رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در نانوایی‌های اردستان


رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در نانوایی‌های اردستان

نان از اصلی‌ترین خوراکی‌های سبد غذایی مردم است و رعایت نکات بهداشتی هنگام خرید و مصرف آن نقش بسیار مهمی در کاهش انتقال ویروس کرونا دارد.

متأسفانه این روزها علی‌رغم شیوع مجدد کرونا، برخی از نانوایی‌های شهرستان اردستان بسیار عادی برخورد می‌کنند و در این نانوایی‌ها بهداشت رعایت نمی‌شود و مردم از این موضوع گلایه دارند.

یکی از شهروندان اردستانی که در حال کارت کشیدن در نانوایی بود، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار می کند: متأسفانه تعداد زیادی از نانوایی‌های سطح شهر موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و ماسک و دستکش ندارند. بارها شاهد بودم که نانوا بدون توجه به نکات بهداشتی با همان دستی که پول را دریافت می‌کند، نان را تحویل مشتری می‌دهد و به این موضوع که باعث انتقال ویروس می‌شود، توجه ندارد.

گرما، دلیل استفاده نکردن از ماسک در نانوایی

زارعی یکی از نانوایان اردستان دلیل استفاده نکردن از ماسک را گرم بودن فضای نانوایی عنوان می کند و می گوید: حرارت تنورهای نانوایی، مخصوصاً در فصل تابستان استفاده از ماسک را برای کارکنان نانوایی سخت کرده است. همچنین لوازم بهداشتی دیگر مانند دستکش و یا مواد ضدعفونی کننده در اختیار نانوایان قرار نمی‌گیرد و باید با هزینه خودمان لوازم بهداشتی را برای کارگران تأمین کنیم.

وی می افزاید: توانایی به کارگیری نیروی جدید در نانوایی را نداریم و به همین دلیل کارت‌خوان را در اختیار مشتری قرار می‌دهیم تا خود او کارت بکشد و از انتقال بیماری جلوگیری شود.

۹۰ درصد نانوایی‌ها از ماسک استفاده نمی‌کنند

مسئول واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان اردستان در این خصوص به ایسنا، می گوید: معضلی که در حال حاضر با آن در شهرستان اردستان مواجه هستیم این است که برخی از اصناف صبح تا ظهر به دلیل اینکه احتمال می‌دهند بازرسان ادارات متولی نظارت امکان بازرسی دارند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت و در بقیه ساعت‌های شبانه‌روز موازین بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

سید ابوالفضل میرابوطالبی با بیان اینکه در یک ماه گذشته ۲۱ پرونده تخلف صنوف به دستگاه قضایی معرفی شده است، می افزاید: در یک ماه گذشته بیش از ۸۵ بازدید از اصناف شهرستان به همراه بازرسان اداره صمت انجام شده و بیش ۱۸۲ کیلوگرم مواد غذایی تاریخ گذشته و فاسد جمع آوری شده است.

وی با اشاره به گلایه مردم در خصوص رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در نانوایی‌ها، تصریح می کند: بازدیدهایی از نانوایی‌ها انجام شده، اما به طور معمول با توجه به نوع شغل نانوایی اعضای این صنف به هیچ عنوان ماسک و دستکش استفاده نمی‌کنند.

مسئول واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان اردستان با بیان اینکه در حال حاضر بیشترین مطالبات مردمی از صنوف نانوایی‌ها است، می گوید: ۹۰ درصد نانوایی‌ها از ماسک استفاده نمی‌کنند و به نظر می‌رسد مردم و نانواها حساسیت موضوع همه‌گیری کرونا را فراموش کرده‌اند. علاوه بر آن مواد ضدعفونی‌کننده در هیچ یک از نانوایی‌ها در دسترس مشتریان قرار نگرفته است.

میرابوطالبی با بیان اینکه یکی از اماکنی که می‌تواند در شیوع بیماری کرونا پرخطر باشد بازار روز و فروشگاه‌های زنجیره‌ای است، تصریح می کند: در بازدیدهای میدانی که همکاران ما از این اماکن انجام دادند حدود ۶۰ درصد مردم اردستان در اماکن پرتردد و بازارهای روز از ماسک استفاده می‌کنند. به طورکلی رعایت برخی از موارد ریشه در ضعف فرهنگی هم دارد و با توجه به خاص بودن بیماری کرونا و بالا بودن دامنه شیوع آن به نظر می‌رسد علاوه بر نهادینه‌سازی مبحث استفاده از ماسک باید تدابیر سخت گیرانه تری لحاظ و این مهم برای همه اجباری شود.

وی با بیان اینکه در دو ماه گذشته چهار مرکز عرضه قلیان در شهرستان اردستان پلمب شده و دو مرکز به صورت داوطلبانه از ارائه قلیان اجتناب کردند، می گوید: در شهرستان اردستان در حال حاضر مشکلی در بحث قلیان نداریم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی