با روکش‌های نانو پره‌های توربین 4 برابر بیشتر عمر می‌کنند


با روکش‌های نانو پره‌های توربین 4 برابر بیشتر عمر می‌کنند

روکش‌هایی که با استفاده از فناوری نانو ساخته می‌شوند از فناوری جدیدی استفاده می‌کنند که یک شرکت دانش‌بنیان با بومی‌سازی این فناوری، عمر توربین‌های ساخت داخل را تا چهار برابر افزایش داده است.

با روکش‌های نانو پره‌های توربین 4 برابر بیشتر عمر می‌کنندبه گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی مقداری مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: جنس روکش‌های بومی‌سازی شده در داخل کشور از نیترید کروم و آلومینیوم است و به عنوان روکش در صنایع و قطعات مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول با استفاده از فناوری نانو ساخته شده است.

او ادامه داد: پیش از این نیاز کشور به این محصول از طریق خرید از یک شرکت آمریکایی تامین می‌شد. با شروع تحریم و نوسانات نرخ ارز، مصرف کننده داخلی مجبور شد، این محصول را از طریق واسطه و کشور‌های ثالث خریداری کند، همین مسئله قیمت این روکش را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش داد. با توجه به نیاز کشور و تحریم این کالا، متخصصان جوان شرکت موفق شدند تا یک نمونه بسیار با کیفیت را در داخل کشور بومی‌سازی کنند.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان در ادامه گفت: از این روکش در حال حاضر برای پوشش‌دهی توربین‌ها استفاده می‌شود. این توربین‌ها در ایستگاه‌های افزایش فشار گاز و ژنراتور‌های تولید برق مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به آزمایشات متعددی که روی این محصول از نظر خوردگی انجام شده است، این روکش‌ها می‌توانند عمر پره‌های توربین را تا ۴ برابر افزایش دهد. از این محصول در بسیاری از تجهیزات مانند تجهیزات حوزه نفت، گاز و پتروشیمی نیز می‌توان استفاده کرد. با توجه به قیمت بالای این دستگاه‌ها و محصولات، استفاده از روکش تولید شده با استفاده از فناوری نانو بسیار با صرفه است.

مقداری به اهمیت بومی‌سازی محصولات مشابه در کشور اشاره کرد و افزود: قیمت این محصول یک سوم قیمت نمونه مشابه خارجی است. با توجه به جدید بودن این محصول، لازم است تا فرهنگ‌سازی استفاده از آن نیز صورت گیرد. بر این اساس، در نمایشگاه‌های مختلف شرکت می‌‎کنیم تا پیمانکاران بزرگ را با مزایای استفاده از این محصول آشنا کنیم. در حال حاضر کمک‌های قابل توجه‌ای از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت کرده‌ایم و امیدواریم با کمک این معاونت و ستاد‌های وابسته به آن بتوانیم در آینده نزدیک، بازار استفاده از این محصول را توسعه دهیم.

بیشتر بخوانید:

هوش مصنوعی اقتدار کشور‌ها را تامین می‌کند چگونه هوش مصنوعی از انتشار ویروس کرونا جلوگیری می‌کند؟

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق