فعالیت مدارس مازندران در شرایط قرمز کاملا مجازی خواهد بود


فعالیت مدارس مازندران در شرایط قرمز کاملا مجازی خواهد بود

ساری - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش مازندران از پیش‌بینی سه وضعیت برای فعالیت مدارس مدارس استان در سال تحصیلی جدید و آمادگی برای اجرای هر یک از آنها خبر داد و گفت که در صورت قرمر بودن شرایط کرونایی استان ، برگزاری کلاس‌های آموزشی به صورت مجازی خواهد بود.

علیرضا سعدی پور روز یکشنبه در بازدید از دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مازندران در ساری که به مناسبت روز خبرنگار صورت گرفت ، افزود : در حال حاضر اولویت آموزش و پرورش سلامت دانش‌آموزان است و به هیچ قیمتی حاضر نیستیم بهداشت و سلامت آنان به خطر بیفتد.

وی توضیح داد : پیش بینی های لازم بر اساس سناریوهای مختلف در زمان شروع سال تحصیلی جدید انجام شده است که یکی از آنها تداوم شرایط قرمز در استان است که احتمالا این وضعیت عمدتا شامل مدارس مناطق شهری می شود و در این صورت برگزاری کلاس‌های حضوری ممنوع می شود و آموزش به صورت مجازی خواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران اظهار داشت : یک سناریو هم حاکم شدن وضعیت سفید کرونایی است و پیش بینی ما هم این است که احتمالا عمدتا مناطق روستایی ما در زمان شروع سال تحصیلی در چنین وضعیتی باشند.با توجه به این که ممکن است دسترسی بخشی از دانش آموزان به تجهیزات آموزش مجازی در روستاها محدود باشد، پیش بینی کرده ایم که کلاس‌های درس به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.

وی با اظهار این که در صورت سفید بودن وضعیت کرونایی در روستاها ، نگرانی جدی برای برگزاری کلاس های حضوری وجود ندارد ، توضیح داد : اصولا در اغلب مدارس روستایی مازندران تعداد دانش آموزان کمتر از مناطق شهری است و ما با تراکم جمعیت دانش آموزی در کلاس ها مواجه نیستیم و به همین دلیل هم می‌توان در بهترین شرایط فاصله‌گذاری فیزیکی را برای برگزاری کلاس های حضور رعایت کرد.

سعدی پور تاکید کرد : البته این را هم پیش‌بینی کرده ایم که در صورت برگزاری کلاس‌های حضوری ، بسته‌های بهداشتی برای سالم نگه داشتن محیط مدرسه و حفاظت شخصی از دانش آموزان و معلمان قرار گیرد و نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی هم به صورت مستمر انجام شود چون در هر صورت اولویت نخست در نظام آموزشی حفظ سلامتی دانش آموزان و معلمان است.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران سناریو پیش بینی شده سوم را حاکمیت وضعیت زرد کرونایی در استان معرفی کرد و گفت : چنانچه شرایط شیوع ویروس کرونا در کل مازندران یا شهرستان‌های استان به رنگ زرد باشد برگزاری کلاس‌ها به صورت تلفیقی یعنی حضور و مجازی خواهد بود.

وی توضیح داد : در این سناریو بخش غیرحضوری کلاس های آموزشی تکمیل کننده نحوه آموزش دروس تدریس شده در حالت حضوری است تا میزان حضور دانش آموزان و معلمان در مدرسه و کنار هم به خاطر شرایط کرونایی به حداقل ممکن کاهش یابد.

سعدی پور با تاکید بر این که اثربخشی برگزاری کلاس های آموزشی به صورت حضوری برای دانش آموزان بیشتر است ، گفت : به هر حال در وضعیتی که کرونا بر همگان تحمیل کرده ، آموزش مجازی ضروری شده و اثربخشی این شیوه جدید نیازمند همکاری بیشتر خانواده ها است چون معلمان ما در سال تحصیلی گذشته چندین برابر زمان قانونی تعیین شده برای آموزش مجازی فعالیت داشتند و قطعا در سال جدید هم این گذشت و ایثارگری را خواهند داشت ولی لازمه اثربخشی این همه تلاش ها ، همکاری تنگاتنگ والدین دانش آموزان است.

وی افزود : بر اساس برنامه ای که وزارت آموزش و پرورش تعریف کرده ، برنامه درسی کلاس‌های مجازی در سال تحصیلی جدید برای هر درسی در دوره ابتدایی ۲۵ دقیقه و مقطع متوسطه نیز ۳۵ دقیقه خواهد بود ولی آغاز و پایان برگزاری کلاس ها همانند دوره حضوری است.

آمادگی کامل مازندران برای آغاز سال تحصیلی مجازی

مدیرکل آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت بیش از ۷۰ درصد دانش آموزان استان در فراگیری آموزش مجازی از طریق شبکه آموزش دانش آموزی (شاد) طی سال تحصیلی گذشته ، از افزایش میزان دسترسی آنان به بیشتر از ۸۰ درصد تاکنون خبر داد و گفت: تمامی بسترها برای برگزاری کلاس های مجازی در سال تحصیلی پیش رو فراهم شده است.

وی افزود : نگرانی اصلی ما عدم دسترسی حدود ۴۰ هزار دانش آموز مازندران به تلفن هوشمند برای حضور در شبکه شاد بوده است که این مشکل در شورای آموزش و پرورش استان مطرح و تدابیری برای حل آن اندیشیده شده است.

سعدی پور بیشترین میزان خلاء در دسترسی به آموزش مجازی شبکه شاد در مازندران را مربوط به مناطق روستایی دانست و گفت : به دلیل تراکم کم و سفید بودن شرایط کرونایی در مناطق روستایی ، پیش بینی اولیه ما این است که کلاس های حضوری برگزار شود ضمن این که برای در اختیار قرار دادن امکانات آموزش مجازی مانند گوشی هوشمند ، تبلت ، خط اینترنت و غیره هم برنامه هایی تدوین شده که اجرایی می شود.

وی توضیح داد : برای تامین تجهیزات مورد نیاز دانش‌آموزان مانند گوشی هوشمند و تبلت برنامه این است که از ظرفیت تشکل های مردم نهاد ، خیرین ، اصناف و بازاریان و بانک ها برای خرید این تجهیزات و در اختیار قرار دادن آنها استفاده کنیم و در این راستا هم دانش آموزان فاقد امکانات شناسایی شده اند و نحوه توزیع تجهیزات هم مشخص شده است.

مازندران همانند دیگر استان های کشور با شیوع ویروس کرونا از ابتدای اسفندماه سال گذشته مجبور به تعطیلی مراکز آموزشی و کوچ اجباری به آموزش مجازی شد. البته این جابه جایی از آموزش حضوری به آموزش مجازی در ابتدا مشکلاتی را برای دانش آموزان و معلمان در پی داشت که رفته رفته بسیاری از آنها برطرف شد و اکنون به نظر می رسد آمادکی قابل قبولی برای آغاز سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ در استان وجود دارد.

بر اساس آمارهای رسمی ، مازندران برای سال تحصیلی جدید حدود ۵۶۰ هزار دانش آموز دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس