حفظ جان از اهم واجبات است / بهره‌مندی از ظرفیت مساجد در ایام محرم


حفظ جان از اهم واجبات است / بهره‌مندی از ظرفیت مساجد در ایام محرم

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص مراسم‌ سوگواری محرم و صفر در شرایط شیوع کرونا این نکته را یادآور شد که در فقه اسلامی حفظ جان از واجبات است.

حفظ جان از اهم واجبات است / بهره‌مندی از ظرفیت مساجد در ایام محرم

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضایی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص مراسم‌ سوگواری محرم و صفر در شرایط شیوع کرونا، اظهار کرد: اهمیت موضوع عاشورا و برپایی مراسم عزاداری بر کسی پوشیده نیست، اما در این زمینه یک مسئله فقهی وجود دارد که باید به آن توجه کنیم.

وی بیان کرد: فقه اسلامی معتقد است که حفظ جان از واجبات است یعنی حتی اگر در بیابانی در حال نماز خواندن هستید و درنده‌ای حمله کند، نمی‌توانید بگویید با سبحان‌الله این خطر دفع می‌شود، بلکه واجب است که نماز را قطع کنید؛ لذا هر زمان که احساس تهدید جانی یا حتی مالی شود، می‌توان نماز را قطع کرد و دفع شر کنیم.

رضایی سخنان مقام معظم رهبری در خصوص ماه محرم و صفر در سال جاری را یادآور شد و تصریح کرد: اینکه مقام معظم رهبری تأکید داشتند آنچه ستاد ملی کرونا در خصوص مراسم‌ ماه محرم و صفر می‌گوید اجرا شود، نیز به همین معناست ولی عزاداری هم نباید تعطیل شود. هر ساله در ماه محرم مردم به صحنه آمده و مراسم عزاداری را برپا می‌کردند، اما امسال وضعیت بحرانی و مهم است و باید برنامه‌ریزی شود که چگونه در این وضعیت هم مراسم داشته باشیم و هم دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شود که البته این کار شدنی است.

وی با بیان اینکه باید مراسم‌ عزاداری را به مکان‌هایی بازگردانیم که در سال‌های اخیر از این مکان‌ها فاصله گرفته بودند، اظهار کرد: مساجد محل برگزاری مراسم، توسل و عزاداری برای اهل بیت(ع) است؛ لذا اگر مراسم‌ عزاداری محرم را در مساجد برگزار کنیم به راحتی می‌توانیم شیوه اجرای آن را مدیریت کنیم و اگر این مراسم‌ در خیابان‌ها برگزار نشود، هیچ ایرادی ندارد.

رضایی تصریح کرد: شاید بتوان صدها برنامه دیگر را برای این کار تنظیم کرد تا حتی خروجی و تأثیرگذاری آن بهتر از برنامه‌ سال‌های قبل باشد و این همان مدیریت بحرانی است که باید مدیران جامعه اسلامی نسبت به آن آگاه باشند.

وی در پایان بیان کرد: باید بر اساس اینکه حفظ جان واجب و توسل به امام حسین(ع) نیز از ضروریات جامعه اسلامی است، برنامه‌ها و مراسم‌ سوگواری حسینی در ماه محرم و صفر را در شرایط شیوع کرونا مدیریت کنیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/06