شورای شهر تهران مسائل و مشکلات منطقه 5 تهران را بررسی کرد


شورای شهر تهران مسائل و مشکلات منطقه 5 تهران را بررسی کرد

تهران- ایرنا- اعضای شورای اسلامی شهر تهران با بررسی مشکلات منطقه 5 تهران، به تولید میوه در این منطقه تا ضرورت رسیدگی به مشکلات شهرک های اقماری اشاره کردند .

به گزارش ایرنا اعضای شورای اسلامی روز سه شنبه در دویست و سی امین جلسه خود میزبان شورایاری منطقه ۵ تهران بودند.

امیر قاسمی شورایاری این منطقه، درباره چالش‌ها فرصت‌ها و مسائل این منطقه سخن گفت.

پس از سخنان شورایاری منطقه ۵ اعضای شورای شهر نسبت به مسائل و مشکلات موجود در منطقه ۵ تهران نکاتی را گوشزد کردند.

منطقه ۵ میوه کل تهران را تامین می کرد
«احمد مسجد جامعی» عضو شورای اسلامی شهر تهران درخصوص مشکلات منطقه ۵ شهر تهران گفت: این منطقه چند دوره مختلف را پشت سر گذاشته است.

وی افزود: این منطقه توسعه آرامی داشته است از سال ۴۳ تا سال ۵۸ و در این حوزه روستاهای زیادی مثل روستای کن وجود دارد.

مسجد جامعی خاطرنشان کرد: این منطقه در یک موقعی میوه کل تهران را از طریق بازار طرشت تأمین می کرده است اما این روال توسعه در این چهل سال گذشته به درستی طی نشده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: ساخت و ساز در این منطقه در برخی مواقع به قاعده بوده است برای مثال از سال ۵۸ تا سال ۶۶ یک باره شاهد افزایش بافت مسکونی شده ایم.

وی ادامه داد: در این منطقه بافت فرسوده ای وجود دارد که معنای آن بافت مسکونی فرسوده موجود در شهر ری را ندارد بلکه نوع بافت فرسوده هم متفاوت است.

مسجد جامعی گفت: در یک جای دیگری از این منطقه شاهد ساخت و ساز های در ارتفاع هستیم که باعث شده است مسیر گردشگری این منطقه هم لطمه بخورد.

۲۸ درصد سهم فعلی اعتبارات عمرانی در منطقه ۵
«مجید فراهانی» رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران نیز بر لزوم افزیش بودجه عمرانی و کاهش اعتبارات هزینه ای در منطقه ۵ شهرداری تهران تاکید کرد.

وی گفت: مشارکت های اجتماعی و ایجاد شورایاری ها در محلات سطح شهر تهران از جمله مهم ترین تبلور فعالیت ها و مشارکت اجتماعی در تهران است و امیدواریم با قانونی شدن فعالیت شورایاری ها و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی، مشارکت اجتماعی مردم در محلات به ثمر بنشیند.

فراهانی تاکید کرد که منطقه ۵، تنها منطقه ای است که پروژه های کوچک مقیاس محلی را بعد از رصد مشکلات ۲۹ محله پیشنهاد داد و پس از هماهنگی با شهردار منطقه، همان پروژه ها توسط شهردار منطقه پیشنهاد شد.

وی گفت: تنها منطقه ای است که شهردار منطقه در جلسات کنترل پروژه از حضور شورایاران استفاده می کند که جای تقدیر دارد.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با اشاره به مهم ترین چالش های منطقه ۵ شهرداری تهران گفت: مشکل حادی در بحث بودجه در سطح مناطق داریم که منطقه ۵ هم دچارش است.

عضو شورای تهران ادامه داد: برغم اینکه امسال ۵۲ درصد افزایش بودجه داشتیم یعنی بودجه پیشنهادی شهرداری منطقه پنج مجموعا ۴۵۴ میلیارد تومان بود که از این میزان ۱۲۷ میلیارد تومان اعتبارات عمرانی و ۳۲۷ میلیارد تومان اعتبارات هزینه ای است اما مشکلی دارد این است که الزام قانونی ماده ۶۸ قانون شهرداری ها که اشاره می کند سهم ۴۰ درصدی اعتبارات تملک دارایی و سرمایه ها باید باشد در این منطقه رعایت نشده و سهم فعلی اعتبارات عمرانی فقط ۲۸ درصد است.

فراهانی گفت: یعنی از مردم منطقه عوارض می گیریم و بودجه تامین می کنیم اما فقط ۲۸ درصد بودجه ای که از مردم جمع آوری می کنیم صرف پروژه های عمرانی و تملک دارایی می شود و این انحراف از قانون ۴۰ درصدی است و باید پیش بینی شود تا اعتبارات هزینه ای کاهش پیدا کند و پروژه های عمرانی اختصاص داده شود.

تکمیل پروژه های نیمه کاره منطقه ۵ مطالبه اصلی مردم است
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: پروژه های نیمه کاره گذشته مانند احداث مجموعه ورزشی محله کن در نه ماه نخست سال گذشته فقط ۵ درصد پیشرفت داشته است در صورتی که مطالبات اصلی مردم محله است.

فراهانی افزود: احداث خط ۶ مترو تنها ۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و نشان می دهد در بحث اعتبارات عمرانی مشکل داریم.

عضو شورای تهران گفت: پروژه های مهمی مانند پردیس بزرگراه شهید حکیم حدفاصل بزرگراه اشرفی اصفهانی- ستاری داریم که با حل این مشکلات و بحث های بودجه عمرانی باید چشم انداز مناسبی در پروژه های بزرگ مقیاس و تکمیل پروژه های کوچک مقیاس محله داشته باشیم.

باغات کن، فیلتر هوا
«آرش حسینی میلانی» عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران در خصوص مشکلات منطقه ۵ شهرداری تهران گفت: یکی از مشکلات منطقه ۵ موضوعات ترافیکی است.

وی با بیان اینکه شاهد روند افزایش جمعیت در این منطقه هستیم، گفت: همزمان با افزایش میزان جمعیت و جمعیت پذیری در این منطقه باید به موضوع سرانه های محیط زیستی هم توجه شود.

میلانی ادامه داد که باید از ظرفیتهای محیط زیستی منطقه محافظت شود تا در آینده بلایی که سر سایر مناطق آمده است بر سر این منطقه نیاید.

عضو کمیسیون سلامت شورا افزود: یکی از ذخایر محیط زیستی این منطقه باغات موجود در منطقه کن هستند که براساس بررسی‌های صورت گرفته نقش بسزایی در کیفیت هوای شهر تهران دارند.

وی، باغات کن را به فیلتر تشبیه کرد و گفت: باغات در کاهش آلودگی هوا نقش داشته اند و باید هر چه سریعتر موضوع طرح تفصیلی منطقه کن به سرانجام برسد.

شهرک های اقماری منطقه ۵ تهران
وی درباره شهرک‌های اقماری منطقه ۵ هم افزود: واقعیت این است که در حوزه شهرک های اقماری منطقه ۵ هم این شهرک ها یک سری حقوق مشاعات دارند.

میلانی به عنوان نمونه به منطقه اکباتان اشاره کرد و افزود: فضای سبزی قرار بوده در این محدوده ساخته شود اما بلاتکلیف مانده و بیم این وجود دارد که تصرف شود.

لزوم رسیدگی به شهرک‌های منطقه ۵
«سید حسن رسولی» نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم افزود: در بازدیدی که همراه دیگر اعضای شورا از شهرک های منطقه ۵ داشتیم لزوم تعیین تکلیف این شهرک ها مهمترین خواسته ساکنان و شورایاری های آنان بود.

وی عنوان کرد: از جهتی بیشتر شهرک‌های مسکونی تهران مانند آپادنا، اکباتان و غیره در زمان تاسیس خارج از محدود کاربری و خدماتی شهرداری بودند که تعدادی از آنها هم اکنون در قلب منطقه پنج قرار دارند.

رسولی گفت : با توجه به هرج و مرج مدیریتی این شهرکها، پیشنهاد میکنم شهردار تهران برای تعیین تکلیف و تقسیم کار بین شهرداری و هیئت مدیره این شهرک ها که عمدتا مهلت قانونی آنها گذشته یا انگیزه کافی را ندارند اما همچنان بر اساس قانون مالک مشائات این شرکتها هستند و برای حل این تعارض جدی، لایحه ای تحت عنوان تعیین تکلیف مسئولیت‌های شهرداری و هیات مدیره این شهرک ها به شورای شهر ارسال کند.

منطقه کن به عنوان پردیس سلامت حفظ شود
«ناهید خداکرمی» عضو شورای شهر تهران نیز پیشنهاد کرد که شورایاران منطقه ۵ گرد هم آیند و برای ایجاد یک تحول فرهنگی، زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی تصمیم بگیرند.

وی افزود: منطقه کن باید به عنوان پردیس سلامت شهر تهران در نظر گرفته شود.

خدا کرمی ادامه داد: در آینده آمار سالمندی در تهران افزایش می‌یابد و منطقه ۵ بستر مناسبی برای راه‌اندازی پردیس سلامت شهر دارد.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران ادامه داد: با تبدیل برخی از منازل مردم به اقامتگاه بوم‌گردی و تبدیل به بوتیک‌هتل هم برای شهروندان ثروت‌آفرینی خواهد شد و هم این منطقه برای گردشگری سلامت در نظر گرفته می‌شود.

عضو شورای تهران تاکید کرد که باید به فکر ایده‌ای باشیم تا بدون تغییر بافت، محله کن و فرحزاد بیشتر از چندین برج، ثروت‌آفرینی کنیم.
ضرورت توجه به خیابان کامل

«شهربانو امانی» عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران هم با بیان اینکه گفت: ۱۴ ایستگاه مترو در منطقه ۵ وجود دارد، گفت: این در حالی است که ۱۸ ایستگاه بی ار تی نیز در این منطقه از شهر تهران وجود دارد که می توان گفت از این حیث این منطقه، منطقه ای پر رفت و آمدی محسوب می شود.

وی عنوان کرد: در کمیته TOD تعداد ۴۷۷ کارشناس آموزش دیده اند که ۲۲ کارشناس آن می توانند کارشناس ارشد حوزه TOD باشند و در منطقه ۵ مستقر هستند.

عضو شورای تهران افزود: TOD دستور العمل های توسعه ای دارد و انتظار می رود از این منطقه موضوع استقرار TOD شروع شود و به کل شهر تهران توسعه پیدا کند.

وی با اشاره به بلند مرتبه سازی در منطقه حصارک گفت: مشکلات این منطقه را مبتنی بر همین TOD حل و فصل کرد.

وی ادامه داد: انتظار داریم که در کنار توجه به پروژه های کوچک مقیاس شهردار منطقه ۵ به ساخت خیابان کامل هم توجه ویژه داشته باشند تا در هر سال حداقل یک خیابان کامل ساخته شود.


منطقه پنج در مرز یک منطقه موثر و یک منطقه مسأله دار

«سید محمود میر لوحی» عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران هم گفت: منطقه ۵ بالغ بر ۲۹ محله دارد و از حیث نیروهای شورایاری و انگیزه فعالیت در رتبه خوبی قرار دارد.

وی ادامه داد: کارگروه های فعال در این منطقه در شورایاری حضور دارند، و امیدواریم موثر باشند.

میر لوحی با بیان اینکه منطقه ۵ در لبه مرز بین یک منطقه نمونه و یک منطقه مسئله دار قرار دارد، گفت: در این منطقه دو رویکرد وجود دارد، نخست آنکه این منطقه می تواند لطافت و هوای پاک را به شهر سرریز کند، اما اگر غفلت کنیم به زودی می تواند همه مشکلاتی که در همه مناطق تهران از جمله بافت فرسوده نیز در این منطقه ایجاد شود.

وی عنوان کرد: در این گزارش اشاره خوبی شد به ساختمان های نا ایمن و واقعا جای سوال دارد که با وجود اجرایی شدن آیین نامه ۲۸۰۰ و وجود امکانات مختلف، ساختمان های نا ایمن وجود داشته باشد.

به گزارش ایرنا؛ منطقه ۵ شهرداری تهران در شمال و شمال غرب کلان‌شهر تهران واقع شده‌است؛ این منطقه از شمال به رشته‌کوه البرز، از جنوب به بزرگراه شهید لشگری و میدان آزادی، از شرق به بزرگراه اشرفی اصفهانی و بزرگراه محمدعلی جناح و منطقه ۲ شهر تهران در مجاورت طرشت، ستارخان، مرزداران، شهرک غرب و سعادت آباد و از غرب به منطقه ۲۲ شهر تهران، استادیوم آزادی محدود و به بزرگراه های شهید همت، شهید حکیم، شهیدآبشناسان، شهید باکری، شهید ستاری، شیخ فضل‌الله نوری، لشگری، اشرفی اصفهانی و جناح دسترسی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در