از هشدار نسبت به تخریب مسجدالاقصی تا ساخت مسجدی به شکل ماه و ستاره در ترکیه


از هشدار نسبت به تخریب مسجدالاقصی تا ساخت مسجدی به شکل ماه و ستاره در ترکیه

ادامه ممنوعیت اقامه نماز جمعه در مساجد الجزایر، هشدار «رائد صلاح» نسبت به تخریب مسجدالاقصی و آمادگی کامل مساجد ایالت «اکیتی» نیجریه برای برگزاری نمازهای جماعت ازجمله آخرین اخبار مساجد جهان در 20 مردادماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار مساجد جهان در بیستمین روز از مرداد ماه:

ادامه ممنوعیت اقامه نماز جمعه در مساجد الجزایر

از هشدار نسبت به تخریب مسجدالاقصی تا ساخت مسجدی به شکل ماه و ستاره در ترکیه

به نقل از «الاتحاد»، «عبدالعزیز جراد»، نخست وزیر الجزایر اعلام کرد: مساجد این کشور شنبه هفته آینده (25 مرداد ماه) مصادف با 15 آگوست بازگشایی می شوند.

نخست وزیر الجزایر در این بیانیه اعلام کرد: سیستم اجرایی کشور مسئول بازگشایی تدریجی مساجد و نظارت بر آن است.

در این بیانیه آمده است: در نخستین مرحله ، مساجد 29 ایالت که یک هزار نفر ظرفیت دارند، بازگشایی می شوند و تنها نماز ظهر، عصر و مغرب و عشاء در طول هفته در مساجد برگزار می شود.

در ادامه بیانیه آمده است: نماز جمعه همچنان در مساجد برگزار نخواهد شد و مساجد 19 ایالت دیگر نیز به تدریج بازگشایی خواهند شد.

نخست وزیر الجزایر در ادامه تاکید کرد: مساجد طبق زمانبندی تعیین شده بازگشایی می شوند و نمازگزاران ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی هستند.

دولت از نمازگزاران خواست برای حفظ سلامت خود و دیگران به قوانین احترام بگذارند و برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

وزارت بهداشت الجزایر اعلام کرد: بر اثر ویروس کرونا، تا جمعه هفته گذشته یک هزار و 281 نفر فوت کرده و 34 هزار و 155 نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند. همچنین 23 هزار و 667 نفر بهبود یافته اند.

افتتاح نخستین مسجد به شکل هلال ماه و ستاره در ترکیه

از هشدار نسبت به تخریب مسجدالاقصی تا ساخت مسجدی به شکل ماه و ستاره در ترکیه

به نقل از «دیلی صباح»، نخستین مسجد به شکل هلال و ستاره در روز جمعه (17 مرداد ماه) پیش از نماز جمعه در ولایت «سیواس» ترکیه افتتاح شد.

کار مسجد «یوکاری تیکی آی یلدز» در سال 2017 میلادی آغاز شد.

صحن داخلی این مسجد برای سه هزار و 500 نمازگزار ظرفیت دارد و چهار و 900 فضای اضافی در حیاط برای اقامه نماز دارد.

این مسجد پس از انجام دکورهای داخلی، مفروش شد. این مسجد با طراحی معماری خود به شکل هلال ماه و ستاره شکل ویژه ای به این مسجد داده است.

جمعی از زنان ترکیه که در دوره عمومی تذهیب شرکت کرده بودند، کار تزیین مسجد را به عهده داشتند و با ترسیم دو حرف عربی «الف» و «واو» زیبایی خط عربی را به تصویر کشیدند.

به دنبال افتتاح مسجد، نخستین نماز جمعه در این کشور اقامه شد.

افتخار خطاط ترک به کتابت آیاتی از قرآن بر پرده کعبه و مسجد «ایا صوفیه»

از هشدار نسبت به تخریب مسجدالاقصی تا ساخت مسجدی به شکل ماه و ستاره در ترکیه

به نقل از «آناتولی»، «محمد اوزتشای»، خطاط ترک پس از بازدید از مسجد «ایا صوفیه» استانبول گفت: باعث افتخارم است که تابلویی را در مسجد ایا صوفیه خطاطی کرده ام.

وی افزود: پیش از این نیز آیاتی از قرآن کریم را بر پرده کعبه کتابت کرده ام و بسیار از این کار خرسندم.

محمد اوزتشای تاکید کرد: بعد از تصمیم «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه مبنی بر تبدیل موزه به مسجد ایا صوفیه، نمونه ای از خط خود را با عبارت «مسجد بزرگ ایا صوفیه» در شبکه های اجتماعی قرار دادم و این امر باعث شگفتی اردوغان شد و از من درخواست کرد تا نام مسجد را بر سنگ مرمر خطاطی کنم.

وی تصریح کرد: باعث خوشحالی من بود که این کار را بکنم و هم اکنون بر دیوار مسجد ایا صوفیه این تابلو آویزان شده است.

این خطاط ترک اظهار کرد: خداوند به من لطف کرده تا توانستم بر پرده کعبه آیاتی از کلام الله را کتابت کنم و همچنین تابلویی برای مسجد ایاصوفیه خطاطی کنم.

وی در ادامه گفت: بازگشایی مسجد ایا صوفیه با استقبال گسترده ای از مردم رو به رو شد.

مسجد ایا صوفیه بعد از 86 سال با تصمیم اردوغان و رای دادگاه عالی ترکیه بازگشایی شد.

هشدار «رائد صلاح» نسبت به تخریب مسجدالاقصی

از هشدار نسبت به تخریب مسجدالاقصی تا ساخت مسجدی به شکل ماه و ستاره در ترکیه

به نقل از «القدس العربی»، شیخ «رائد صلاح»، رئیس جنبش اسلامی فلسطین در سخنانی از طریق یوتیوب گفت: اشغالگران به فکر تخریب مسجدالاقصی هستند و ادامه اقدامات صهیونیست ها در اراضی فلسطین زنگ خطری برای مسجدالاقصی است.

وی که در حبس خانگی به سر می برد و سخنان خود را از منزل ایراد می کرد، گفت: تنها راه رهایی از خطرهایی که مسجدالاقصی را تهدید می کند، رهایی از چنگال صهیونیست ها است، هر چند صهیونیست ها در اشغال مسجدالاقصی موفق شدند، اما در ساخت معبد موهوم سلیمان که از قرن هجدهم برای آن تلاش می کنند، شکست خورده اند.

شیخ رائد صلاح تاکید کرد: با این وجود فعالیت هایی در جهت محافظت از مسجدالاقصی توسط مدافعان این مسجد از دهه نود صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه حفاری های رژیم صهیونیستی برای ایجاد معبد موهوم سلیمان از سال 1996 میلادی در مسجدالاقصی همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: از آن زمان برای یاری قدس و مسجدالاقصی کنفرانس های بسیاری نیز برگزار شده است.

وی تحت تدابیر امنیتی شدید قرار دارد و تنها بستگان درجه یک حق دیدن او را دارند . وی بعد از رهایی از زندان های اسرائیلی در حبس خانگی به سر می برد، اما همچنان در حفاظت از مسجدالاقصی تلاش می کند.

آمادگی کامل مساجد ایالت «اکیتی» نیجریه برای برگزاری نمازهای جماعت

از هشدار نسبت به تخریب مسجدالاقصی تا ساخت مسجدی به شکل ماه و ستاره در ترکیه

به نقل از «theeagleonline»،شورای عالی امور اسلامی نیجریه در ایالت «اکیتی» اعلام کرد: مساجد در این ایالت در موقعیت خوبی برای برآورده کردن شرایط بازگشایی در بحبوحه بیماری همه گیر کرونا قرار دارند.

شورای عالی امور اسلامی نیجریه این مطلب را در بیانیه امضا شده از سوی «الحاجی یعقوب ثانی»،رئیس این شورا پس از برگزاری نشست میان اعضای آن منتشر کرد.

این نشست با حضور اعضای شورای عالی امور اسلامی نیجریه و اتحادیه ائمه جماعات برگزار شد.

در بیانیه منتشر شده در این زمینه آمده است: از اعضای حاضر در نشست درخواست شده بود تا سطح آمادگی جامعه اسلامی برای بازگشایی مساجد «اکیتی» و برگزاری نمازهای جماعت در این مساجد را مورد ارزیابی قرار دهند.

دولت ایالتی «اکیتی» شرایط ویژه ای را قبل از بازگشایی مساجد و دیگر مکان های عبادی به منظور امکان برگزاری عبادت های دسته جمعی در آنها تعیین کرده بود.

دولت دستور داده بود که فقط مراکز مذهبی دارای تسهیلات جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اجازه دارند فعالیت های خود را از سر بگیرند.

این در حالی است که مساجد همچنین موظف شده بودند از وزارت محیط زیست برای از سر گیری فعالیت های خود کسب مجوز کنند.

در بیانیه شورای عالی امور اسلامی نیجریه آمده است که پس از مشورت های کامل و همه جانبه مشخص شد که اکثر مساجد ایالت «اکیتی» می توانند به طور قابل ملاحظه ای شرایط اعلام شده از سوی دولت را برآورده کنند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو