اوج شکوفایی کارخانه پلی‌اکریل اصفهان در گرو ادامه حمایتهاست


اوج شکوفایی کارخانه پلی‌اکریل اصفهان در گرو ادامه حمایتهاست

اصفهان- ایرنا - کارگران شرکت پلی‌اکریل ایران با توجه به ایجاد تغییر و تحولات چند ماه اخیر در این مجموعه صنعتی بزرگ اصفهان خواهان تامین حداکثری منافع این کارخانه هستند از طرفی مسوولان امر قول دادند با هدف حفظ توسعه اقتصادی استان و رساندن به اوج دوران فعالیتش برای رفع مشکلات موجود این واحد تولیدی تلاش کنند.

کارخانه پلی‌اکریل در اصفهان با بیش از چهار دهه فعالیت و اشتغالزایی دست‌کم حدود یکهزار و ۸۰۰ نفر، مادر صنعت نساجی کشور و استان اصفهان بشمار می‌آید؛ مهمترین تولیدات این کارخانه، الیاف اکریلیک، نخ و الیاف پلی‌استر است که بعنوان مواد اولیه در شرکت‌های نساجی و تولید فرش و پتو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مجموعه بزرگ صنعتی در سال‌های گذشته دچار مشکلات مالی و در سال‌های ۹۵ و ۹۶ خطوط تولید آن متوقف شد اما با حمایت‌های دولت، دستگاه قضایی و امنیتی و پرداخت تنخواه، تعدادی از خطوط تولیدی آن از سال ۹۶ فعال شد و کارگران به سر کار بازگشتند.

در سه سالی که از فعال شدن مجدد برخی از خطوط تولیدی کارخانه پلی‌اکریل، گذشت و با وجودیکه برخی از مسائل مانند پرداخت حقوق به کارگران حل شد اما همچنان این شرکت با برخی مشکلات مانند تامین مواد اولیه، بدهی‌های انباشته و موضوع مالکیت مواجه بود.

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان، با دستور استاندار اصفهان در سال گذشته گروه ویژه‌ای برای بررسی مسائل و مشکلات پلی‌اکریل در استانداری تشکیل شد تا تصمیم‌هایی برای رفع آنها و برنامه‌ریزی برای حداکثر بهره‌وری از کارخانه گرفته شود.

حسن قاضی عسگر در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه هیات مدیره قبلی این شرکت دارای مسائل حقوقی بود و دستگاه قضایی استان به این موضوع ورود پیدا کرد، افزود: با توجه به در پیش بودن برگزاری مجمع عمومی این شرکت، گروه ویژه پلی‌اکریل در استانداری در سال‌جاری اقدام به معرفی هیات مدیره منتخب برای این شرکت از بین با تجربه‌ترین نیروهای استان کرد تا بهترین آنها پس از رای‌گیری در مجمع عمومی مشخص شوند.

وی با اشاره به اینکه گروه ویژه پلی‌اکریل، زیر مجموعه کارگروه اقدام و زیر نظر شورای تامین استان اصفهان است، تاکید کرد: مسوولیت تامین امنیت و پیشرفت استان به عهده شورای تامین است و اگر اعضای این شورا احساس کنند که مجموعه‌ای با کارکرد نادرست برخی افراد با مشکل روبه‌رو می‌شود و ممکن است امنیت و توسعه استان در معرض خطر قرار گیرد به آن موضوع ورود پیدا می‌کنند.

قاضی عسگر با بیان اینکه نمایندگان سه قوه برای رفع مشکلات این کارخانه همفکری و تصمیم‌سازی می‌کنند، تصریح کرد: هدف اصلی گروه ویژه پلی اکریل، برطرف کردن مسائل و مشکلات این کارخانه در کوتاهترین زمان ممکن است.

فعال بودن ۹۵ درصد ظرفیت بخش پلی‌استر کارخانه

نگاهی به آخرین وضعیت کارخانه پلی‌اکریل نشان می‌دهد که در زمان حاضر بخش پلی‌استر آن فعالیت بیشتری دارد بطوریکه به گفته نائب رییس هیات مدیره منتخب شرکت پلی‌اکریل ایران، کارخانه پلی‌اکریل در اصفهان با حمایت‌های انجام شده توسط دولت، دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی در زمان حاضر با ۹۵ درصد ظرفیت بخش پلی‌استر فعالیت دارد.

محمدرضا جعفری در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: خطوط تولید بخش پلی‌استر کارخانه پلی‌اکریل پس از سال‌ها، اکنون با ۹۵ درصد ظرفیت خود کار می‌کند و با وجود همه مشکلات مالی و تحریمی، سه هزار تُن ماده اولیه 'اکرو نیتریل' (AN) برای خط تولید اکریلیک در سه ماه گذشته خریداری شد و بخش اکریلیک با حدود ۲۵ درصد ظرفیت خود در سه ماه گذشته کار می‌کند.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر بخش عمده حقوق و معوقه‌های کارکنان و کارگران این کارخانه پرداخت می‌شود، افزود: هیات مدیره منتخب شرکت پلی‌اکریل ایران نیز از حدود ۲ ماه گذشته شروع به کار کرده و امید است که با حمایت دولت، قوه قضاییه، دستگاه‌های امنیتی و نمایندگان مجلس این واحد صنعتی بزرگ هرچه زودتر به دوران اوج خود بازگردد.

جعفری با بیان اینکه با توجه به مباحث مطروحه درباره هیات مدیره قبلی شرکت پلی‌اکریل ایران، هیات مدیره منتخب این شرکت توسط شورای تامین استانداری اصفهان و زیر نظر دادگستری معرفی و ثبت رسمی شد، خاطرنشان کرد: در زمان حاضر هیات اجرایی کارخانه پلی‌اکریل نیز مانند سابق به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی به جلسه‌ها و بازدیدهای چند هفته اخیر از پلی اکریل اشاره و اضافه کرد: در این جلسه‌ها و بازدیدها بر حمایت از این مجموعه صنعتی در جهت تولید و اشتغال پایدار تاکید شده است.

جعفری به بازدید احسان خاتمی رییس هیات حمایت از صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از پلی‌اکریل اشاره کرد و گفت: در این بازدید گزارشی از تولید کارخانه و شروع صادرات مجدد یک بخش دی ام تی جامد پس از سه سال با همکاری تیم اقتصادی بازرگانی هیأت اجرایی، تولید الیاف و نخ پلی استر و الیاف اکریلیک ، ارائه و درباره راهکارهای ادامه فعالیت پلی‌اکریل و دی ام تی و رفع دغدغه‌های تولید و پرداخت معوقه‌های کارگران و تسهیلات بانکی بحث و تبادل نظر شد.

کارخانه دی ام تی یکی از زیر مجموعه‌های پلی اکریل و تولیدکننده مواد اولیه مورد نیاز خط تولید پلی استر است.

خواسته‌ها و انتظارت کارگران و سهامداران

با توجه به مجموعه شرایط پیش آمده، نمایندگان کارگران و سهامداران شرکت پلی‌اکریل ایران نیز خواسته‌هایی را مطرح و بر تامین حداکثری منافع و مصالح این مجموعه صنعتی بزرگ تاکید کردند.

به گفته عضو شورای اسلامی کار کارخانه پلی‌اکریل اصفهان، کارگران خواهان این هستند که حداکثر منافع این کارخانه در عقد قراردادهای جدید با کارگزاران برای تامین و خرید ماده اولیه اکریلو نیتریل (AN) در نظر گرفته شود و این قراردادها به صلاح کارخانه باشد.

اﻛﺮﻳﻠﻮ ﻧﻴﺘﺮﻳﻞ( AN ) ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﻧﻴﺎز در ﺻﻨﺎﻳﻊ ﺗﻮﻟﻴﺪ اﻟﻴﺎف ﻣﺼﻨﻮﻋﻲ و ﺻـﻨﺎﻳﻊ ﺷـﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﺑـعنوان ﻳﻚ ﻣﺎده اوﻟﻴﻪ ﺿﺮوری اﻫﻤﻴﺖ وﻳﮋه‌ای دارد.

احمدرضا شفیع‌زاده در گفت و گو با ایرنا به تغییرات مدیریتی چند ماه گذشته شرکت پلی‌اکریل ایران اشاره و اضافه کرد: در زمان حاضر، اداره کارخانه در اختیار هیات اجرایی قرار دارد، حقوق کارگران و کارکنان پرداخت می‌شود و معوقات نیز به‌صورت تدریجی در حال پرداخت است.

وی با بیان اینکه هیات مدیره شرکت نیز در تلاش برای برگزاری مجمع و برنامه‌ریزی برای این مجموعه صنعتی است، خاطرنشان کرد: خط تولید پلی استر کارخانه در حال فعالیت است اما بدلیل مشکلاتی برای خرید ماده اولیه اکریلو نیتریل وجود دارد خط تولید اکریلیک به میزان کم فعال است.

شفیع‌زاده با اشاره به اینکه برای تامین و خرید اکریلو نیتریل مذاکره‌هایی با چند کارگزاری انجام شده است، تصریح کرد: ما هنوز اطلاعاتی از جزییات آنها نداریم اما خواهان این هستیم که با توجه به برخی مباحث که درباره کارگزاری‌های قبلی مطرح بود، قراردادهای کارگزاری و سرمایه‌گذاری جدید با در نظر گرفتن حداکثر منافع کارخانه منعقد شود.

وی، اولویت نخست برای کارخانه پلی‌اکریل را راه‌اندازی خطوط تولیدی تعطیل شده آن دانست و تاکید کرد: بهترین حالت برای پلی‌اکریل این است که راسا برای خرید مواد اولیه اقدام یا آن را تولید کند اما با توجه به برخی مشکلات مالی امکان خرید مستقیم این ماده وجود ندارد و این موضوع در کوتاه مدت حل نمی شود.

تامین ماده اولیه اکریلو نیتریل، بزرگترین دغدغه کارخانه پلی‌اکریل

عضو شورای اسلامی کار کارخانه پلی اکریل اصفهان، بزرگترین دغدغه پیش روی این کارخانه را تامین ماده اولیه اکریلو نیتریل خواند و افزود: اگر خط تولید اکریلیک با حداکثر ظرفیت راه‌اندازی شود، گردش مالی حدود ۳۰۰ میلیارد تومانی در ماه دارد.

وی تاکید کرد: انتظار کارگران این کارخانه از مسوولان کشور و استان از جمله شورای تامین و کارگروه اقدام استانداری و هیات مدیره و هیات اجرایی این است که بهترین شرایط را برای این کارخانه فراهم کنند تا به دوران اوج خود بازگردد.

شفیع‌زاده با بیان اینکه هنوز مالکیت کارخانه پلی‌اکریل نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد افزود: کارگران و کارکنان این کارخانه انتظار دارند که هرچه زودتر درباره این موضوع و سهامداری شرکت تعیین تکلیف شود.

نماینده سهامداران شرکت پلی‌اکریل ایران نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه این شرکت در شرایط موجود نمی‌تواند بطور مستقل برای خرید ماده اولیه خط تولید اکریلیک، اقدام کند و برای این کار باید با یک سرمایه‌گذار، قرارداد ببندد، اظهار داشت: سهامداران شرکت انتظار دارند که این قرارداد به گونه‌ای تنظیم شود تا حداکثر منافع و عائدی را برای پلی‌اکریل به همراه داشته باشد.

مسعود رضانژاد فهادان، شفافیت، تقسیم عادلانه سود خالص و در نظر گرفتن درصد معقول برای شرکت پلی‌اکریل و ضمانت‌نامه جهت اجرای تعهدات سرمایه‌گذار را از نکاتی دانست که در عقد این قراردادها باید در نظر گرفته شود.

وی همچنین با بیان اینکه هیات مدیره جدید پلی‌اکریل با حکم شورای تامین استان اصفهان جایگزین هیات مدیره قبلی شد، اظهار داشت: این هیات مدیره باید در مجمع عمومی رای بیاورد بهمین دلیل انتظار سهامداران این است افرادی که انتخاب می‌شوند دارای توانمندی، تعهد و روحیه جهادی و مقیم و ساکن اصفهان باشند.

رضانژاد با اشاره به اهمیت حضور سهامداران خُرد در مجمع عمومی برای رای دادن به هیات مدیره شرکت، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موضوع‌هایی که درباره پلی‌اکریل مطرح است، مالکیت آن می‌باشد که بر اساس آخرین اطلاعات، مسوولان در حال تعیین تکلیف مالکیت این کارخانه هستند.

وی از دیگر انتظارات سهامداران پلی‌اکریل را فروش محصولات تولیدی با نرخ‌های مصوب انجمن نساجی، انتخاب افراد اصلح در شرکت‌های زیر مجموعه، پیگیری افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی و حسابرسی گزارشات مالی سابق با قید فوریت با توجه به زیان انباشته این شرکت، عنوان کرد.

نماینده سهامداران شرکت پلی‌اکریل ایران با اشاره به حدود ۱۷ هزار سهامدار این شرکت و باز شدن نماد بورس آن در چند روز اخیر تاکید کرد که لازم است نگاه‌ها به پلی‌اکریل با افق بلند و در جهت رونق همه خطوط تولید آن باشد.

بر اساس آخرین اطلاعات، پس از تعیین هیات مدیره منتخب برای این شرکت مباحث مختلفی درباره پیشبرد فعالیت‌های کارخانه مطرح شد که از جمله آنها می‌توان به تامین پایدار ماده اولیه " اکریلو نیتریل " (AN) برای خط تولید اکریلیک، حل کردن مسئله بدهی‌های شرکت، تجدید ارزیابی و افزایش سرمایه، حل ریشه‌ای مشکلات و ارائه شفاف اطلاعات در بورس اشاره کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان از جمله دغدغه‌های مربوط به پلی اکریل را پرداخت بدهی‌های عظیم آن و برگرداندن کارخانه به حالت عادی و فعال کردن همه خطوط تولیدی عنوان و تاکید کرد: در گروه ویژه پلی‌اکریل همه این مسائل بررسی شد و تلاش می‌شود تمهیداتی در نظر گرفته شود تا کارگران با طیب خاطر به کار خود مشغول باشند و حقوق صاحبان و سهامداران شرکت نیز حفظ شود.

قاضی عسگر در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه برای انتخاب کارگزار جهت تامین ماده اولیه اکریلو نیتریل چند پیشنهاد دریافت کردیم، افزود: این پیشنهادها در گروه ویژه پلی‌اکریل مطرح شد و تلاش می‌شود با توجه به تجربه‌هایی که از سال‌های قبل داشتیم، بهترین و با صرفه‌ترین کارگزاری که بهترین قیمت و نحوه مدیریت را اعمال کند، انتخاب شود.

وی با اشاره به تلاش‌های استانداری اصفهان برای رفع مشکلات همه واحدهای صنعتی استان بویژه کارخانه‌های بزرگ، خاطرنشان کرد: گروه ویژه برای یکی دیگر از واحدهای صنعتی بزرگ اصفهان نیز تشکیل شده و در صدد هستیم که با همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌های اجرایی و سه قوه در کوتاهترین زمان مسائل آنها برطرف شود تا آسیبی به جامعه و روند توسعه استان وارد نشود.

شرکت پلی اکریل ایران در سال ۱۳۵۳ تاسیس شد و با بهره‌برداری از کارخانه آن در سال ۱۳۵۷ محصولاتش شامل الیاف اکریلیک و نخ و الیاف پلی استر تامین کننده مواد اولیه بسیاری از صنایع نساجی و فرش کشورمان شد.
این کارخانه که سال‌های درخشانی را به ویژه در دهه ۶۰ و ۷۰ پشت سر گذاشت در چند سال گذشته با مشکلات مالی و مدیریتی مواجه و خطوط تولید آن در سال ۹۵ متوقف شد، حقوق کارکنان و کارگران این کارخانه برای ماه‌ها پرداخت نشد و در نیمه نخست سال ۹۶ بسیاری از کارگران آن زیر پوشش بیمه بیکاری قرار گرفتند.
کارخانه پلی اکریل، سال ۹۶ با حمایت‌های مالی صورت گرفته از سوی دولت، فعالیت خود را از سر گرفت و برخی از خطوط تولید آن راه اندازی شد و کارگران به سر کار خود برگشتند؛ این کارخانه در کیلومتر ۴۵ جاده اصفهان - مبارکه قرار دارد.

ظرفیت محصولات تولیدی بخش پلی‌استر کارخانه پلی اکریل ۱۸ هزار تُن در سال است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا