سرنوشت نامعلوم حیوانات باغ وحش صفه اصفهان


سرنوشت نامعلوم حیوانات باغ وحش صفه اصفهان

اصفهان - ایرنا- رای کمیسیون محیط زیست شورای شهر اصفهان با وجود اینکه بر تعطیلی باغ وحش این شهر است گویا برای شهرداری در بر همان پاشنه می‌چرخد و به تازگی برای ادامه کار باغ وحش به فکر عقد قرارداد با پیمانکار جدید است در حالی که فعالان حقوق حیوانات همچنان بر ضرورت راهکار اصولی نجات حیوانات این مکان تاکید دارند.

به گزارش ایرنا، تعطیلی باغ وحش صفه مصوبه کمیسیون اجتماعی و محیط‌زیست شورای شهر را دارد اما هنوز در صحن علنی تصویب و به شهرداری برای اجرا ابلاغ نشده است، بنابراین شهرداری با این وقفه زمانی و فرصتی که برایش فراهم شده برخلاف مطالبه فعالان محیط زیست و آنچه کمیسون اجتماعی و محیط زیست به اتفاق اکثریت آرا بر تعطیلی باغ وحش موافقت داشته اند، آگهی مناقصه واگذاری باغ وحش صفه به بخش خصوصی را در نشریات محلی منتشر کرده است.

سال‌هاست که باغ وحش صفه حیوانات بومی و غیر بومی را در نامناسبترین شرایط در دامنه کوه صفه به اسارت کشیده و در تمام این سال‌ها صدای فعالان حقوق حیوانات برای تعطیلی این باغ وحش در جوار یکی از ارزشمندترین میراث طبیعی اصفهان به جایی نرسیده است.

ساز ناکوک مدیران شهری برای تعطیلی باغ وحش اصفهان

انتقال حیوانات باغ وحش صفه به مکانی با استانداردهای بهتر یکی از گزینه های پیشنهادی فعالان حقوق حیوانات بود که گویا مسئولان شهری معتقدند تا وقتی اصفهان باغ وحش دارد چرا باغ وحش های دیگر! در حالی که این پیشنهاد در شرایط بد و بدتر است تا حداقل این حیوانات بتوانند در مکان مناسب‌تر و شرایط استاندارد نگهداری شوند.

در واقع تصمیم‌گیری برای سرنوشت حیوانات باغ وحش صفه چالشی است که با توجه به وضعیت غیراستاندارد باغ وحش‌های ایران و شرایط نامعلوم حیواناتِ در اسارت چندان هم آسان نیست اما دست کم می‌توان با یک کار کارشناسی از شمار باغ وحش‌ها کاست و برای بهبود شرایط حیوانات، آنها را به مراکز امن‌تر و با شریط بهتر منتقل کرد.

علی جعفری مسئول پارک کوهستانی صفه پیشتر به ایرنا گفت همه چیز بستگی به بازدید و رای نهایی شورای شهر دارد و بعد از آن تصمیم نهایی در خصوص اینکه باغ‌وحش به همین شکل بماند، تغییراتی داشته باشد و یا جابه جایی‌هایی انجام شود اتخاذ خواهد شد.

حالا که تعطیلی باغ وحش صفه در کمیسون اجتماعی و محیط زیست مصوب شد و قرار است با طی شدن مراحل کارشناسی، این طرح به صحن علنی برود انگار گویا از نگاه شهرداری همه چیز هم به رای شورای شهر بستگی ندارد و هر کسی ساز خودش را می زند!

با این وجود که هنوز طرح تعطیلی باغ وحش صفه در صحن علنی شورای شهر به تصویب نرسیده و به شهرداری ابلاغ نشد، به نظر می رسد شهرداری همچنان می تواند برخلاف نظر کارشناسان و فعالان محیط زیست این‌بار با واگذاری به پیمانکار جدید کار باغ وحش را ادامه بدهد.

کورش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان امید دارد که بتوانند رای مصوبه تعطیلی را از شورا بگیرند.

وی در این رابطه به ایرنا گفت: قرارداد پیمانکار باغ وحش صفه تمام شد و به همین دلیل در روزهای اخیر شهرداری قرارداد جدید را به مناقصه گذاشته است. این فرایند اما مانع از تعطیلی باغ وحش در صورت تصویب شورای شهر نمی‎شود.

محمدی افزود: تعطیلی باغ وحش به اتفاق اکثریت آرا اعضای کمیسیون مصوب شده و یک مهلت ۱۰ ماهه برای شهرداری و مجموعه مدیریت باغ وحش ایجاد شده است که در این مدت با محیط‎زیست و دستگاه‌های مرتبط برای روشن شدن تکلیف حیوانات باغ وحش تعامل کنند.

وی در باره اینکه چرا شهرداری برخلاف تصمیم‌گیری‌های کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر ادامه کار باغ وحش را به مناقصه گذاشته است گفت : طرح هنوز به صحن علنی شورای شهر نیامد. نظر کمیسیون باید در صحن علنی بررسی شود و به صورت مصوبه کل شورا در بیاید و از آن زمان واجب است اجرا شود.

محمدی افزود: طرح تعطیلی باغ وحش صفه یک‌بار در کمیسون تلفیق شورای شهر مطرح و ایراداتی به آن وارد شد و دوباره به کمیسیون اجتماعی و محیط‌زیست بازگشت خورده است. همچنان در حال بررسی و بحث کارشناسی طرح هستیم و به محض اینکه کار کارشناسی تمام شود و احساس کنیم که ایرادات اعضای شورای شهر نسبت به طرح تعطیلی باغ وحش برطرف شده است آن را به صحن علنی می‌بریم.

اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اما چندان هم موافق تعطیلی این باغ وحش نیست. پیشنهاد آنها به شورای شهر تبدیل باغ وحش صفه به نقاهتگاه حیوانات آسیب دیده بود که محمدی در این ‌باره به ایرنا گفت: این پیشنهاد در کمیسون اجتماعی و محیط‌زیست شورای شهر تایید نشد؛ چون معتقد هستیم که تیمارداری و نقاهتگاه وظیفه شهرداری نیست و مکان باغ وحش در صفه باید به صورت همان تفرجگاه در اختیار مردم قرار بگیرد.

محمدی افزود: پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست یک گزینه بینابین است و نقاهتگاه حیوانات موجب می‌شود که این مکان دوباره به محل اسارتگاه حیوانات تبدیل شود.

شهرداری اصفهان باید از خیر باغ‌وحش‌داری بگذرد

شاهین سپنتا دامپزشک و فعال حقوق حیوانات با اشاره به واگذاری باغ وحش صفه از سوی شهرداری به بخش خصوصی گفت: چه بخش دولتی و چه بخش خصوصی، هیچکدام توانایی علمی و فنی لازم را برای اداره باغ وحش ندارند، به همین دلیل کلیت وجود باغ وحش در شهر تاریخی اصفهان از نظر منطقی مردود است.

گواه این مدعا از نگاه این دامپزشک عملکرد رو به افول دهه‌ها باغ‌های وحوش‌ در شهر اصفهان است: بعد از گذشت سال‌ها هیچ کدام از مجموع هایی که به نگهداری حیوانات در اصفهان مشغول هستند نه تنها پا به پای رشد استانداردهای جهانی ارتقا کیفیت نداشته اند بلکه شرایط آنها افت هم داشته است.

سپنتا افزود: گذشته از اینکه ما با استاندارهای جهانی از نظر ظرفیت‌های علمی و فنی نگهداری حیوانات، فرسنگ‌ها فاصله داریم، جانمایی این باغ وحش اصولی نبوده است. چهره طبیعی کوهستان صفه با احداث این اسارتگاه حیوانات مخدوش شده و در اساس احداث این مکان بارگذاری غیر موجه و غیر ضروری و دخل و تصرف در محیط طبیعی کوهستان و کاری اشتباه بوده است.

این فعال محیط زیست بر این باور است که جانمایی مجموعه نگهداری وحوش در دامنه کوه صفه اشتباهی بوده که در گذشته صورت گرفته و امروز باید این اشتباه را جبران کرد و با آزادسازی این محوطه آن را به دامان طبیعت بازگرداند. پیشنهاد سپنتا این است که حیوانات باغ وحش صفه به باغ وحش‌های بزرگ و استاندارد دنیا منتقل شده و شهرداری و یا بخش خصوصی به کاری که ظرفیت علمی و فنی آن را ندارند، ورود پیدا نکنند.

عضو انجمن دوستداران اصفهان، همچنین در ادامه گفت‌ و گو با ایرنا یادآور شد: گذشته از اینکه باغ وحش صفه با همه کاستی‌ها، شایسته یک شهر تاریخی و فرهنگی مثل اصفهان نیست، ادامه فعالیت آن هزینه‌های اضافی به لحاظ بهداشتی و معنوی به شهر اصفهان تحمیل می‌کند.

سپنتا گفت: مدیران شهری به جای باغ وحوش در اصفهان باید از ظرفیت های فرهنگی زیادی که در این شهر وجود دارد استفاده کنند. سرمایه‌های بخش خصوصی و دولتی باید به اجرای طرح هایی هدایت شود که بار فرهنگی و تاریخی برای اصفهان ایجاد کند، نه اینکه مجموعه نگهداری وحوش به سبکی ایجاد کنند که سال‌هاست در دنیا منسوخ شده است.

باغ وحش‌داری در منطقه طبیعی کوه صفه اشتباهست

وی با اشاره به این که باغ وحش صفه یادآور باغ های وحوش دوره قاجار است، افزود: نگاه سازمان‌های مردم نهاد و حتی کمیسون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر که با ادامه کار باغ وحش صفه مخالفت کردند، نگاهی کلان بوده است. علاوه بر اینکه از اساس نگهداری وحوش و همین‌طور جانمایی آن اشتباه بوده، باغ وحش‌داری در شهر اصفهان که محور گردشگری آن ظرفیت های تاریخی و فرهنگی است، آن هم در یک جای طبیعی مثل کوه صفه اشتباه است.

این فعال محیط زیست معتقد است شهرداری باید از خیر منبع درآمد این باغ وحش بگذرد چرا که هزینه هایی که در دراز مدت به اصفهان تحمیل خواهد کرد به مراتب بیشتر از درآمدی است که شهرداری از این محل کسب می‌کند.

در باغ وحش صفه اصفهان ۳۱۸ حیوان متشکل از ۳۷ گونه وجود دارد که سال‌هاست فعالان حقوق حیوانات نسبت به شرایط این باغ وحش و همین طور جانمایی آن در دامنه کوه صفه معترض اند. کوه صفه نیز یکی از میراث طبیعی و ارزشمند اصفهان است که در سال‌های اخیر در معرض انواع دست اندازی‌ها با توسعه مراکز تفریحی بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تلفات کی یف در محور دونتسک جنوبی نزدیک به صد نفر رسیده است