ورود شرکت‌های دانش بنیان به بورس/گلایه صفاری نیا از دستگاه های دولتی برای عدم پرداخت پول وسایل خریداری شده از دانش بنیان


ورود شرکت‌های دانش بنیان به بورس/گلایه صفاری نیا از دستگاه های دولتی برای عدم پرداخت پول وسایل خریداری شده از دانش بنیان

قادری فر گفت:هشت صندوق جسورانه بورسی داریم که یک صندوق آن فعال است و بقیه مجوز لازم را دریافت کرده اند و به تدریج وارد بورس خواهند شد.

ورود شرکت‌های دانش بنیان به بورس/گلایه صفاری نیا از دستگاه های دولتی برای عدم پرداخت پول وسایل خریداری شده از دانش بنیان

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مشکلات کسب و کار‌های شرکت های دانش بنیان امشب ۲۱ مرداد ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور قادری فر معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صفاری نیا رئیس پارک فناوری پردیس مورد بررسی قرار گرفت.

اسماعیل قادری فر معاون توسعه فناوری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با اشاره به تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در سال ۸۹ گفت: یک دهه از عمر این قانون می‌گذرد و از اواخر سال ۹۲ اجرایی شده است.

او با اشاره به اینکه موضوع شرکت‌های دانش بنیان یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری است که در دستور کار قرار گرفت، ادامه داد: از نظر کمی تعداد شرکت‌های دانش بنیان از مرز ۵۳۰۰ عبور کرده است و در زیست‌بوم بیش از ۶۰۰۰ استارتاپ مشغول فعالیت هستند.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه تا پایان سال ۹۸، ۱۲۰ هزار میلیارد درآمد یا فروش شرکت‌ها بود،خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش بنیان از مصادیق اقتصاد مقاومتی است، این شرکت‌ها در حال عرض اندام هستند و سهمشان از تولید ناخالص داخلی یکی، دو درصد است.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ما در کشور به دنبال فرهنگ سازی «ایرانی، ایرانی بخر» هستیم افزود: این مبارزه در سطوح مختلف ادامه دارد چه در سطح فناوری های پیشرفته و چه در سطح ملزومات مورد نیاز پیش پا افتاده‌ای که شاید خیلی در رسانه نمی توانیم اسم آن را بیاوریم.

او با بیان اینکه مجموعه دولت و بدنه حاکمیت در بحث سی تی اسکن کمک های خوبی کرده اند، ادامه داد:باید بتوانیم با کمک دولت و بخش حاکمیت از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کنیم ،هیئت امنای ارزی قراردادهای بلند مدت و حجیمی را منعقد خواهند کرد.

قادری فر با اشاره به اینکه تحریم فرصت ساز بوده است و باید از این فرصت بالقوه برای شرکت های دانش بنیان استفاده کرد، خاطرنشان کرد: باید از فرصت برای افزایش سهم بازار مناسب خودمان استفاده کنیم.

او با اشاره به اینکه باید نگاه بین‌المللی داشته باشیم،گفت: شرکت های دانش بنیان بیش از ۲۰ الی ۳۰ درصد معوقه ندارند ، با مدل‌های تامین مالی و شکل‌گیری سرمایه گذاری خطرپذیر الان تامین نقدینگی نسبتاً خوب انجام شده است، سهم بازار و اقتصاد را باید بالا ببریم، کشور شاید در مقطعی به ۸۰ دستگاه سی تی اسکن نیاز نداشته باشد الان ۴۰ دستگاه تولید شده و وزارت بهداشت تضمین خرید داده است ، باید نیم نگاهی به بازارهای منطقه داشته باشیم ، مبادلات مالی با پول های پایه دو کشور همسایه می تواند انجام شود.

قادری فر گفت: نقدینگی و هدایت جریان نقدینگی به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان نسبتاً خوب انجام شده است.

او با اشاره به اینکه اقتصاد اسلامی را می‌خواهیم اجرایی کنیم، گفت: کسب و کار در بوم مردم است، الگوهای موفق دنیا را باید در نظر بگیریم و به کسب و کارها وصل کنیم.

کارگروه بورسی کردن شرکت های دانش بنیان در معاونت علمی شکل گرفته است

قادری فر تصریح کرد: کارگروه بورسی کردن شرکت های دانش بنیان در معاونت علمی شکل گرفته است ،۲۰ الی ۳۰ شرکت در حال حاضر داریم و ۵۴ شرکت امروز در کارگروه مربوطه با تعامل سازمان بورس در آستانه ورود هستند و در تابلوی بورس همین الان سه، چهار شرکت بزرگ داریم که در ردیف های اول تابلوی بورس کشور قرار دارند.

او با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان برای تامین مالی وارد بورس می شوند، ادامه داد: هشت صندوق جسورانه بورسی داریم که یک صندوق آن فعال است و بقیه مجوز لازم را دریافت کرده اند و به تدریج وارد بورس خواهند شد.

تلاش شرکت های دانش بنیان برای تغییر روحیه کارآفرینی به کارمندی در دانشگاهها

مهدی صفاری نیا رئیس پارک علم و فناوری پردیس با اشاره به اینکه دستگاه های دولتی که از شرکت های دانش بنیان خرید دارند، پول نمی دهند،گفت: شرکت های دانش بنیان عمدتاً تلاش کردند تا روحیه کارمندی را در دل دانشگاه‌ها به کارآفرینی تغییر دهند به طوری که میل به ایجاد مجموعه دانش بنیان در مجموعه دانشگاهی بالا رفته است.

او با اشاره به اینکه آنها دوست دارند تا کار برای خودشان باشد و به دنبال تجاری سازی طرح خود هستند، گفت: بازار دست بخش دانشگاهی نیست بلکه در دست سازمان ها و دستگاه های دولتی قرار دارد .

رئیس پارک فناوری پردیس با اشاره به اینکه تقاضا باید به سمت این شرکت ها هدایت شود، افزود: باید به سمت تولیدات دانش بنیان حرکت کنیم، برخی از نیازها باید در کشور به موقع تعریف شود و برخی از حوزه‌ها تعریف استاندارد خود را ندارد، ورود محصولات جدید به اقتصاد کشور نیازمند همراهی مجموعه‌هایی است که مجوز می دهند، خریداران محصولات عمدتاً در بخش دولتی هستند از این رو علاقه به خرید محصولات دانش‌بنیان در دستگاه‌ها خوب است.

او با اشاره به اینکه ۲۰۰ شرکت جدید متقاضی ورود هستند، گفت : زیست بومی به وجود آمده که قوانین آن دیده شده و راحت تر می توان در آن رشد کرد بنابراین اجزای زیست بوم را باید به خوبی دید.

صفاری نیا ادامه داد: زمانی در نوآوری می توانیم پیشتاز باشیم که از ظرفیت نوآورانه در کشور استفاده کنیم لذا واحد صنعتی باید نیاز خود را تعریف کند به طوری که کارگزار فناوری تجارت آزاد را تعریف کرده‌ایم.

او با اشاره به اینکه باید حلقه های مختلف اتصال عرضه و تقاضا را ایجاد کنیم، تصریح کرد: تامین مالی شرکت های دانش بنیان نسبت به قبل بهتر شده است فقط انتظار تامین مالی از یک صندوق را نداریم.

نگرانی مدیر عامل شرکت دانش بنیان از شکست سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیاردی

احمد بهفر مقدم مدیر عامل شرکت دانش بنیان در ادامه برنامه با اشاره به اینکه آینده ، تیره و تار است و نگران هستیم، افزود: سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیاردی در انتظار بازار داخلیست که حق آن است، ولی در بحث کرونا و در کشاکش تامینی که وزارت بهداشت به دنبال آن است احتمال این وجود دارد که توسط واردات با دستگاه های غربی اشباع شود و در این بازار اشباع شده این سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیاردی محکوم به شکست است.

او با اشاره به اینکه در مدت سه سال سرمایه‌گذاری انجام شده است، عنوان کرد: دانش فنی بومی سازی شده است، ۴۰ دستگاه سی تی اسکن ساخته شده و در مراکز بزرگ دانشگاهی مشغول به کار هستند و الان آمادگی داریم تا نیاز وزارت بهداشت را پوشش دهیم.

غفلت وزارت بهداشت در واردات دستگاه های غربی

مدیر عامل شرکت دانش بنیان افزود: ما متوجه شده ایم در یک غفلتی که ناشی از رسالت تأمین وزارت بهداشت است ،با دستپاچگی با استفاده از وام های بین المللی اقدام به واردات دستگاههای غربی کرده اند.

روح الله ذوالفقاری معاون برنامه ریزی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در ادامه برنامه با اشاره به اینکه سعی کرده ایم به صورت فعالانه حداقل بروکراسی را در تامین مالی شرکت ها داشته باشیم، افزود: در سال ۹۸ بیش از ۱۰ برابر عملکرد سال قبل آن در راستای جهش خدمت‌رسانی برای شرکت‌های دانش بنیان عمل کرده‌ایم .

او خاطرنشان کرد: کل چرخه عمر یک محصول را باید ببینیم لذا ما تسهیلات را به صورت قرض الحسنه در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌دهیم تا بتوانیم از آنها حمایت کنیم و تامین مالی شرکت‌ها در قالب اکوسیستم اتفاق می افتد.

ذوالفقاری گفت: ۱۵ بانک همکار در مجموعه صندوق نوآوری داریم به طوری که موضوع حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را دنبال می‌کنند لذا در جهت انتشار اوراق برای شرکت ها اقدام کرده‌ ایم تا با بورس توافق کنند.

او با اشاره به اینکه از طریق بازار سرمایه می توانیم تامین مالی کنیم، تصریح کرد: تامین مالی از طریق بورس سرویس جدیدی است که به راه افتاده لذا ۱۶۰۰ میلیارد تامین این شرکت‌ها از طریق بانک‌ها و صندوق صورت گرفته است.

یوسفی رئیس هیات امنائ صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بالای دو هزار میلیارد تومان کالای بهداشتی بدون تحویلی خریده ایم، گفت: در هیئت امنای ارزی بحث تامین سی تی اسکن خارجی به اندازه ۸۰ دستگاه را نداریم، ممکن است که مسئله تامین سی تی اسکن های خارجی از مجاری دیگر بوده باشد اما ما از محل منابع خودمان مطلقاً اقدام به این موضوع نکرده ایم.

پنیریان کارآفرین در ادامه برنامه با اشاره به اینکه فضای دانش‌بنیان در کشور ما خوب جا افتاده است، گفت: متاسفانه در برخی مواقع بحث دانش‌بنیان را محدود کرده ایم .

او با اشاره به اینکه باید مردم و دستگاه‌های دولتی از محصولات ایرانی استقبال کنند، افزود: در فضای استارت‌آپ حباب وجود دارد، هر کسی که برای حوزه خودرو کارآفرینی ایجاد کند امری مقدس را انجام داده است، فاصله توقع با واقعیت ها زیاد شده و این موضوع تاب آوری را پایین آورده است، فرشتگان کسب و کار نقش مهمی را در داشتن ریسک پروژه ها ایفا می کنند .

این کارآفرین گفت: شرکت های دانش بنیان مشکل تامین مالی دارند و نوسان نرخ ارز به شدت به مشکلات دامن زده است به طوری که در تامین مواد اولیه با مشکل روبرو هستیم.

انتهای پیام/



حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک