حسینی: آمریکا بعد از نشست شورای امنیت اسنپ بک را کلید می‌زند


حسینی: آمریکا بعد از نشست شورای امنیت اسنپ بک را کلید می‌زند

تهران- ایرنا- یک کارشناس ارشد مسائل استراتژیک با بیان اینکه آمریکایی‌ها هیچ امیدی به همراه شدن کشورها در قطعنامه پیشنهادی‌شان ندارند، تصریح کرد: تعجیل آمریکا در طرح قطعنامه پیشنهادی علیه ایران به منظور خرید زمان و کلید زدن مجادلات دیپلماتیک بعدی برای آغاز کردن روند اسنپ بک و بازگشت‌ تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران است.

«دیاکو حسینی» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره جلسه امروز شورای امنیت سازمان ملل که به پیشنهاد آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی گفت: جلسه امروز شورای امنیت سازمان ملل متحد براساس پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده برگزار می‌شود که براساس آن، آمریکا خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران شده است در حالی که براساس قطعنامه ۲۲۳۱، این تحریم‌ها در مهر ماه پایان می‌یابند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها از مدت‌ها پیش تمدید تحریم‌های تسلیحاتی را کلید زده‌اند، اظهار داشت: به احتمال بسیار زیاد، روسیه و چین به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت، قطعنامه پیشنهادی آمریکا را نپذیرفته و در صورت رای‌گیری آن را وتو کنند. اروپایی‌ها هم هیچ همراهی با آن قطعنامه نخواهند داشت چراکه این موضوع، نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و در صورت تصویب، با واکنش شدید ایران همراه می‌شود که می‌تواند برجام را نابود کند.

آمریکا بعد از نشست شورای امنیت اسنپ بک را کلید می‌زند

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه آمریکایی‌ها هیچ امیدی به همراه شدن کشورها در قطعنامه پیشنهادی‌شان ندارند، تصریح کرد: آنها می‌دانند که موفق به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران نمی‌شوند اما تعجیل آنها در طرح قطعنامه پیشنهادی علیه ایران به منظور خرید زمان و کلید زدن مجادلات دیپلماتیک بعدی برای آغاز کردن روند اسنپ بک و بازگشت‌ تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران است.

حسینی ادامه داد: برگزاری این نشست شورای امنیت برای آن است که آمریکا سلسله مجادلاتی را برای تحت تحریم قرار دادن ایران و بازگشت تحریم‌های شورای امنیت کلید بزند. به همین منظور، آمریکا بعد از نشست شورای امنیت به سمت کلید زدن اسنپ بک خواهد رفت و مابقی انرژی خود را برای بازگشت تحریم‌ها علیه ایران صرف می‌کند.

آمریکا شکست شورای امنیت را مقطعی می‌داند

وی در پاسخ به این سوال که آیا به نتیجه نرسیدن احتمالی آمریکا در نشست شورای امنیت موجب ناکامی این کشور در اقدامات بعدی‌اش نخواهد شد، خاطرنشان کرد: دولت ترامپ بهای چندانی به مفهوم قدرت نرم و اعتبار از طریق همکاری‌های چندجانبه‌گرایانه نمی‌دهد و اهمیتی هم برای آن قائل نیست بلکه قدرت را در به سرانجام رساندن سیاست‌های یکجانبه خود تلقی می‌کند.

به گفته مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، حتی اگر رد این پیش‌نویس شکست آمریکا تلقی شود، در زاویه دید دولت ترامپ اگر منجر به فعال مکانیزم اسنپ بک و بازگرداندن تحریم‌ها شود، آنها خود را پیروز میدان قلمداد می‌کنند. امید آنها پیروزی در آن میدان است و شکست را مقطعی می‌دانند.

روسیه و چین شیوه پیشبرد اهداف آمریکا را قبول ندارند

حسینی در پاسخ به این سوال که روسیه و چین تا چه زمانی همراه با ایران خواهند ماند، ابراز داشت: در بلندمدت این خطر وجود دارد روسیه و چین مانند اکنون از ایران حمایت نکرده و با آمریکا در بازی بزرگ همراه شوند ولی نکته مصالحه‌ناپذیر آنها با آمریکا، شیوه پیشبرد اهداف آمریکا و برخورد با ایران است. این دو کشور اقدام آمریکا برای اینکه قطعنامه‌ای تصویب کند که آشکارا قض قطعنامه ۲۲۳۱ و برخلاف برجام باشد را قبول ندارند.

وی افزود: اگر آمریکا راه دیگری در مقابله با ایران در پیش بگیرد که نظرات روسیه و چین در آن اعمال شده باشد و دید چندجانبه‌گرایانه هم در آن حاکم شود و از سوی دیگر، ایران هم اقدامی انجام دهد که مبتنی بر برجام نباشد، ممکن است مسکو و پکن با واشنگتن برای برخورد با تهران هم نظر شوند.

به گفته این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک، مجادله اصلی روسیه و چین با آمریکا، در نحوه و کیفیت ارائه پیش‌نویس ارائه شده و در نظر گرفته نشدن منافع آنها است.

حسینی درباره رویکرد اروپایی‌ها هم بیان کرد: حفظ برجام حتی شاکله کنونی آن و نگه داشتن ایران در توافق هسته‌ای همچنان برای اروپا مهم است. اروپایی‌ها می‌دانند اگر قطعنامه پیشنهادی آمریکا تصویب شود، به سرعت راه نابودی برجام هموار می‌شود و راه برگشت به آن هم از بین می‌رود، حتی اگر دولت آمریکا هم عوض شود.

اروپا نمی‌خواهد مستقیما رو در روی آمریکا قرار گیرد

وی اضافه کرد: اروپا مخالفت کمتر و همراهی بیشتری با آمریکا در مورد ایران دارد اما آنها هم با روسیه و چین در نحوه پیشبرد برخورد با ایران از سوی ایالات متحده هم‌نظر هستند و به آن نقد دارند. اگر آمریکا این اقدام را به شیوه و شکل دیگری پیش ببرد، از آن استقبال می‌کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به احتمال وتو قطعنامه پیشنهادی آمریکا از سوی روسیه و چین یادآور شد: از آنجا که اروپایی‌ها می‌دانند روسیه و چین هم با قطعنامه پیشنهادی آمریکا مخالفت شدیدی دارند و احتمال دارد آن پیش‌نویس را وتو کنند، آنها در این شرایط مستقیما رو درروی آمریکا قرار نمی‌گیرند یا موضع کمتر فعالی در پیش خواهند گرفت.

نامه شورای همکاری خلیج فارس تحت فشار آمریکا بود

حسینی درباره تاثیر نامه دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به اعضای شورای امنیت هم گفت: آن نامه جنبه نمادین داشت تا آمریکا بگوید اسرائیل و همسایگان ایران هم با رفع تحریم‌های تسلیحاتی موافق هستند. در واقع، متوسل شدن به شورای همکاری خلیج فارس و اسرائیل تنها راه اثبات درست بودن موضع آمریکا از منظر کاخ سفید بود.

این کارشناس مسائل استراتژیک ادامه داد:‌ این نامه تحت فشارهای آمریکا و در نتیجه سفرهای اخیر برایان هوک به کشورهای منطقه بوده و بیشتر جنبه نمادین داشت چراکه حتی دولت‌هایی نظیر عمان و قطر هم که رابطه دوستانه‌ای با ایران دارند، از آنجا که می‌دانند این نامه تاثیری نداشته و منجر به تمدید تحریم‌ها نمی‌شود، به دلیل فشارهای آمریکا آن را امضا کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس