین راه برای انتخاب و تشریح موضوع را مشاهده مستقیم دانست و به مربیان توصیه کرد: در روند انتخاب موضوع لازم است ابتدا موضوعات ساده تر و به مرور موضوعات مهم تر و پیچیده تر انتخاب شوند و در این راه نیز توجه به گروه سنی اعضای کارگاه مهم خواهد بود.

وی گفتن شعر و قصه مناسب و کار گروهی را از ابزارهای تفهیم بیشتر موضوع نقاشی دانست و ادامه داد: با استفاده از شعر و قصه به عنوان ابزارهای کمکی جذاب می توانیم موضوعات نقاشی را برای کودکان ونوجوانان حاضر در کارگاه هنری تفهیم و تشریح کنیم .

وی در پایان مباحث خود ضمن ارایه‌ی نکات تحلیلی از وضعیت کارگاه‌های هنری و آثار ارسالی از استان به فراخوان‌های ملی و بین المللی به مربیان توصیه کرد در انتخاب موضوع نقاشی به سنت‌ها، مذهب، شرایط اقتصادی، بینش محلی و ... نیز توجه شود.

نقش برنامه‌ریزی و خلاقیت موضوعی در کارگاه‌های نقاشی کودکان ونوجوانان


به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، نشست تخصصی مربیان هنری مراکز کانون خراسان جنوبی همزمان با صبح سه شنبه ۲۱ مرداد ماه ۱۳۹۹ با حضور معصومه فاضلی مقدس کارشناس مسئول هنر های تجسمی مدیریت آفرینش‌های هنری و ادبی کانون کشور به صورت مجازی برگزار و نقش برنامه ریزی و خلاقیت موضوعی در کارگاه‌های نقاشی کودکان ونوجوانان تشریح شد.

در ابتدای این نشست که با حضور مربیان هنری مراکز کانون و کارشناسان اداره کل برگزار شد طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان طی سخنانی ضمن خیر مقدم به میهمان ویژه این نشست، روند فعالیت‌های هنری را در مراکز کانون استان رو به رشد دانست و افزود: اعضای مراکز کانون استان طی سال‌های اخیربا هدایت مربیان هنری در فراخوان‌ های ملی و بین المللی شرکت کرده اند و نتایج آن کسب رتبه های برتر اعضای مراکز کانون استان در این فراخوان‌ها بوده است.

وی به فعالیت‌های مجازی مربیان هنری در ایام شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و اظهار داشت: مربیان کانون استان با تولید محتواهای آموزشی در زمینه‌های نقاشی و انتخاب موضوعات مناسب باعث ایجاد روحیه‌ی امید به زندگی و نشاط در کودکان ونوجوانان استان شده‌اند.

نقش برنامه‌ریزی و خلاقیت موضوعی در کارگاه‌های نقاشی کودکان ونوجوانان

در ادامه این نشست تخصصی معصومه فاضلی مقدس کارشناس مسئول هنر های تجسمی مدیریت آفرینش‌های هنری و ادبی کانون کشور که به عنوان مدرس در این کارگاه آموزشی حضور داشت ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مربیان و کارشناسان آفرینش‌های هنری استان مباحث خود را با موضوع برنامه‌ریزی و خلاقیت موضوعی در کارگاه‌های نقاشی کودکان و نوجوانان آغاز کرد و اظهار داشت: هنر و خلاقیت پیوندی تنگاتنگ دارند؛ تا جایی که رشد یکی سبب رشد دیگری میشود. از این رو، در آموزش هنر توجه به خلاقیت بسیار مهم است.

وی افزود: خلاقیت و هنر توانایی آفرینش تازه‌ها را در کودکان تقویت میکنند؛ بنابراین وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند باعث جذابیت و پیشرفت کارگاه نقاشی خواهد شد.

فاضلی توانایی آفرینش تازه‌ها، تصورات خیالی و مطرح ساختن ایده‌های ناب را در تعریف خلاقیت در هنر بیان کرد و ادامه داد: طرح‌ریزی و آماده‌ سازی یک کارگاه نقاشی از مهمترین بخش‌های آموزش هنر محسوب می‌شود. وجود برنامه منسجم یا داشتن خط فکری مشخص در پیشبرد فعالیت‌های آموزشی، تأثیرگذاری آموزش را افزایش می‌دهد و در این راه مربی خلاق بیشترین تأثیر را در روند آموزش دارد و کودکان از حضور در کارگاه او لذت میبرند.

کارشناس مسئول هنرهای تجسمی مدیریت آفرینش‌های هنری و ادبی کانون کشور برنامه‌ریزی را لازمه‌ی یک کارگاه هنری خوب و خلاق دانست و اظهار داشت: تفکر خلاق، دقت مربی، مطالعه در مورد هنر کودک با استفاده از مقالات و منابع مطالعاتی مختلف، ایجاد ارتباط صحیح و درست با اعضا، والدین و سایر کارکنان مرکز، آگاهی داشتن از شیوه‌ها و روش‌های مختلف، آشنایی با هنرهای بومی استان و همچنین توانایی در کاهش استرس از ویژگی‌های یک مربی هنری خلاق است.

فاضلی مقدس طرح درس و برنامه ریزی برای تشکیل یک کارگاه هنری را مهم ارزیابی کرد و گفت: مربیان هنری در تهیه طرح درس کارگاه خود لازم است به مقوله ایجاد خلاقیت، پیش بینی وسایل و آماده سازی کارگاه، نظم و انضباط، زمان، انتخاب موضوع درست و در کنار همه این‌ها راه کارهایی برای بالا بردن اعتماد به نفس بچه ها توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه در کانون تنها هدف کارگاه نقاشی خلق یک اثر هنری نیست و در کنار لذت بردن کودکان ونوجوانان از هنر نقاشی اهداف تربیتی را دنبال می کنیم افزود: انتخاب موضوع برای یک کارگاه هنری نقش مهمی را ایفا می کند و مربی هنری لازم است در انتخاب موضوع نقاشی کارگاه خود به اهداف تربیتی، شیوه های کار و زمان مناسب برای تولید اثر، تکنیک و روش نقاشی، ابزارهای کمکی ، ابعاد کار و از همه مهمتر گروه سنی اعضای کارگاه، موضوعاتی را با هدف بالا بردن سطح آگاهی کودکان ونوجوانان در حوزه های مختلف، پرورش ذهن، آشنایی بیشتر با مناسبت‌ها و آداب و رسوم بومی و محلی استان و همچنین اهداف روانشناسی انتخاب کند.

این کارشناس هنر های تجسمی مناسب‌ترین راه برای انتخاب و تشریح موضوع را مشاهده مستقیم دانست و به مربیان توصیه کرد: در روند انتخاب موضوع لازم است ابتدا موضوعات ساده تر و به مرور موضوعات مهم تر و پیچیده تر انتخاب شوند و در این راه نیز توجه به گروه سنی اعضای کارگاه مهم خواهد بود.

وی گفتن شعر و قصه مناسب و کار گروهی را از ابزارهای تفهیم بیشتر موضوع نقاشی دانست و ادامه داد: با استفاده از شعر و قصه به عنوان ابزارهای کمکی جذاب می توانیم موضوعات نقاشی را برای کودکان ونوجوانان حاضر در کارگاه هنری تفهیم و تشریح کنیم .

وی در پایان مباحث خود ضمن ارایه‌ی نکات تحلیلی از وضعیت کارگاه‌های هنری و آثار ارسالی از استان به فراخوان‌های ملی و بین المللی به مربیان توصیه کرد در انتخاب موضوع نقاشی به سنت‌ها، مذهب، شرایط اقتصادی، بینش محلی و ... نیز توجه شود.

نقش برنامه‌ریزی و خلاقیت موضوعی در کارگاه‌های نقاشی کودکان ونوجوانان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا