از کمک مومنانه به حاشیه‌نشین‌ها تا تاسیس مرکز مشاوره اسلامی به همت بچه‌های مسجد فرشته


از کمک مومنانه به حاشیه‌نشین‌ها تا تاسیس مرکز مشاوره اسلامی به همت بچه‌های مسجد فرشته

کانون فرهنگی هنری «الهیه» در کنار برگزاری برنامه‌های قرآنی، معارفی و علمی، توانسته با تاسیس مرکز مشاوره با رویکرد اسلامی و همکاری با کتابخانه مسجد فرشته در جذب نسل جوان در یکی از مناطق مرفه‌نشین شهر تهران موفق باشد.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: خیابان شهید فیاضی بالاتر از چهارراه پارک‌وی در خیابان ولیعصر (عج) که در میان مردم به خیابان فرشته معروف است به دلیل فعالیت مسجد فرشته یکی از خیابان های معروف در شمال تهران و منطقه شمیرانات است.

در واقع این محله از تهران به دلیل فعالیت های خوب مسجد فرشته جزو محلات مسجدمحور موفق در سطح شهر تهران است که در نخستین «همایش محله مسجدمحور» که در سال 1395 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد از مرحوم حجت الاسلام والمسلمین «سید هاشم رسولی محلاتی»، امام جماعت این مسجد به دلیل موفقیت در محوریت بخشیدن به نقش مسجد فرشته در مدیریت محله فرشته تهران تقدیر به عمل آمد.

از کمک مومنانه به حاشیه‌نشین‌ها تا تاسیس مرکز مشاوره اسلامی به همت بچه‌های مسجد فرشته

نقش کانون الهیه در انتخاب مسجد فرشته به عنوان مسجدمحور

به گفته حجت الاسلام والمسلمین «سید محمد حسین رسولی محلاتی» که چند ماه پیش با حکم حجت الاسلام والمسلمین «سید ناصرالدین نوری زاده»، رئیس سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد، به طور رسمی، امام جماعت مسجد فرشته شد، تاسیس کانون فرهنگی هنری الهیه در سال 1386 در این مسجد و برگزاری برنامه ها و اجرای طرح های متنوع توسط این کانون، یکی از دلایل انتخاب این مسجد به عنوان یکی از 20 مسجد موفق در سطح شهر تهران در مدیریت محله، است. البته باید به این موضوع اشاره کرد که فعالیت این کانون از سال 1384 آغاز شد ولی به صورت رسمی در سال 86 مجوز فعالیت گرفت. این موضوع نشان می دهد اهالی این مسجد در برگزاری برنامه های خود منتظر صدور مجوز یا ابلاغیه نیستند.

امام جماعت مسجد فرشته افزود: کانون فرهنگی هنری الهیه که با رویکرد انقلابی و با حمایت های مرحوم آیت الله رسولی محلاتی و مساعدت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران در این مسجد تاسیس شد همه روزه ویژه برنامه هایی در حوزه های قرآنی، هنری، ورزشی و علمی برگزار می کند.

کانون الهیه، اوقات فراغت را سکوی پرش به سوی قلعههای موفقیت می‌‌داند

کانون فرهنگی هنری الهیه در کنار برنامه های روزانه، همه ساله در فصل تابستان به منظور غنی سازی اوقات فراغت کودکان، نوجوانان و جوانان، طرح تابستانه «اوقات فراغت، سکوی پرش به سوی قلعه های زندگی» را اجرا می کند که توانسته پای جمع زیادی از نسل جوان دانش آموز و دانشجو را به مسجد فرشته باز کند. در واقع هدف اصلی این کانون، رونق این مسجد است.

کانون فرهنگی هنری الهیه به گفته حجت الاسلام والمسلمین رسولی محلاتی در بدو تاسیس، پیوند خوبی با کتابخانه و موسسه پژوهشی و انتشاراتی مسجد فرشته که «شمیم یاس ولایت» نام دارد، برقرار کرد و بر همین اساس همه ساله برگزاری مسابقات کتاب خوانی و فرهنگی در این مسجد را بر عهده می گیرد.

همکاری کانون مسجد فرشته با گروه جهادی مشتکل از روحانیون و طلاب

ویروس کرونا که شهر به شهر کشورمان را درنوردید و موجب تعطیلی بسیاری از مراکز دینی و فرهنگی شد، اعضای کانون فرهنگی هنری الهیه با همکاری پایگاه بسیج و هیئت امنای مسجد فرشته، اقدام به راه اندازی شبستان مجازی این مسجد کردند و توانستند به این صورت با همکاری گروه جهادی «شهید دقایقی» گام های بلندی برای کمک مومنانه به نیازمندان بردارند.

گروه شهید دقایقی که توسط جمعی از روحانیون و طلاب شهر تهران تشکیل شد با همراهی اهالی مسجد فرشته کمک های مردمی را دست نیازمندان در نقاط مختلف شهرهای تهران و شهرری می رسانند که قرار است، 180 بسته ارزاق را در دهه ولایت و امامت با همکاری کانون فرهنگی هنری میان نیازمندان منطقه صالح آباد شهرری توزیع کنند.

مطالبی که تاکنون درباره کانون فرهنگی هنری مسجد فرشته گفتیم درباره بسیاری از کانون های فرهنگی هنری مساجد کشورمان صدق می کند اما راه اندازی مرکز مشاوره ای با دریافت مجوز رسمی از سازمان نظام روان شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران، از جمله امتیازات این کانون است.

تاسیس مرکز مشاوره

حجت الاسلام والمسلمین رسولی محلاتی درباره این مرکز مشاوره به خبرنگار شبستان گفت: یکی از اشکالات مراکز مشاوره و روان شناسی در کشور، اتکای بیش از اندازه به دانش و تجربه کشورهای غربی است که شاید همین موضوع موجب بی اثر ماندن راهنمایی های رواندرمانگران و مشاوران است. بر این اساس و به دلیل مراجعات زیادی که افراد برای دریافت مشاوره به مسجد فرشته داشتند چند سال پیش تصمیم گرفتیم به منظور نظم بخشیدن به مشاوره هایی که به این افراد ارائه می شود، مرکز مشاوره «آیین دوستی» را با رویکرد اسلامی در این مسجد و با محوریت کانون فرهنگی هنری الهیه تاسیس کنیم که اکنون همه روزه مراجعات زیادی به آن می شود. این مرکز همچنین دوره های آموزشی مختلفی برگزار کرده است که از جمله آن می توان به درمان وسواس فکری و علمی و مهارت های دوستیابی، فرزندپروری و همسرداری اشاره کرد.

از فعالیت های دیگر کانون فرهنگی هنری الهیه، شناسایی بیماران نیازمند و معرفی آنان به درمانگاه خیریه مسجد فرشته است تا خدماتی با کم ترین تعرفه دریافت کنند. این روند در دوره کرونا نیز ادامه یافت و از ایتام و اقشار کم درآمد، هیچ هزینه ای دریافت نمی شود.

فعالیت پربار واحد خواهران کانون فرهنگی هنری مسجد فرشته

یکی از دیگر از ویژگی های این کانون، فعالیت مستقل واحد خواهران آن است که همه روزه کلاس های مختلف ویژه بانوان در مسجد فرشته برگزار می کند که برگزاری دوره های آشنایی با مفاهیم قرآنی و مبانی اخلاق و تربیت در نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، و کلاس های آموزش خیاطی، گلیم بافی و نقاشی روی پارچه از جمله آنها است.

نکته مهم درباره کانون فرهنگی هنری الهیه، حضور مستمر و منظم و روزانه حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسین رسولی محلاتی در آن است، هرچند به گفته این روحانی، با انتصابش از سوی مرکز رسدیگی به امور مساجد به عنوان امام جماعت این مسجد، این حضور از نظر فیزیکی کمتر می شود ولی حمایت های معنوی و فکری از این کانون را هیچ گاه کنار نمی گذارد. همین همراهی و البته انگیزه مضاعف اهالی این مسجد از مهم ترین عوامل موفقیت کانون فرهنگی هنری الهیه در شمال شهر تهران است.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد