نخست وزیر لبنان استعفا کرده است/سعد حریری محتمل‌ترین گزینه برای نخست وزیری لبنان


نخست وزیر لبنان استعفا کرده است/سعد حریری محتمل‌ترین گزینه برای نخست وزیری لبنان

خبرگزاری آریا-حسان دیاب نخست وزیر لبنان امشب طی نطقی تلویزیونی خطاب به ملت لبنان رسما از مقام خود کناره گیری کرد.

نخست وزیر لبنان استعفا کرده است/سعد حریری محتمل‌ترین گزینه برای نخست وزیری لبنان
خبرگزاری آریا-حسان دیاب نخست وزیر لبنان امشب طی نطقی تلویزیونی خطاب به ملت لبنان رسما از مقام خود کناره گیری کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا،نخست وزیر لبنان در ادامه سخنان خود به دلایل کناره گیری از قدرت اشاره کرد و خطاب به برخی از گروه‌های داخلی لبنان گفت: حوادث را وارونه جلوه دادند و حقایق را تغییر دادند و مرتکب گناه‌های بزرگی شدند زیرا می دانستند که موفقیت این دولت به معنی تغییر این طبقه خواهد بود.
وی افزود: بین ما و تغییر یک دیوار بلند است که طبقه‌ای که در مفاصل دولت رخنه کرده‌اند از این دیوار محافظت می‌کنند. تنها چیزی که برای ما اهمیت دارد نجات کشور است و در این راه مسائل زیادی را تحمل کردیم.
وی درباره این طبقه افزود: آنها تلاش کردند که گناه های بزرگ خود و مسئولیت فروپاشی کنونی و بدهی‌های عمومی را به گردن دولت بیندازند. این طبقه بدبختی اصلی لبنان هستند و آنها انقلاب مردم لبنان را که علیه آنها صورت گرفت، درک نکردند.
دیاب تاکید کرد که انتظار می رفت این طبقه از خود خجالت بکشند زیرا فساد آنها بود که این بلای سخت را به وجود آورد برای برخی ها تنها برشمردن پیروزی های سیاسی و سخنرانی های پوپولیستی اهمیت دارد.
وی افزود: ما در برابر رنج بزرگی قرار داریم و از گروه‌های دلسوز این کشور انتظار می‌رفت که در احترام به غم‌های مردم همکاری کنند.
نخست وزیر لبنان که با فشارهای گسترده داخلی و خارجی روبرو بود در ادامه سخنانش گفت: فساد سیستماتیک از دولت بزرگتر شده و دولت را در زنجیر کرده است و خطر وقوع فجایعی دیگر با حمایت طبقه ای که سرنوشت کشور را به دست گرفته است، وجود دارد.
دیاب در پایان تاکید کرد فاجعه‌ای که در لبنان رخ داد در نتیجه فساد مزمن در دولت و مسئله مدیرت صورت گرفت.
رئیس جمهور لبنان استعفای حسان دیاب نخست وزیر این کشور را پذیرفت.
میشل عون رئیس جمهور لبنان استعفای حسان دیاب نخست وزیر این کشور را پذیرفت و وی را به عنوان نخست وزیر پیشبرد امور منصوب کرد.

پارلمان لبنان: سقوط میشل عون به معنای جنگ داخلی است
معاون رئیس پارلمان لبنان تأکید کرد که تلاش‌هایی برای سقوط رئیس جمهوری در کشور وجود دارد که این اتفاق به معنای جنگ داخلی و آشوب در همه مناطق کشور است.
«ایلی فرزلی» معاون رئیس پارلمان لبنان در گفت‌وگو با المیادین، اظهار داشت که قرار بود دولت «حسان دیاب» نخست وزیر پیشبرد امور لبنان در نشست پارلمان درباره حادثه انفجار بندر بیروت توضیح بدهد.
وی در ادامه افزود مسئولیت پذیری دولت لبنان در مقابل این اتفاق ، خواسته همه نیروهای سیاسی بود و درخواست دیاب در راستای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی بدون مشورت با مقامات سیاسی مطرح شد.
فرزلی تصریح کرد که از مدت‌ها قبل خواستار استعفای دولت بوده؛ چرا که احساس می‌کرد در مقابله با بحران‌ها و چالش‌های لبنان ناتوان است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد که فساد عظیمی در لبنان وجود دارد؛ اما نمی توانیم مسئولیت این بحران‌ها را به این دولت تحمیل کنیم.
وی با تأکید بر اینکه وزیران لبنان ممکن است در پرونده انفجار بندر بیروت مورد سوال و توضیح قرار گیرند، افزود: ممکن است دولت دیاب مسئول کوتاهی و اهمال در انفجار بیروت باشد ؛ اما مسئولیت بخش جنایی آن را برعهده ندارد.
ایلی فرزلی با تأکید بر اینکه حضور مؤلفه اهل سنت در قدرت برای بازگرداندن تعادل به دولت لازم است، خاطرنشان کرد که هرکسی که مانع تسریع روند تشکیل دولت شود، باید پاسخگو باشد.
فرزلی با بیان اینکه «میشل عون» رئیس جمهور لبنان با «سعد حریری» نخست وزیر سابق لبنان رابطه خوبی دارند، توضیح داد که افکار عمومی اهل سنت در دست سعد حریری است.

اولین واکنش فرانسه و آمریکا به استعفای نخست‌وزیر لبنان
وزارت امور خارجه فرانسه در اولین واکنش خود به استعفای نخست‌وزیر لبنان، بر ضرورت تشکیل هرچه سریع‌تر دولت جدید تأکید کرد.
در پی استعفای «حسان دیاب» نخست‌وزیر لبنان و اعضای کابینه وی، وزارت امور خارجه فرانسه شامگاه دوشنبه اعلام کرد که در شرایط کنونی تشکیل هرچه زودتر دولت جدید در لبنان باید در اولویت قرار گیرد.
وزارت امور خارجه فرانسه با اشاره به اینکه بازسازی بیروت و اجرای اصلاحات اساسی بزرگترین چالش‌های دولت بعدی به شمار می‌رود، خواستار اجرای خواسته‌های معترضان مبنی بر انجام اصلاحات شد و تأکید کرد که بدون انجام اصلاحات، لبنان به سمت فروپاشی پیش خواهد رفت.
«کایلی مک‌اینانی» سخنگوی کاخ سفید نیز در نشست خبری روزانه خود، در خصوص استعفای دولت لبنان به خبرنگاران گفت: «این موضوع به اطلاع رئیس‌جمهور ترامپ رسیده است. ما به دقت اوضاع لبنان را رصد می‌کنیم، اما با توجه به اینکه این اتفاق [استعفای دولت لبنان] به تازگی رخ داده است، من درباره جزئیات آن اطلاعات دقیقی ندارم.»
ساعاتی پیش «حسان دیاب» نخست‌وزیر لبنان که کمتر از 7 ماه از حضورش در این سمت می‌گذشت، طی نطقی تلویزیونی خطاب به ملت لبنان استعفای خود را اعلام کرد.
پس از استعفای نخست‌وزیر لبنان، «میشل عون» رئیس جمهور این کشور ضمن پذیرفتن این استعفا، وی را به سمت «نخست وزیر پیشبرد امور» منصوب کرد.

سعد حریری محتمل‌ترین گزینه برای نخست وزیری لبنان
روزنامه الجمهوریه اعلام کرد احتمال مکلف شدن سعد حریری برای تشکیل دولت زیاد است اما هنوز این مساله نهایی نشده است.
روزنامه الجمهوریه لبنان نوشت: احتمال مکلف شدن مجدد سعد حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان برای تشکیل دولت وجود دارد اما هنوز این مساله نهایی نشده است. این مسئله نیاز به مذاکرات جدی دارد به ویژه اینکه حریری شروط مشخصی دارد.
به گفته منابع این مساله بعد از تماس‌های فشرده‌ای که فورا در این راستا برقرار خواهد شد، مشخص می‌شود به ویژه اینکه وضعیت کشور به گونه‌ای است که تأخیر در تشکیل دولت جدید ممکن نیست و نباید فرصت را از دست داد.
به دنبال انفجار بندر بیروت که بیش از 200 کشته و بیش از 6000 زخمی برجای گذاشت، حسان دیاب، نخست وزیر لبنان استعفای دولتش را اعلام کرد.

کابینه حسن دیاب تا زمان تشکیل دولت جدید لبنان فعالیت خواهد کرد
در حالی خبر استعفای نخست وزیر لبنان منتشر شد که خبرگزاری ملی لبنان اعلام کرد: میشل عون رییس جمهوری لبنان با تشکر از نخست وزیر و وزیران کابینه حسن دیاب از آنان خواست تا زمان تشکیل دولت جدید به فعالیت های خود ادامه دهند.
دیاب بعداز سخنرانی تلویزیونی دوشنبه شب خود و اعلام استعفای دولت لبنان با ژنرال عون در « بعبدا» کاخ ریاست جمهوری این کشور ملاقات و نسخه مکتوب استعفا را تسلیم وی کرد.
براساس این گزارش ژنرال عون و دیاب در این جلسه نیم ساعته در باره اوضاع عمومی لبنان و تحولات بعداز انفجار در بندر بیروت گفت وگو کردند.
رئیس جمهوری لبنان در این جلسه ادامه کار دولت دیاب و وزیران به عنوان « دولت پیشبرد امور» را تا تشکیل دولت جدید خواستار شد.
حسان دیاب نخست‌وزیر لبنان به دنبال انفجار اخیر بندر بیروت و آغاز فشارها به دولت این کشور که دیاب هدف آن را بازگشت طبقه فاسد به قدرت ارزیابی کرد، دوشنبه شب استعفای خود و دولتش را به طور رسمی اعلام کرد.
دیاب به دنبال استعفای سعد الحریری در پی اعتراض‌های پاییز سال گذشته در جایگاه نخست‌وزیری قرار گرفت.
نخست‌وزیر مستعفی لبنان در 29 آذر سال گذشته از سوی میشل عون به عنوان نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه معرفی شد و در اوایل بهمن ماه دولت جدید لبنان از پارلمان رای اعتماد گرفت.
دولت دیاب در این مدت علاوه بر پیامدهای کرونا با چالش‌های اقتصادی بزرگ از جمله کاهش ارزش پول ملی، بیکاری که ناظران نتیجه فشارها و مداخلات محور سعودی - آمریکایی و صهیونیستی می خوانند، روبرو شد.
پیش از استعفای دولت دیاب برخی نمایندگان مخالف مقاومت در پارلمان لبنان و وزیران دولت دیاب از جمله منال عبدالصمد وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، دمیانوس قطار وزیر محیط زیست و توسعه اداری و ماری کلود نجم وزیر دادگستری لبنان به طور رسمی از مقام خود کناره‌گیری کردند.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج