پیام مهم غدیر ولایت‌مداری است


پیام مهم غدیر ولایت‌مداری است

حجت الاسلام کریم خانی گفت: مهم‌ترین پیام غدیر ولایت‌مداری است.

حجت الاسلام علی اصغر کریم خانی در گفتگو با خبرگزاری شبستان در کرمانشاه با تبریک فرا رسیدن عید سعید غدیر خم اظهار داشت: پیام مهم این روز ولایت مداری مردم و تبعیت از امام و ولی است که باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: مردم در ارتباط با ولایت مداری نسبت به حضرات معصومین به ویژه امیرالمومنین علی علیه السلام چهار دسته هستند که این چهار دسته شامل ولایت‌مدار ،ولایت پذیر، ولایت گریز و ولایت ستیز هستند.

این پزوهشگر تاریخ اسلام خاطر نشان کرد: اولین دسته افراد ولایتمدار هستند که در بالاترین سطح و درجه‌ در تبعیت و اطاعت از دستورات و فرامین امام علیه السلام قرار دارند و نسبت به اوامر ایشان، فعال بوده و در هر زمینه و کاری که انجام می‌دهند نظر ولایت و اهل بیت برایشان در درجه اول قرار دارد، چرا که امر و نظر امام علیه السلام امر و نظر نبی اکرم (ص) و خداوند متعال است.

حجت الاسلام کریم خانی تصریح کرد: این افراد ولایت مدار هستند و در تمام زندگی این امر مهم به عنوان یک اصل و اساس در زندگی آنان جاری است.

این پزوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به فرمایشات امیرالمومنین علی علیه السلام در نهج البلاغه درباره مالک اشتر عنوان کرد: ایشان می فرمایند چه می دانید مالک اشتر چه کسی است اگر سنگ است سخت‌ترین، اگر از کوه است از استوار ترین است و این نشان از جایگاه مالک اشتر در منظر امیرالمومنین است و همچنین ولایتمداری مالک نسبت به ولایت حضرت علی علیه السلام دارد.

وی با اشاره به ولایت پذیری سلمان فارسی ادامه داد: این‌ها افراد ولایتمداری هستند که همیشه همراه امیرالمومنین علی علیه‌السلام بودند.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم گفت: یک عده دیگر که درجه پایین تری دارند و ولایت‌پذیر هستند؛ یعنی اگر امام و ولی دستوری دهند انجام می‌دهند اما به دنبال امام نیستند ولی در عین حال اگر امام و ولی دستوری دهد، می پذیرند و اصل ولایت پذیری در وجود این افراد وجود دارد که تفاوت این دسته با گروه قبل در فعال و منفعل بودنشان است.

حجت الاسلام کریم خانی خاطر نشان کرد: گروه دیگری ولایت گریز هستند مانند طلحه و زبیر که در ابتدا گریز از ولایت داشتند یعنی وقتی امام و ولی دستوری می‌دهند از آن سرپیچی می کنند و یا خود را به ندانستن و یا کناری گیری و سکوت وا می دارند مانند عبیدالله بن حر جعفی.

وی افزود: بسیاری از افراد که ولایت ستیز شدند در ابتدا ولایت گریز بودند و هوا پرستی و خود خواهی و دنیا گرایی موجب شده ولایت ستیز شوند یعنی ولایت گریزی منجر به ولایت ستیزی شده است.

این پژوهشگر تاریخ اسلام با تاکید بر اینکه باید مراقب بود ولایت گریزی تبدیل به ولایت ستیزی نشود، گفت: اشعث بن قیث را در تاریخ می بینیم که در مقابل امام می ایستد، دخترش امام معصوم را به شهادت می‌رساند و پسرش در کربلا مقابل امام حسین علیه السلام می ایستد اینها نمونه ای از افراد ولایت ستیزی هستند.

پایان پیام/66

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در