روستای استانست


روستای استانست بیرجند ، در فاصله ی 48 کیلومتری شهرستان سربیشه واقع شده است و با بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی 50 کیلومتر فاصله دارد . این روستا از شمال به روستای نوک از جنوب به رشته کوههایی که منتهی می شود به کوههای چنشت از مشرق به روستای غیاث الدین و از مغرب به […]

روستای استانست بیرجند ، در فاصله ی ۴۸ کیلومتری شهرستان سربیشه واقع شده است و با بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی ۵۰ کیلومتر فاصله دارد . این روستا از شمال به روستای نوک از جنوب به رشته کوههایی که منتهی می شود به کوههای چنشت از مشرق به روستای غیاث الدین و از مغرب به روستای فریز مرغ همچنین از جنوب غرب به مزار کاهی ( محل دفن خواهر امام رضا (ع)، بی بی زینب خاتون ) که فاصله آن تا مزار ۵ کیلومتر است منتهی می شود.

روستای استانست

روستای استانست

استانست در طول جغرافیائی ۵۹ درجه و ۲۷ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۲ درجه و ۴۰ دقیقه و ارتفاع آن از سطح دریا ۲۱۱۵ متر است. استانست اول هست و نیست تلفظ می شد و به معنی اینکه اگر بارندگی شود، در آن سال همه چیز هست و اگر خشکسالی باشد نیست و به مرور زمان به کلمه استانست تبدیل گشته است. این روستا دارای چشمه سارهای متعدد و دارای سه قنات اصلی است که عبارتند از: قنات ده و شاهنوک و پی دره. این روستا از آب و هوای کوهستانی بسیار خوبی در تابستان برخوردار است و همچنین دارای جاده آسفالته ای است که این روستا را به بخش مود متصل می کند.

روستای استانست

روستای استانست

روستای استانست در آخرین تقسیم بندی کشوری ، جزیی از شهرستان سربیشه شد و اکنون نیز از توابع دهستان مود محسوب می‌شود. می‌توانید در بیرجند، سربیشه و مود، آثار تاریخی و فرهنگی زیادی را ببینید و سفر شما به استانست، محدود به این روستای کوچک اما دیدنی نخواهد بود. به دلیل موقعیت قرارگیری روستا، که نزدیک به کویرها و دشت‌های خشک و کم‌آب ایران است، نمی‌توانید انتظار زیادی برای دیدن فضای سبز یا تنوع پوشش گیاهی داشته باشید، اما با این حال استانست از دیدنی‌ترین روستاهای نزدیک بیرجند، در کنار خراشاد، چنشت و رزگ محسوب می‌شود.

دشت های فراوان و کوههای دور دست را می توانید در اطراف این روستا مشاهده کنید .اگر به کوهنوردی علاقمند هستید می توانید از کوههای مشرف به روستا بالا بروید و منظره ای زیبا از روستا را ببینید. مانند بیشتر روستاهای کویری ایران آب روستای استانست نیز از طریق حفر قنات تامین می‌شود و تمام زندگی و دارایی این مردم، همین آبی‌ست که در قنات‌ها وجود دارد. تمامی زمین‌های کشاورزی روستا نیز از طریق همین آب، آبیاری می‌شوند. سرچشمه‌ی آب قنات نیز در میان کوه‌های صخره‌ای روستا قرار دارد.

بافت روستا را خانه‌های گلی و آجری تشکیل داده و هنوز سنتی می باشد و خبری از بتون و سیمان در این روستا نیست .اگر به پیاده روی علاقمند هستید فضای باز دشت‌های روستا نیز برای گشت و گذار و پیاده‌روی بسیار مناسب است. البته در میان این رفت و آمدها، حریم خانه و زمین مردم را رعایت کنید زیرا بسیاری از این زمین‌ها تنها با شیاری ۱۰ یا ۲۰ سانتی‌متری از همدیگر تمیز داده شده‌اند. مخصوصاً در ماه‌های بهار و تابستان حواستان باشد که بدون اجازه از شکوفه و میوه درختان برداشت نکنید.

بهترین زمان سفر روستای استانست

روستای استانست از جاهای چهار فصل و مطلوب برای سفر است. اگرچه نزدیکی به کویر باعث تابستان‌های گرم و طاقت فرسا در تابستان می‌شود اما اگر بتوانید خود را به سایه درخت یا سقفی برسانید، خنکی را در هوا حس خواهید کرد. همچنین باد فراوان منطقه به شما احساس خوبی خواهد داد. در فصل بهار، شکوفه‌های درختان سیب و گیلاس و همچنین جوانه زدن درختان زردآلو و هلو (که همگی از محصولات بومی منطقه هستند) زیبایی خاصی به این دشت بی‌آب و علف می‌دهد. از طرفی برای پاییز و زمستان، سرمای استخوان سوز و شدیدی وارد روستا می‌شود. در این فصل باید حتما پناهگاه مطمئنی داشته باشید و احتمالاً از بومیان منطقه، خانه اجاره کنید. زیرا ممکن است گرفتار برف و سرمای شدید شوید. بیشتر تفریحات روستا به کویر گردی، صخره نوردی و کوهنوردی و همچنین دیدن آثار تاریخی محدود می‌شود. قنات ده، شاهنوک و پی‌دره در این روستا وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها نیز بازدید کنید. همچنین مزار بی‌بی خاتون (خواهر ناتنی امام رضا) نیز در نزدیکی روستاست و به مزار کاهی مشهور است. خیلی از مسافران منطقه برای اقامت از اتاقک‌ها و امکانات رفاهی مزار کاهی استفاده می‌کنند.

روستای استانست

روستای استانست

در ماه‌های گرم سال می‌توانید چادر بزنید و نیازی به داشتن پناهگاه و اتاق نخواهید داشت. یعنی هزینه اقامت شما در ماه‌های گرم و خنک نیز صفر خواهد بود. از طرفی، تمامی سرگرمی‌ها و دیدنی‌های روستا را نیز می‌توانید به رایگان و مجانی بازدید کنید و از این نظر، استانست سفری کوتاه و کم‌خرج برای شما خواهد بود. همچنین می‌توانید در هنگام بازدید از استانست، روستاهای نزدیک و دیدنی اطراف آن را نیز ببینید. دیدن این روستاهای کویری که همچون نگینی در دل خشکی هستند، خالی از لطف نیست.

روستای استانست

روستای استانست

هر گوشه از شهرهای کویری و خشک جنوب شرقی ایران، دیدنی‌های خاص خود را دارد که می‌تواند برای مسافران و گردشگران علاقه‌مند به طبیعت، جذاب و دیدنی باشد. روستای استانست نیز از این قاعده مستثنی نیست. وجود زندگی و آبادی درمیان کوه‌های خشک و بی آب و علف صخره‌ای، احتمال برای همه ما جذاب خواهد بود. اگر از علاقه مندان به کوهنوردی و صخره نوردی هم باشید، می‌توانید به طور کامل روی استانست به عنوان مکانی جذاب حساب باز کنید. البته قبل از رفتن به کوه باید وسایل ایمنی لازم مانند کفش مناسب، لباس مناسب، عصا و کوله آذوقه و آب را تهیه کنید. ویژگی‌های خوب نظیر راه دسترسی متعدد و آسان، هزینه کم سفر، امکانات رفاهی خوب و دیدنی‌های مختلف و متنوع باعث شده که استانست در میان گزینه‌های همه پسند باشد.

روستای استانست

روستای استانست
این روستا سکنه‌ی زیادی ندارد و عمده‌ی مردم بومی به دلیل خشکسالی و قحطی‌های متعدد و طولانی، خیر روستا را به لقایش بخشیدند و به شهر رفتند. به همین دلیل سکنه‌ی دائمی روستا احتمالاً به ۱۰۰ نفر نیز نمی‌رسد و بیشتر مردم، از خانه‌های سنتی خود در استانست، به عنوان ویلا و فضای تفریحی استفاده می‌کنند. خانه‌های پله‌ای و در دل کوه روستا، منظره‌ای جذاب را خلق می‌کنند زیرا در مقایسه با ماسوله که تفاوت رنگ خاک و گل با سبزی درختان، روستا را برای شما واضح می‌کند، استانست به نوعی در دل کوه و زمین پنهان است. در نگاه اول شاید متوجه رسیدن به روستا و خانه‌های آن نشوید یا چیزی که می‌بینید را باور نکنید. اما اکثر خانه‌های قدیمی روستا یا به شکل پله‌ای روی هم ساخته شده‌اند یا در دل کوه قرار دارند. اگر توانستید به استانست سفر کنید، حتما از بومیان و محلیان روستا، صنایع دستی بخرید زیرا اصیل‌ترین و ناب‌ترین صنایع دستی شرق ایران را در این منطقه خواهید یافت.

روستای استانست

روستای استانست

نحوه دسترسی به روستای استانست

آدرس: جاده بیرجند به زاهدان، ۵۰ کیلومتری بیرجند، دهستان مود، روستای استانست
از ویژگی‌های خوب روستای استانست، مسیر هموار و آسفالته آن است که کار رسیدن به آن را برای شما آسان می‌کند. با خودروی شخصی، راه آسان و بی‌دردسری را تا استانست خواهید داشت اما بدون آن نیز می‌توانید به روستا بروید. تا بیرجند را می‌توانید از طریق پرواز مشهد یا تهران، طی کنید. از آن جا نیز با استفاده از تاکسی‌های بین شهری، با مبلغ کمی می‌توانید به استانست بروید. مینی‌بوس‌های روستا نیز در میدان ابوذر بیرجند، توقف دارند.

روستای استانست

روستای استانست

برای تردد با قطار باید بگوییم که هنوز ایستگاه راه‌آهن به بیرجند نرسیده و نزدیکترین ایستگاه در شهر بجستان (فاصله ۲۵۰ کیلومتری بیرجند) قرار دارد، به همین دلیل تردد با قطار به صرفه نخواهد بود. اگر با خودروی شخصی به استانست سفر می‌کنید، حتما از پُر بودن باک خودروی خود اطمینان حاصل کنید زیرا ممکن است نتوانید در مسیر روستا، کمبود بنزنین خود را جبران کنید.

روستای استانست

روستای استانست

روستای استانست

روستای استانست

روستای استانست

روستای استانست

روستای استانست

روستای استانست

روستای استانست

روستای استانست

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان