45 درصد قنوات چهارمحال و بختیاری با کاهش آب مواجه شدند


45 درصد قنوات چهارمحال و بختیاری با کاهش آب مواجه شدند

شهرکرد- ایرنا-مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: با تشدید گرما و کاهش منابع آبهای زیر زمینی حدود 45 درصد از قنوات به ویژه در شرق استان کم آب شده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، غلامرضا ذاکری اظهار داشت: سالانه ۹۰ میلیون مترمکعب آب از قنوات این استان استحصال می‌شود که ۱۷ درصد از آب بخش کشاورزی این استان را تامین می‌کند و امسال با کاهش دبی، تامین آب بخشی برای اراضی زراعی و باغی مناطق دشت سفید دشت، فرادنبه، بروجن، لردگان و سامان با مشکل مواجه شده است.

وی از اختصاص ۱۵ میلیارد ریال اعتبار در سال جاری برای لایروبی ۵۰ رشته قنات دارای اولویت خبر داد و اظهار داشت: امید است با لایروبی قتوات، این منابع آبی استان بهبود یابد.
به گفته وی، از مجموع ۸۴۱ رشته قنات در چهارمحال و بختیاری در پی پدیده خشکسالی‌های چند سال اخیر در منطقه، یک سوم از این قنات‌ها به صورت کامل خشک شد و مابقی بین ۴۰ تا ۸۰ درصد کاهش آبدهی داشته است.
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: برای مرمت و لایروبی ۱۵۰ رشته قنات کم‌آب دیگر در استان حداقل ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که امسال تنها ۱۵ میلیارد ریال آن محقق شده است.
ذاکری افزود: ۲۸۰ رشته قنات طی یک دهه گذشته به دلیل خشکسالی و افزایش بی‌رویه استفاده از آب‌های زیرزمینی به طور کامل خشک شده است.
وی، تنها راه حل برای خروج از بحران آب بخش کشاورزی را مدیریت در مصرف آب و اجرای دقیق سیستم آبیاری نوین و تغییر الگوی کشت عنوان کرد و گفت: این استان در اجرای سیستم آبیاری نوین، با اجرای بیش از ۶۴ هزار هکتاری سیستم آبیاری تحت فشار، در کشور رتبه دوم را دارد.
به گزارش ایرنا، سالانه در چهارمحال و بختیاری بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلاتی تولید می شود و سطح زیرکشت زراعی ، باغی استان ۲۷۰ هزار هکتار با ۶۶ هزار بهره بردار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انتظار