اعتبارات فرهنگی پاسخگوی نیازها نیست/ آسیب جدی کرونا به فرهنگ و هنر


اعتبارات فرهنگی پاسخگوی نیازها نیست/ آسیب جدی کرونا به فرهنگ و هنر

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساوه گفت: اعتبارات فرهنگی پاسخگوی نیازهای حوزه فرهنگ نیست.

حسین محمودی‌فر شامگاه گذشته، یکشنبه ۱۹ مردادماه در آئین برزگداشت روز خبرنگار در سالن شهید آوینی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساوه اظهار کرد: خبرنگاران منعکس کننده مشکلات مردم هستند و در مطالبه نیازهای مردم با کسی تعارف ندارند و براساس منافع مردم و مصالح کشور گام بر می‌دارند.

وی با بیان اینکه متاسفانه از ظرفیت خبرنگاران در شهرستان به خوبی استفاده نشده است، اظهار کرد: اگر از ظرفیت رسانه در راستای آگاهی بخشی به جامعه به خوبی استفاده شود قطعا بسیاری از مشکلات و کمبودها برطرف خواهد شد.

رئیس اداره ارشاد ساوه با اشاره به اینکه روح انقلاب اسلامی بر مبنای فرهنگ شکل گرفته است، افزود: برای حفظ استقلال و هویت فرهنگی در مقابل تهاجم فرهنگی دشمنان، باید جایگاه فرهنگی ارتقاء یابد و نگاه به فرهنگ از یک جایگاه سرگرمی و تفننی خارج شود.

وی با تاکید بر اینکه توجه به توسعه فرهنگی از ضروریات کشور است، بیان کرد: قطعا هر گونه تغییر در روند توسعه کشور بدون اتکا و توسعه فرهنگی و هنری امکان پذیر نیست و اگر امکان پذیر باشد قطعا پایدار نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات فرهنگی محدود است و پاسخگوی نیازهای حوزه فرهنگ نیست، افزود: با این حال خوشبختانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساوه رتبه اول اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در سطح استان مرکزی را به خود اختصاص داده است.

محمودی فر، برگزاری جشنواره‌های متعدد فرهنگی و هنری منطقه‌ای و استانی شامل شعر عاشورایی، عطر یاس، فیلم ۱۲۰ ثانیه، تئاتر فجر، تئاتر دفاع مقدس، شعر و موسیقی محلی را از جمله برنامه شاخص فرهنگی و هنری در طول سال دانست و افزود: بازسازی فرهنگسرا پس از ۳۰ سال از زمان احداث، ساخت ساختمان بلک باکس بدون تامین اعتبار بودجه دولتی و با مشارکت خیرین و هم افزایی بین بخشی، بازسازی سالن سلمان ساوجی از جمله فعالیت های عمرانی در طول این سالها بوده است.

وی برگزاری آیین تجلیل از پیشکسوتان، و شخصیت‌هایی که عمر خود را در راه اعتلای فرهنگ و هنر این شهرستان صرف کردند، و چاپ آثار مشاهیر و مفاخر ساوه و مجموعه‌های شعر آیینی را از دیگر فعالیت های این اداره در طول سالهای اخیر برشمرد و افزود: در حال حاضر ۸۰ کانون‌ فرهنگی و هنری مساجد در شهرستان ساوه فعالیت دارند که از این تعداد ۴۰ کانون در ساوه، ۱۰ کانون در نوبران و ۳۰ در بخش مرکزی ساوه به عنوان بازوی فرهنگی اداره ارشاد فعالیت دارند.

به گفته این مقام مسئول در اداره ارشاد ساوه هشت انجمن فرهنگی هنری هنرمندان در ساوه ساماندهی شده است که شامل انجمن ادبی، نمایش، موسیقی، خوشنویسی، تجسمی، تعزیه است و ساوه اولین شهرستانی است که انجمن سینمای جوان در سطح استان تشکیل شده و تاکنون چندین دوره جشنواره منطقه‌ای فیلم کوتاه با تاکید بر آسیب های اجتماعی را برگزار کرده است.

وی افزود: در حال حاضر ۱۲۰ مجموعه به جز کانون های فرهنگی مساجد از اداره ارشاد مجوز فعالیت گرفته اند که شامل چهار موسسه فرهنگی هنری، شش موسسه قرآنی، ۱۵ مرکز محصولات فرهنگی، ۲۵ چاپخانه و ۱۳ چاپ افست، شش آموزشگاه آزاد، ۲۵ گیم نتریال، پنج انتشارات و ... است. ۱۵ نشریه، شش نماینده خبرگزاری، پنج پایگاه خبری با حدود ۴۰ خبرنگار و فعال مجازی در این شهرستان فعالیت دارند. از ۱۵ نشریه مجوز دار به دلیل مشکلات مالی فقط چند نشریه منتشر می‌شود.

محمودی فر در ادامه گفت: به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ هنرمندان و حوزه فرهنگ و مطبوعات بیشترین آسیب را متاثر از این بیماری متحمل شدند و کمترین توجه به فعالان فرهنگی، هنری و رسانه ها شده است و جدیتی برای جبران آسیب‌ها دیده نمی‌شود.

وی بیان کرد: با وجود آسیب جدی حوزه فرهنگ از کرونا، اما برنامه‌های متعددی در سطح شهرستان نظیر مشارکت در کمک مومنانه با آماده سازی ۱۴۴ بسته معیشتی، اجرای کنسرت در فضای مجازی، اجرای تئاتر خیابانی، راه‌اندازی کاروان شادی در مناسبت‌های ملی و مذهبی با همکاری سایر ادارات و نهادها صورت گرفته است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس