برای پیشگیری از غرق شدگی چه کار کنیم؟


برای پیشگیری از غرق شدگی چه کار کنیم؟

برای اینکه هنگام شنا دچار غرق شدگی نشویم رعایت نکات و فنونی لازم است.

به گزارش مشرق، فریبا مرادی مدیرگروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: آمارهای موجود نشان می‌دهد تعداد قابل توجهی از موارد غرق شدگی در رودخانه‌ها و آب‌های کم عمق، کانال ها و استخرهای کشاورزی اتفاق می‌افتد.

او، برای پیشگیری از غرق شدگی در رودخانه ها، برکه‌ها و منابع آبی توصیه‌هایی ارائه کرد.

فریبا مرادی تصریح کرد: آشنایی با فنون اولیه شنا، محدودیت‌ها و رعایت آن‌ها از ابتدایی‌ترین الزامات قبل از شنا محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

گیر کردن دست کارگر درون چرخ گوشت +عکس

او گفت: اطلاع از وضعیت عمق آب، پیش از تصمیم به شیرجه زدن و ورود به آب ضروری است، چرا که شیرجه در آب‌های کم عمق، خطر ضربه به سر و شکستگی گردن را به دنبال داشته و به آب‌های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق شدگی را افزایش می‌دهد.

مدیرگروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: آموزش شنا و مهارت‌های رعایت موارد ایمنی به کودکان در سنین دبستان (بالای ۶ سال) از دیگر مواردی است که قبل از شنا باید مورد توجه قرار گیرد.

فریبا مرادی افزود: بررسی دمای آب ضروری است، برای نمونه، اگر مدت زیادی در آفتاب مانده اید، از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنید، زیرا می‌تواند باعث شوک دمایی شود.

او با بیان اینکه به هیچ وجه، تنها و در محیط‌هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنید، تصریح کرد: شنا در تاریکی شب ممنوع است.

مدیرگروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه دریا هم قاعده و قانون خودش را دارد، اظهار کرد: در دریا بسیاری چیزها قابل پیش بینی نیست، ممکن است در مدت چند ثانیه، زیر پای ما خالی شود و دچار حادثه شویم، به همین دلیل، تلاش کنیم بی گدار به آب نزنیم.

فریبا مرادی گفت: تنها مکان‌های طرح‌های سالم سازی، زیر نظارت نجات غریق و دارای امکانات مجهز امدادی را برای شنا کردن، انتخاب کنیم، در زمان شنا کردن از شوخی‌های خطرناک بپرهیزیم و پس از مصرف داروهایی که موجب خواب آلودگی یا شل شدن عضلات می‌شود، شنا نکنیم.

او ادامه داد: به هیچ وجه، تشت‌های آب، لگن‌ها یا حوضچه‌های کوچک آب را در جایی که کودک خردسال وجود دارد، بدون توجه رها نکنیم، در حمام و هنگام استفاده از وان، مراقب کودکان و سالمندان باشیم و توانایی خود را در شنا کردن، بیش از اندازه در نظر نگیریم، زیرا یک سوم قربانی‌های غرق شدگی، با فن شنا به طور کامل آشنا بوده اند.

مدیرگروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: در صورت مواجهه با یک غریق، اگر با فن نجات غریق آشنا نیستیم، سعی کنیم تنها با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به او کمک کنیم.

او بیان کرد: برای نجات یک غریق، نخست امنیت خود را در نظر بگیریم و از پشت به غریق نزدیک شویم و از او بخواهیم تقلا نکند و پس از رساندن غریق به ساحل، به سرعت با اورژانس تماس بگیریم.

فریبا مرادی گفت: به یاد داشته باشیم بسیاری از رودخانه‌ها با وجود ظاهری آرام، اما بسیار خطرناک و عمیق هستند، به نحوی که فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه، متوجه عمق زیاد آن شده و گرفتار گرداب می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود بدون آگاهی از وضعیت رودخانه، هرگز برای شنا در آن اقدام نکنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟