دنیا چگونه به جنگ موج دوم کرونا رفت؛ انکار، تعطیلی یا تکنولوژی؟


دنیا چگونه به جنگ موج دوم کرونا رفت؛ انکار، تعطیلی یا تکنولوژی؟

کشورهای مختلف با برنامه‌های متفاوت در حال مقابله با موج دوم پاندمی هستند.

نیو صدر: شروع بازگشایی‌ها در فصل بهار پس از یک دوره چند هفته‌ای از تعطیلی، حالا منجر به شیوع موج دوم کرونا در بسیاری از کشورها شده است. در برخی از کشورها مثل ایران این موج دوم اوج گرفته است و در برخی دیگر هم تازه نشانه‌هایی از شروع موج دوم دیده شده است.

خاورمیانه یکی از اصلی‌ترین مراکز گسترش موج دوم بود، در ایران هم این روند افزایشی شیوع کرونا بسیار قابل توجه است. در فصل بهار آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در ایران کاهش پیدا کرده بود و حتی در برخی روزها تعداد قربانیان به کمتر از ۵۰ نفر رسیده بود، اما حالا در چند گفته گذشته آمار کرونا در ایران چندین بار رکورد شکنی کرده است و روزانه بیش از ۱۵۰ نفر بخاطر کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

دنیا چگونه به جنگ موج دوم کرونا رفت؛ انکار، تعطیلی یا تکنولوژی؟

این نمودار تعداد قربانیان کرونا در ایران نشان می‌دهد که حتی موج دوم کرونا از موج اول مرگبارتر بوده است.

اما به نظر می‌رسد به جز ایران در چند ماه اخیر کشورهای دیگری هم درگیر موج دوم و حتی سوم پاندمی کووید-۱۹ شده‌اند، برخی از این کشورها در پاسخ به موج دوم کرونا محدودیت‌ها را برگردانده‌اند و در کنترل موج دوم هم موفق شده‌اند، برخی دیگر بدون ایجاد تعطیلی روی به تکنولوژی‌های جدید به مقابله با بیماری رفتند، کشورهایی به انکار موج دوم روی آورده‌اند.

دنیا چگونه به جنگ موج دوم کرونا رفت؛ انکار، تعطیلی یا تکنولوژی؟

استرالیا یکی از موفق‌ترین کشورهای جهان در زمینه مقابله با شیوع کروناویروس، در چند هفته گذشته در ایالت ویکتوریا با موج دوم بیماری روبرو شده است و در این کشور که بعد از پایان موج اول شمار مبتلایان روزانه بیماری به دو نفر هم رسیده بود، رکورد ۷۱۰ مبتلا شکسته شده است.

البته وضعیت در دیگر ایالت‌های کشور بحرانی نیست و مسئولان این کشور قوانین سختگیرانه‌ای برای مقابله با موج دوم در ویکتوریا تصویب کرده‌اند.

براساس گزارش نیویورک تایمز، تعطیلی‌های سری دوم در شهر ملبورن سختگیرانه‌تر از بار قبلی است و این موضوع منجر به اعتراض برخی از مردم این کشور شده است، قوانین اجباری در شهر ملبورن برای مقابله با موج دوم از این قرار است؛

خروج از منزل بین ساعات ۸ شب تا ۵ صبح ممنوع است و شهروندان فقط برای کارهای اضطراری می‌توانند ازخانه خارج شوند. جمعیت زیادی باید از خانه کار کنند. بعد از سفر به ملبورن افراد برای دو هفته در یک هتل قرنطینه می‌شوند. پوشیدن ماسک اجباری است مگر هنگام ورزش کردن.

دنیا چگونه به جنگ موج دوم کرونا رفت؛ انکار، تعطیلی یا تکنولوژی؟

آلمان هم مانند استرالیا از کشورهای موفق در زمینه کنترل موج اول بود و این کشور آمار روزانه مبتلایان را از بیش از ۶هزار نفر به ۲۰۰ نفر رساند. اما حالا دوباره تعداد مبتلایان کووید-۱۹ در این کشور به بالا هزار نفر رسانده است.

اگرچه موج دوم در نمودار مبتلایان کووید-۱۹ آلمان دیده نمی‌شود، اما پزشکان این کشور هشدار داده‌اند که نشانه‌هایی از شروع موج دوم در آمار و ارقام دیده می‌شود. سوزان یوهان رئیس اتحادیه پزشکان در آلمان در گفت‌وگو با یک روزنامه محلی اعلام کرده است که به نظر او کشورش با شیم کمی در حال حرکت به سمت موج دوم است.

البته مسئولان این کشور اعلام کردند این بار آمادگی بیشتری برای مقابله با موج بعدی کرونا دارند، این کشور ظرفیت آزمایش کرونا را افزایش داده است، به طوری که در فروردین ماه ظرفیت این کشور هفته‌ای ۳۳۰هزار آزمایش کرونا بود، اما حالا این عدد به ۹۸۵هزار تست رسیده است.

از سویی آلمانی‌ها برنامه‌ای موبایل طراحی کردند که به تشخیص مسیر شیوع کرونا توسط افراد کمک می‌کند. سیاست‌مداران این کشور معتقدند با کمک همین تجهیزات می‌توانند با موج دوم کرونا بجنگند و نیازی به شروع دوباره تعطیلی‌ها نیست.

دنیا چگونه به جنگ موج دوم کرونا رفت؛ انکار، تعطیلی یا تکنولوژی؟

هنگ‌کنگ کشوری است که بخاطر مرز مشترکی با چین دارد، نگرانی‌های زیادی نسبت به شیوع ویروس در آن وجود داشت، اما این کشور بیماری را به شکل غیرقابل انتظاری کنترل کرد اگرچه حالا به سومین و شدیدترین موج پاندمی روبرو شده است.

برای اولین بار در اواخر ژانویه این کشور با پاندمی روبرو شد، اما در این موج اول وضعیت به خوبی کنترل شد، موج دوم بعد از بازگشت دانشجویان و دانش‌آموزان از کشورهای دیگر به هنگ کنگ شروع شد و نسبت به قبل شدیدتر بود، حالا این کشور با سومین موج بیماری روبرو شده است و علت اصلی آن هم تصمیم دولت مبنی بر لغو برخی از محدودیت‌ها است.

این کشور با افزایش آزمایش‌ها و سختگیری‌ها به جنگ موج سوم بیماری رفته است.

دنیا چگونه به جنگ موج دوم کرونا رفت؛ انکار، تعطیلی یا تکنولوژی؟

به نظر می‌رسد پس از لغو تعطیلی‌ها و بازگشایی‌ها اسپانیا هم با موج دوم بیماری روبرو شده است، البته وزارت بهداشت این کشور درگیری اسپانیا با موج دوم را تکذیب کرده است، او می‌گوید احتمال دارد بخاطر افزایش آزمایش‌ها آمار مبتلایان کرونا زیاد شده است.

اما افزایش آمار مبتلایان این کشور آن هم یک ماه بعد از لغو محدودیت‌ها نگرانی‌های زیادی را برای کل اروپا به وجود آورده است و حتی دولت انگلیس اعلام کرده است که مسافرانی که از اسپانیا به این کشور برمی‌گردند باید برای دو هفته قرنطینه شوند.

مسئولان اسپانیا هم برخی از محدودیت‌ها را برگردانده‌اند، برای مثال در ایالت کاتالونیا فعالیت برخی از رستوران‌های شبانه برای دو هفته ممنوع شده است، وزارت دفاع این کشور هم اعلام کرده است که در حال تهیه یک سیستم هشدار قبلی هستند تا جلوی شیوع بیماری را در ارتش بگیرند.

۲۳۵۲۳۷

کد خبر 1419196

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا