نامه ایران به سازمان ملل در خصوص رهگیری هواپیمای ماهان از سوی جنگنده‌های آمریکایی


نامه ایران به سازمان ملل در خصوص رهگیری هواپیمای ماهان از سوی جنگنده‌های آمریکایی

نماینده دائم ایران در سازمان ملل در ارتباط با رهگیری هواپیمای مسافری از سوی جنگنده‌های آمریکایی به این سازمان نامه نوشت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از واشنگتن پست، نماینده دائم ایران در سازمان ملل، مجید تخت روانچی در نامه‌ای به دبیر‌کل و شورای امنیت سازمان ملل اعتراض ایران را به نقض قوانین بین‌المللی از سوی آمریکا در ارتباط با رهگیری هواپیمای مسافری خود بر فراز آسمان سوریه اعلام کرد.

در این نامه ایران از سازمان ملل خواست ایالات متحده را در ارتباط با رهگیری هواپیمای مسافری خود از سوی دو جنگنده آمریکایی در آسمان سوریه مسئول بشناسد و واشنگتن را در قبال این رفتار غیر‌مسئولانه پاسخگو کند.

براساس این گزارش، نماینده دائم ایران در سازمان ملل طی نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل و همچنین شورای امنیت سازمان ملل اعتراض شدید این کشور را به نقض قوانین و حقوق بین‌المللی از سوی آمریکا اعلام و بر پیگیری این موضوع از طریق سازمان‌های بین‌المللی تاکید کرد.

روانچی در این نامه نوشت: " یک هواپیمای ایرباس A310 متعلق به شرکت ماهان از تهران به بیروت در روز 23 جولای به طور تهاجمی و غیرمنتظره توسط دو جنگنده اف-15 آمریکایی مورد تعقیب و رهگیری قرار گرفته است در حالی‌که این هواپیما در حال عبور از کریدور بین‌المللی در آسمان سوریه بوده است. "

وی در نامه خود افزود: در پاسخ به این مانور تهاجمی و خطرناک جنگنده‌های آمریکایی و برای حفظ جان مسافران، خلبان ارتفاع خود را سریعا کاهش داده که موجب زخمی شدن مسافران شده است.

همچنین در نامه آمده است: مطابق با مقررات کنوانسیون هواپیمایی کشوری، سازمان هواپیمایی ایران با مقامات سوری تماس گرفته و خواستار تحقیق فوری و دقیق در زمینه این حادثه شده است. وی تاکید کرد که مقامات ایران همچنین پس از بازگشت هواپیما از بیروت تحقیقات مستقلی را در این زمینه آغاز کرده‌اند. نتایج هر دو تحقیقات پس از تکمیل روند و جمع آوری اطلاعات کامل منتشر خواهد شد.

تخت روانچی خاطرنشان کرد، وظیفه سازمان ملل است که این اقدام غیرقانونی آمریکا را نفی کرده و واشنگتن را در برای این رفتار غیر‌مسئولانه پاسخگو کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آمریکا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ارزش مایکروسافت معادل ارزش مجموع دو شرکت اپل و تسلا