یوگی‌های نپال، مردان مقدس نپالی


یکی از جاذبه های دیدنی هند و نپال، یوگی ها هستند. یوگی ها مردان مخوف و مرموزی هستند که خود را از لذت های دنیا محروم می کنند و با ریاضت کشیدن و گوشه گیری بر امیال خود غلبه می کنند. شک نکنید سبک زندگی این یوگی ها برایتان جالب خواهد بود. هر یوگی نماد یک چیزی در نپال است. گاهی این نمادها خیلی عجیب و غریبند. یوگی ها شباهت بسیاری به مرتاض های هندی...

یکی از جاذبه‌های دیدنی هند و نپال، یوگی‌ها هستند. یوگی‌ها مردان مخوف و مرموزی هستند که خود را از لذت‌های دنیا محروم می‌کنند و با ریاضت کشیدن و گوشه‌گیری بر امیال خود غلبه می‌کنند. شک نکنید سبک زندگی این یوگی‌ها برایتان جالب خواهد بود. هر یوگی نماد یک چیزی در نپال است. گاهی این نمادها خیلی عجیب و غریبند. یوگی‌ها شباهت بسیاری به مرتاض‌های هندی دارند و تاحدودی سبک زندگی‌شان از نظر ریاضت کشیدن شبیه آنهاست. برای غذا خوردن یا زندگی کردن روش‌هایی دارند که باور نمی‌کنید!

تور نپال

یوگی‌ها و ماجرای غلبه شیاطین!

در سفر به نپال و هند، با افراد عارفی روبرو می‌شوید که تماشای آنها و آشنایی با سبک و سیاق زندگیشان برایتان جالب خواهد بود. این افراد که مرتاض، یوگی و در مذهب هندو «سادهو» نامیده می‌شوند خود را از تمامی لذت‌های دنیا محروم می‌کنند. یوگی‌ها مردان مقدسی هستند که برای مبارزه با نفس‌شان و کنار گذاشتن لذت‌های دنیوی تلاش می‌کنند. یوگی‌ها در کنار معابد و کوهستان‌های نپال سرگردانند. یوگی‌ها استاد مراقبه و عبادت هستند. کمترین امکانات دنیوی را برای زندگی کردن انتخاب می‌کنند تا بتوانند به روح خودشان نزدیک‌تر شوند.

این افراد معتقدند بایستی به شش شیطان درونی خود پیروز شوند: شهوت، خشم، آرزو، مادیات، غرور و حسد. آنها تمامی زندگی خود را صرف عبادت و ریاضت کشیدن می‌کنند و به قدری در مقابل امیال خود مقاومت می‌کنند تا آن را در خود از بین ببرند. برای مثال آنها از جنس مخالف و ازدواج پرهیز می‌کنند تا بر میل جنسی خود غالب شوند.

یوگی‌های نپال، مردان مقدس نپالی

ظاهر یوگی‌ها چطور است؟

یوگی‌ها معمولا برهنه و یا با یک تکه لباس کهنه دیده می‌شوند، گاهی هم با ترکیبی از رنگ‌های خاکستری، قرمز، سفید و زرد صورت و بدن خورد را رنگ‌آمیزی می‌کنند تا حالات روحی و معنوی خود را بیان کنند. یوگی‌هایی که پیرو شیوا هستند نمادهای او را حمل می‌کنند مانند گردنبندی که دانه‌های مخصوصی به نام "رودراکشا" تهیه شده است. رودراکشا در آین هندو دانه مقدس است و از آن تسبیح درست می‌کنند. علاوه بر گردنبند یا تسبیح یک طبل کوچک دارند و یک نیزه سه شاخه که به آن تریسول می‌گویند. بعضی یوگی‌ها یک صدف حلزونی هم با خود حمل می‌کنند و معتقدند نمادی از اقیانوس‌هاست. اگر می‌بینید بعضی از آنها خاکستری رنگ هستند علتش این است در آیین شیوا یوگی‌ها خود را با خاکستر می پوشانند.

یوگی‌های نپال، مردان مقدس نپالی

یوگی‌های نپال، مردان مقدس نپالی

یوگی‌های نپال، مردان مقدس نپالی

آیین خاص یوگی‌ها:

یک چیز جالب در مورد مرتاض‌های نپال و هند این است که در طول زندگی خود عهدهای خاصی می‌بندند. مثلا از یکی پای خود استفاده نکنند و یا دستشان را برای ماه‌ها در هوا نگه دارند. همین عهدها و رفتارها برای بسیاری از گردشگران عجیب و جالب به نظر می‌رسد.

یوگی‌هایی که نامشان آگهوری (Aghori) است بسیار عجیب و غریبند. برخی در نپال معتقدند این مرتاض‌ها از مرده‌های انسان تغذیه می‌کنند. زمانی که مرده‌ای دفن می‌شود و خاک آنجا کرم می‌گذارد، این مرتاض‌ها به سراغش می‌آیند از آن کرم‌ها تغذیه می‌کنند! از نظر ظاهری معمولا آگهوری‌ها(Aghori) لباس سیاه یا تیره به تن دارند.

یوگی‌های نپال، مردان مقدس نپالی

یوگی‌های نپال، مردان مقدس نپالی

یوگی‌های نپال بیشتر کجا هستند؟

در غارهای کوه‌های هیمالیا مرتاض‌های زیادی زندگی می‌کنند و مشغول ریاضت کشیدن هستند. چرا که این کوه‌ها برای هندوها مقدس هستند و معتقدند خدای اصلی هندوها «شیوا» در آن زندگی می‌کند. زندگی کردن در این منطقه آنها را در برابر آب و هوای سرد و سخت بسیار مقاوم کرده است. البته برخی از آنها در معابد نپال مشغول زندگی هستند و اگر به نپال سفر کنید در مقابل معابد مشهور این کشور می‌توانید چندتایی یوگی نپالی را ببینید مثلا در معبد پشوپتیناس فرقه‌های مختلفی از یوگی‌ها زندگی می‌کنند. یوگی‌ها از جاذبه‌های نپال به شمار می‌آیند. اگر خوش شانس باشید و در زمان فستیوال "شیوا راتری" یکی از جشنواره‌های نپال، خود را به معبد پشوپتیناس برسانید می‌توانید کلی یوگی ببینید که برای انجام مراسم و پیروی از شیوا (یکی از خدایان مرتاض‌ها) خود را به معبد رسانده‌اند.

یوگی‌های نپال، مردان مقدس نپالی

پیروان شیوا، "یوگین" را که استاد برجسته است و برترین پیرو شیوا بوده، بسیار مقدس می‌دانند. پیروان شیوا معتقدند استاد بزرگ یوگی‌ها که مهارت خاصی در مراقبه دارد سالهاست نوک کوه هیمالیا بی حرکت مانده و جریان رود گنگ از رشد موهای یوگین است!

یوگی‌ها هم به تقلید از بزرگانشان معمولا حیاتی انفرادی دارند، در کوه و دشت رندگی‌ می‌کنند، اکثر مواقع مانند کولی‌ها در حال جا به جایی هستند، صدقه قبول می‌کنند و کمترین امکانات را برای زندگی دارند.

مرتاضان نپالی و هندی به دلیل ریاضت‌های سخت و طولانی که می‌کشند دارای توانایی‌های عجییب هستند. برخی از آنها می‌توانند پوست و بدنشان را با شمشیر و میخ سوراخ کنند، به‌روی آتش راه روند و مدت طولانی را با آب و غذای کم زنده بمانند.

در تور نپال همراه دالاهو پیشنهاد می‌کنیم، زمانی را صرف همنشینی با این افراد کنید و با گرفتن عکس یادگاری خاطره‌ای جالب را رقم بزنید.



برای بازدید از این جاذبه، در

تور نپال

با دالاهو همسفر شوید.



1399/05/20 | کد مطلب: 3323
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
یوگی‌های نپال، مردان مقدس نپالی
یوگی‌های نپال، مردان مقدس نپالی هانیه کاظمی
یوگی‌های نپال، مردان مقدس نپالی

مهندس برق، ارشد مدیریت، عاشق ورزش، موسیقی، مطالعه و تماشای فیلم


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا