آثار سوزن‌دوزی معاصر ایران در نمایشگاه نیاوران


نمایشگاه آثار سوزندوزی معاصر ایران با عنوان نخ و نگاره از امروز دوشنبه 20 مردادماه در گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران آغاز به کار کرد . در این نمایشگاه سعی بر آن است تا از طریق فراخوانی ملی، گونه‌گونی و تنوع آثار به‌ لحاظ شیوه و فن سوزن‌دوزی حفظ شود. همچنین با توجه به رویکردِ […]

نمایشگاه آثار سوزندوزی معاصر ایران با عنوان نخ و نگاره از امروز دوشنبه ۲۰ مردادماه در گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران آغاز به کار کرد . در این نمایشگاه سعی بر آن است تا از طریق فراخوانی ملی، گونه‌گونی و تنوع آثار به‌ لحاظ شیوه و فن سوزن‌دوزی حفظ شود. همچنین با توجه به رویکردِ نمایشگاه ، میزان خلاقیت مبنای انتخاب قرار گرفت تا آثار به نمایش‌ درآمده فزون بر زیبایی و چشم‌ نوازی آمیخته به سنت، واجد شمّ خلاقانه نیز باشد.

آثار سوزن‌دوزی معاصر ایران در نمایشگاه نیاوران

آثار سوزن‌دوزی معاصر ایران در نمایشگاه نیاوران

این نمایشگاه علاوه بر ارائه آثار منتخب شرکت‌کنندگان در فراخوان، آثار اساتید برجسته سوزن‌دوزی را نیز در معرض دیدگان نهاده تا علاوه بر تنوع بیشتر و کیفیت بهتر، مجالی باشد برای نکوداشت مقام فاخر این هنرمندان چیره‌دست.
نمایشگاه آثار سوزندوزی معاصر ایران با عنوان نخ و نگاره توسط پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با همکاری شرکت آرمان رخش غزل (هیما) و فرهنگسرای نیاوران برگزار شده است.

این نمایشگاه تا ۳۰ مردادماه در گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران برپاست. علاقمندان جهت بازدید از این نمایشگاه می توانند با رعایت تمامی دستورالعمل های بهداشتی در روزهای عادی از ساعت ۱۰ تا ۱۳ و ۱۵ تا ۱۹ و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ تا ۱۹ به فرهنگسرای نیاوران مراجعه نمایند.

سوزن‌دوزی چیست؟

سوزن دوزی یکی از صنایع دستی و هنرهای ایرانی است که با نخ وسوزن روی پارچه ودیگر بافت ها انجام می‌گیرد. این هنر در ایران بیشتر در استان سیستان و بلوچستان (بلوچ ها)و بعضی از مناطق دیگر ایران همچون اصفهان (ارامنه)، بختیاری ها، شمال کشور (ترکمن‌ها)، خراسان و یزد (زرتشتیان یزد) انجام می‌شود.

سوزن‌دوزی‌های این مناطق از لحاظ طرح، رنگ و نوع دوخت با هم تفاوت‌هایی دارد. درایران مهد هنر سوزن دوزی سیستان وبلوچستان است که توسط زنان بلوچ انجام میگیرد.

از بلوچستان تا یونسکو

شهرستان ایرانشهر واقع در بلوچستان در سال ۱۳۹۷ به عنوان شهر ملی سوزن دوزی ثبت شد. سوزن دوزی بلوچی یا بلوچی دوزی انواع خاصی از سوزن دوزی است که توسط زنان بلوچ انجام می شود این طرح‌های سوزن‌دوزی‌ بیشتر از رویاهای زنان بلوچ الهام می‌گیرد تا از طبیعتی که در آن زندگی می‌کنند.

هنر سوزن دوزی بلوچی مهر اصالت از سازمان یونسکو را در دهه های گذشته دریافت کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی