حزب الله می‌تواند پرچم انتخابات در لبنان را به دست گیرد


حزب الله می‌تواند پرچم انتخابات در لبنان را به دست گیرد

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه با برگزاری انتخابات در لبنان چیزی جابجا نمی‌شود، گفت: انتخابات چاره درد غربی‌ها نیست اما برای حزب‌الله نوعی نو شدن است و حزب‌الله می‌تواند بحث انتخابات زودهنگام را مطرح کند و پرچم انتخابات زودهنگام را به دست گیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «سعدالله زارعی» روز سه شنبه در نشست یادکرد روز مقاومت که در موسسه مطالعاتی اندیشه سازان نور برگزار شد، اظهارکرد: مشکل اساسی مخالفان مقاومت چه در صحنه داخلی لبنان و چه خارجی این است که توان به هم رساندن یک قدرت برای حل مسائل به نفع خود را ندارند.

وی ادامه داد: غربی‌ها با خلاء قدرت در لبنان روبرو هستند که اگر بخواهند روی سیستم قدیمی حساب کنند مشروعیت این سیستم در دنیای لبنان به شدت کاهش یافته است و حتی خود متهم ردیف اول است. از سوی دیگر جریان جدیدی اکنون در صحنه است و یاران جعجع این اعتراضات را کارگردانی می‌کنند. این جریان جدید هم قدرت ندارند، لذا مکرون با این جریان هم نمی‌تواند مسیر را دنبال کند.

کارشناس مسائل خاورمیانه اضافه کرد: مکرون با استفاده از رسانه‌ها تلاش بر پوشاندن این خلاء دارد و می‌خواهد ثابت کند بحران متوجه حزب الله و مقاومت است که این دروغی بزرگ است.

زارعی با بیان اینکه دیاب با استعفای خود فرصتی در این کشور ایجاد کرده است،‌ گفت: تا پیش از استعفای دیاب، این فشار داخل خیابان بود که دولت استعفا دهد تا غربی‌ها بتوانند از آن بهره‌برداری کنند. دیاب با همان کابینه قرار است مسیر را ادامه دهد و درحالی‌که دولت از تیررس فشار خیابان خارج شده، در صحنه عمل حضور دارد.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه مقاومت می‌تواند از این فضای جدید ایجاد شده برای مدیریت صحنه بهره ببرد،گفت: در جبهه مقاومت لبنانی چند مساله در دستور کار است که مقدمات و بستر آن را سیدحسن نصرالله در سخنرانی بیان کرد. حزب‌الله در اینجا می‌تواند بحث انتخابات زودهنگام را مطرح کند و پرچم انتخابات زودهنگام را به دست گیرد.

وی با اشاره به ساختار سیاسی لبنان و تقسیم اعضای کابینه به دلیل ساختار طوایفی افزود: با برگزاری انتخابات چیزی جابجا نمی‌شود. لذا انتخابات چاره درد غربی‌ها نیست اما این برای حزب‌الله نوعی نو شدن است. حزب‌الله می‌تواند بگوید مردم هر حرفی بزنند باید اطاعت و انتخابات زودهنگام برگزار می‌کنیم و این پروسه در لبنان طی خواهد شد.

کارشناس خاورمیانه، گسترش صلاحیت ارتش را مساله دیگری برشمرد که حزب‌الله روی آن تاکید دارد و گفت: ارتش یک نیروی اجماعی است و حزب‌الله می تواند مطالبه‌گر نقش بیشتر ارتش باشد. ارتش هم با توجه به جایگاه قانونی خود پرونده انفجار را مدیریت می‌کند.

فساد، چاشنی انفجار سه شنبه بیروت بود

وی درباره بحث مبارزه با فساد گفت: بحث مبارزه فساد نکته دیگری است که حزب‌الله با مرکزیت‌دهی به مبارزه با فساد، تحولات را دنبال می‌کند واقعیت این است که فساد، چاشنی انفجار سه شنبه بود.

زارعی گفت: به نظرم اعتراضات در روزهای آینده به سمت خشونت بیشتر ادامه پیدا می‌کند و شاهد جمعیت بیشتر با روش‌های خشونت آمیزتر بعد از استعفای دیاب خواهییم بود.علاوه بر این ممکن است عملیات‌های ترور که در این کشور سابقه هم دارد شکل بگیرد که این عملیات باید متوجه بیروت شرقی و غربی یعنی مسیحی نشین و شیعه نشین باشد . اما جریان ترور برخلاف هدف‌گذاری اولیه در واقع به ضرر این جریان تمام خواهد شد چون فضای مردمی این جریان را کاهش می دهد.

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه این ماجرا در لبنان پس از این وقایع در یک مسیر نسبتا فرسایشی قرار می‌گیرد و انتخابات آینده پارلمان می‌تواند فضای جدید در این سیستم به وجود بیاورد، گفت: مقاومت در این صحنه حتما متحمل هزینه‌هایی می‌شود و می‌توانند با دروغ‌پردازی حرف‌هایی علیه حزب‌الله بزنند اما حزب‌الله و امثال حزب‌الله مانند جریان مارونی با هدایت عون در کشور، یک جریان پایدار و باثبات در لبنان هستند که در طول ۴۰ سال در این کشور فعال بودند.

وی افزود: بخشی از این جریان که مربوط به مقاومت می‌شود صلاحیت‌ها، نیروها و مدیریت منسجم خود را حفظ کرده و با این تحولات دچار بحران نمی‌شوند و ازاین رو اطمینان خاطر نصرالله مبنی بر آسیب ندیدن جبهه مقاومت، واقعیت دارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه هزینه مقاومت و هزینه سازش را در لبنان به وضوح قابل مشاهده است، گفت: جریان سازش جریانی است که می‌خواهد حاکمیت غرب در این کشور وجود داشته باشد مانند جریان ۱۴ مارس که هزینه‌اش برباد رفتن استقلال لبنان و افزایش خشونت است اما مقاومت می گوید آرام باشید و در فضای داخلی همدلی کنید و پرونده سیاسی نشود.

زارعی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مقاومت قرار است نقشی فرا منطقه ای ایفا کند، گفت: امروز جلوه‌هایی از مقاومت را در منطقه و دنیا مشاهده می‌کنیم مقاومت حتی به نزدیکترین کشورها به بزرگترین دشمن مقاومت یعنی آمریکا رسوخ پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه پایان جنگ ۳۳ روزه یعنی ۲۳ مرداد در تقویم کشور ما روز مقاومت ثبت شده است، گفت: مقاومت که به معنای یک روش در بین روش های دیگر است، مبتنی بر یک مدنیت، تفکر و ایدئولوژی خاصی است که بر جنبه‌های معنوی و ارزش ‌انسانی توجه دارد.

زارعی ادامه داد: مقاومت هدایت انسان و رساندن او به کمالات معنوی و حقوق انسانی را دنبال می‌کند و بر اصل استقلال تاکید دارد؛ ایده مقاومت دشمنانی هم دارد که باید برای مقابله با این دشمنان تدبیری اندیشید.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر انفعالی و اقتضایی نبودن روش مقاومت گفت: مقاومت یک روش، مدل و راه برای نوع خاصی از زندگی انسان‌ها و مبتنی بر فطرت انسان است. مقاومت در معنای امروزی، جبهه، اصول، ایده و سرنوشت مشخصی در آینده است.

زارعی خاطرنشان کرد: مقاومت بر احقاق حق، رشد انسان و دفاع از حریم انسان تاکید دارد و در این ۴۱ سال از پیروزی انقلاب اسلامی توانسته جایگاه خود را در دنیا تثبیت و به عنوان یک بازیگر در عرصه‌های سیاسی و بین‌المللی نقش آفرینی کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنج عضو استان قم به باشگاه رویش استعدادهای برتر ادبی "قاف" راه یافتند