مرمت سه رشته قنات در شیروان


مرمت سه رشته قنات در شیروان

بجنورد- ایرنا- مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سه رشته قنات در شهرستان شیروان که فروردین ماه پارسال بر اثر سیلاب تخربب شده بود، مرمت و لایروبی شد.

سیدابراهیم سیدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به بارندگی ها و سیلاب های فروردین ماه سال ۹۸، تعدادی از قنات های این شهرستان خسارت دیدند که با توجه به اعتبارات اختصاص یافته فقط سه رشته مرمت شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته، ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی برای مرمت و لایروبی قنات های این شهرستان تخصیص یافت گفت: بارندگی های سیل آسای شیروان در سال گذشته و امسال موجب خسارت به ۷۰ رشته قنات این شهرستان شده که براساس تخصیص اعتبارات قنات های آسیب دید مرمت، اصلاح و بازسازی می شوند.

سیدی گفت: کشاورزان برای مرمت و بهسازی قنات ها می توانند از توان مقنی های بومی در این زمینه استفاده کنند و منتظر اعتبارات دولتی نباشند، اگر در جایی قنات ها دچار خسارت شدید شده باشد این سازمان برای جلوگیری از مشکلات بعدی اقدام به عملیات بهسازی آنان می کند.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال ۲۵ میلیارد ریال برای قنوات استان مصوب شده که هنوز سهم شهرستان ها اعلام نشده است.

بارندگی‌های مناسب امسال موجب افزایش ۱۵ درصدی آبدهی قنات‌های شهرستان شیروان شده است.

استان خراسان شمالی ۶۲۹ رشته قنات دارد که ۷۰ رشته آن با آبدهی سالانه ۶ میلیون متر مکعب مربوط به شهرستان شیروان است.

شهرستان شیروان افزون بر ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد که حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از کشتزارهای آن با آب قنات مشروب می شود.

شهرستان شیروان در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد که افزون بر ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرمربی پرسپولیس را تحریم شد!