آلاداغ لار، کوه های رنگین کمانی ماه نشان زنجان


آلاداغ لار، کوه های رنگین کمانی ماه نشان زنجان

یکی از خارق العاده ترین جاذبه های طبیعی استان زنجان کوه های رنگی ماه نشان است. کوه های رنگی ماه نشان که از جاذبه های طبیعی و منحصربه فرد دنیا بشمار می روند، به آلاداغ لار معروف هستند. آلا در زبان ترکی به معنای رنگارنگ است و داغ نیز به معنی کوه است. رنگین کمان زمینی ماه نشان (آلاداغ لار) متشکل از رنگ هایی همچون قرمز، قهوه ای، سبز، نارنجی، زرد و...

آلاداغ لار یا همان کوه های رنگی زنجان و ماه نشان به عنوان نمودی از اعجاز بی نظیر طبیعت در استان زنجان است.

یکی از خارق العاده ترین جاذبه های طبیعی استان زنجان کوه های رنگی ماه نشان است. کوه های رنگی ماه نشان که از جاذبه های طبیعی و منحصربه فرد دنیا بشمار می روند، به آلاداغ لار معروف هستند. آلا در زبان ترکی به معنای رنگارنگ است و داغ نیز به معنی کوه است. رنگین کمان زمینی ماه نشان (آلاداغ لار) متشکل از رنگ هایی همچون قرمز، قهوه ای، سبز، نارنجی، زرد و سفید است. تماشای منظرهٔ بسیار زیبای کوه های ماه نشان چشم هایتان را نوازش می کند. کوه های رنگی ماه نشان به قدری خاص و حیرت آورند که گویی در سیاره ای دیگر قدم گذاشته اید.

این کوه ها به سبب رنگی بودنشان به ویژه رنگ مسی و زرد در شرایط نور مناسب و هوای گرم سوژه مناسبی برای عکاسی طبیعت به شمار می روند. شهر ماه نشان مملو از مواد معدنی است و همین عامل سبب شده است که تعداد زیادی کارخانه با فعالیت های معدنی در آن احداث شوند. به گفته زمین شناسان علت این پدیده زیبا به ۱۵میلیون سال قبل بازمی گردد. در پروسه تشکیل کوه ها و حوضچه های قاره ای این منطقه رسوبات آهنی وجود داشت. تغییر املاح و نوع آن ها در رنگ رسوبات تثبیت و موجب تشکیل تپه های آلا داغ لار یا کوه های رنگی شده است. درواقع می توان گفت هر یک از رنگ های آن نشانگر یک ماده معدنی خاص می باشند برای نمونه رنگ سبز نشان از وجود ماده معدنی مس است که به دلیل کربناته شدن این گونه دیده می شود. رنگ قرمز آن ها حاکی از شرایط اکسیدان و وفور اکسیژن به منظور ترکیب با اکسیژن است.

برخی از گفته ها و شنیده هایی که از گذشتگان نقل می شود این طور روایت می کنند که چون آثاری از اقوام ماد در منطقه وجود داشته نام مادنشان را برای انتخاب کرده اند، که با گذشت زمان و سال های متمادی کم کم به ماه نشان تغییر یافته است.

تپه های آلا داغ لار و دیگر جاذبه های این منطقه با وجود جذابیت فوق العاده ای که دارند برای اکثر مردم کشورمان و گردشگران خارجی ناشناخته هستند و کمتر کسی شانس بازدید از آن ها را داشته است. کوه های رنگی ماه نشان نمونهٔ خارجی نیز دارد. پارک ملی " ژانگی دانکسیا " در چین که در سال ۲۰۱۰ به عنوان یک سایت میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده است. کوه های رنگی ماه نشان همه ساله شاهد حضور طبیعت گردان مختلفی از اقصی نقاط ایران است.

یک رسم دیرینه در میان مردم این منطقه از ماه نشان حاکم بوده که در آن با استفاده از این خاک های رنگی خانه های خود را در هنگام آغاز سال نو می آراستند.

مناظر این تپه ها به قدری خارق العاده است که ممکن است برای لحظه ای تصور کنید که در روی کره دیگری راه می روید. اصلی ترین عوامل برای ثبت عکس هایی جذاب و دیدنی از این کوه های رنگی، نور و گرما می باشند. به میزانی که نور بیشتر و دمای هوا بالاتر باشد، جلوه رنگی کوه های آلا داغ لار مشخص تر و جذاب تر است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور