اقدام سیاسی فضلای حوزه علمیه قم در عید غدیر سال 1356


اقدام سیاسی فضلای حوزه علمیه قم در عید غدیر سال 1356

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: مناسبت‌های مذهبی همواره یکی از بسترهای مهم کنشگری سیاسی تشیع است. هرچند این مشی سیاسی در عزاداری‌ها و سوگواری‌ها بیشتر به کار...

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: مناسبت‌های مذهبی همواره یکی از بسترهای مهم کنشگری سیاسی تشیع است. هرچند این مشی سیاسی در عزاداری‌ها و سوگواری‌ها بیشتر به کار گرفته می‌شد اما نهضت اسلامی از ظرفیت‌های مجالس جشن و اعیاد اهل بیت نیز به شایستگی استفاده می‌کرد.

عید غدیر سال ۱۳۵۶ با چهلمین روز درگذشت حاج‌آقا مصطفی خمینی مصادف شد و لذا جوامع مذهبی این فرصت را برای بهره‌برداری حداکثری و روشنگری سیاسی غنیمت شمردند. در یکی از این اسناد در آذر ماه ۱۳۵۶ گزارشگر ساواک می‌نویسد: همانطوری که استحضار دارند روز ۲۵۳۶/۹/۹ [۱۳۵۶] مطابق با عید غدیر ناصر مکارم در مدرسه امیرالمومنین مجلس ختم برای مصطفی خمینی گرفته بود و این فاتحه به دنبال مطلبی بود که قبلا روز ۸/ ۹ / ۲۵۳۶ [۱۳۵۶] در سر درس خود عنوان نموده بود و گفته بود ما امسال نباید عید بگیریم بلکه باید به مناسبت فوت پسر [امام] خمینی عزادار باشیم.

در بخش دیگری از این سند به واکنش آیت‌الله نوری همدانی اشاره می‌کند و می‌نویسد: از کسانی که با مکارم همفکر بوده یکی هم شیخ حسین نوری است که هنگامی که عده‌ای از طلاب برای دیدار وی به منزلش رفته بودند اظهار نموده بود که امروز عید غدیر است و باید شیرینی به مجلس بیاوریم ولی چون روز چهلم درگذشت مصطفی خمینی است از آوردن هر نوع شیرینی خودداری می‌شود.

آیت‌الله میرزا هاشم آملی نیز یکی دیگر از افرادی که درباره‌اش نوشته شده است:‌آیت‌الله میرزا هاشم آملی نیز وقتی که به مجلس جشن عید غدیر دعوت شده بود ضمن امتناع از رفتن به جشن گفته بود ما امسال عید نداریم.

اقدام سیاسی فضلای حوزه علمیه قم در عید غدیر سال 1356

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن سیما