روستای صوفی احمد دزفول


روستای صوفی احمد دزفول که در میان کوه‌های شمال شهرستان دزفول واقع شده است . این روستا پتانسیل بالایی برای گردشگری دارد که در بخش شهیون واقع شده است.طبیعت زیبا ، بکر و دست نخورده ، رودخانه زلال و شفاف ، بافت روستایی و قدیمی و هزاران منظره طبیعی و لذت‌بخش دیگر را در صوفی […]

روستای صوفی احمد دزفول که در میان کوه‌های شمال شهرستان دزفول واقع شده است . این روستا پتانسیل بالایی برای گردشگری دارد که در بخش شهیون واقع شده است.طبیعت زیبا ، بکر و دست نخورده ، رودخانه زلال و شفاف ، بافت روستایی و قدیمی و هزاران منظره طبیعی و لذت‌بخش دیگر را در صوفی احمد دزفول یک جا تجربه خواهید کرد.این منطقه لذت سفری تکرار نشدنی به همراه دارد و تمام تعاریف شما را از طبیعت‌گردی زیر سوال می‌برد!

شیهون از توابع شهرستان دزفول است که در ۱۵ کیلومتری شمال این شهر قرار گرفته‌است. این منطقه زیبا و سرسبز مساحتی بالغ بر ۳۰۲ کیلومتر مربع داشته و زیباترین مناظر طبیعی را در دل خود جای داده‌است. شیهون در واقع از چندین روستا تشکیل شده که کل منطقه را با این نام می‌شناسند.

روستای صوفی احمد دزفول

روستای صوفی احمد دزفول
مردم محلی شیهون به گویش بختیاری صحبت می‌کنند و آداب و رسوم بختیاری‌ها در آن‌ها دیده می‌شود. طبیعت خوش آب و رنگ صوفی احمد دزفول روح را جلا داده و آرامشی وصف ناشدنی به همراه می‌آورد. گشت و گذار در این منطقه شما را به طبیعتی سرسبز و چشم‌نواز دعوت می‌کند. در صوفی احمد هرچه از طبیعت انتظار دارید یک جا جمع شده‌اند. درختان سرسبز در جای جای این منطقه قد برافراشته‌اند و دشت‌های پر از گل و گیاهان زیر پای شما فرش شده‌اند. تپه‌ها و کوه‌های کوچک و بزرگ در مسیر شما خودنمایی می‌کنند و رودخانه دز با آبی زلال و شفاف موسیقی طبیعی را برای شما می‌نوازد. قدم گذاشتن در این منطقه مانند قدم نهادن در بهشتی کوچک روی زمین است.

منطقه صوفی احمد دزفول به دلیل موقعیت جغرافیایی خود از چشم بسیاری از گردشگران دور مانده‌است و همین امر باعث شده طبیعت آن دست ‌نخورده و زیبا باقی بماند. برای ورود به این بهشت کوچک و دوست ‌داشتنی باید با این منطقه به خوبی آشنا باشید.

روستای صوفی احمد دزفول

روستای صوفی احمد دزفول

صوفی احمد که بود

نام صوفی احمد در واقع به دلیل وجود بقعه‌ای به این نام در این منطقه است. صوفی احمد فردی دین ‌دار و از سفیران امام رضا بوده ‌است. او که برای انجام ماموریت امر به معروف و نهی از منکر به این منطقه از شیهون پا نهاده ‌بود، در همین سرزمین نیز از دنیا رفت.
بقعه این مرد بزرگ در منطقه صوفی احمد همچون مرواریدی می‌درخشد و بسیاری از مردم محلی ارادت خاصی به او دارند. این بقعه کوچک میزبان بسیاری از محلی‌ها و گردشگران در تمام ایام سال است. این بقعه کوچک و زیبا که با ظاهر سفید خود در طبیعت سرسبز صوفی احمد دزفول می‌درخشد. پیاده‌روی در طبیعت منطقه صوفی احمد از تکرار نشدنی‌ترین تجربه‌های سفری شما خواهد بود.

دوچرخه سواری ، کوهنوردی در میان کوههای این منطقه ، شنا، ماهیگیری و قایق‌سواری در این آب‌های زلال هیجانی دو چندان به سفر شما می‌دهند. آب تنی در رودخانه دز با آب‌های زلال و آبی در این منطقه بکر و دوست‌داشتنی، لذتی وصف‌ناشدنی خواهد داشت اما مراقب شنا در این منطقه باشید.
منطقه صوفی احمد دزفول برای دوست‌داران گیاهان دارویی هم سفری جالب خواهد بود. در طبیعت کوهستانی این منطقه انواع گیاهان دارویی مانند گزنه، بابونه، نخل، پنیرک، گل گاو زبان، زیتون، سدر، کلخونگ، مریم گلی و ده‌ها گیاه دیگر پیدا می‌شود.

بهترین زمان سفر به صوفی احمد

آب و هوای گرم و خشک خوزستان برای مسافرت در فصل‌های سرد سال انتخاب بهتری است. البته دمای هوا در روستاها که مملو از درخت و کوه و رودخانه هستند، معتدل ‌تر است، با این حال اگر می‌خواهید بهشت واقعی صوفی احمد دزفول را ببینید بهترین زمان سفر از اواسط بهمن ماه تا اواخر فروردین است.
تعطیلات نوروزی معمولاً روزهای شلوغ صوفی احمد است و بسیاری از گردشگران که نام این منطقه کمیاب و بکر به گوششان خورده، آماده ماجراجویی در این منطقه زیبا هستند.
بهترین زمان سفر به صوفی احمد اواخر اسفند است که طبیعت زیبای این منطقه رخت بهاری خود را به تن کرده و آماده پذیرایی از مهمانان و مسافران است. تابستان‌ها با وجود گرمی هوا، مسافران کمی از مناطق طبیعی دزفول بازدید می‌کنند. با این حال تماشای طبیعت سرسبز صوفی احمد دزفول در زیر نور آفتاب خالی از لطف نیست.
برای بازدید از این منطقه بکر و زیبا حتماً ساعات اولیه صبح سفر خود را شروع کنید تا از تماشای زیبایی‌های بی‌پایان آن در زیر نور درخشان خورشید لذت ببرید.

روستای صوفی احمد دزفول

روستای صوفی احمد دزفول

نحوه دسترسی به صوفی احمد

آدرس: دزفول، منطقه شیهون، روستای صوفی احمد دزفول
برای رفتن به این منطقه از سمت جاده فرعی روستای حسن آقا در جاده ی اصلی شهیون، از روستاهای حسن آقا، دارک عبور کرده و به سمت منطقه پرچوک در روستای دارک وارد جاده فرعی خاکی می شویم و در پایین روستای تتوری در دره ای که در منطقه به نام بوسونک مشهور است، به آرامگاه صوفی احمد که در دل درختان و کوه قرار گرفته می رسیم.
برای رسیدن به این منطقه بهشتی به سمت شمال دزفول و زیبا شهر رانندگی کنید تا به جاده شیهون برسید. در کیلومتر ۷۵ این جاده آسفالت‌ها ناپدید خواهند شد و ادامه مسیر در جاده‌های خاکی است، پس بهتر است در کنار راننده‌ای حرفه‌ای به سمت صوفی احمد دزفول برانید! از ابتدای جاده شیهون حدود ۳۰ کیلومتر تا رسیدن به جاده فرعی حسن آقا، باید بپیمایید.
بعد از روستای وحدت وارد جاده حسن آقا شوید و تا انتهای مسیر بروید و از روستاهای حسن آقا و دارک بگذرید.در روستای دارک باید وارد جاده فرعی خاکی که به سمت منطقه پرچوک می‌رود، شوید. بهتر است از افراد محلی کمک بگیرید تا مسیر را گم نکنید.پایین این جاده فرعی به روستای تتوری که در منطقه بوسونک قرار گرفته، می‌رسید و در نهایت بقعه سفید رنگ صوفی احمد دزفول از میان دشتی سرسبز خود را نشان می‌دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر