ظرفیت ذخیره سازی محصولات کشاورزی در کردستان 1.2 برابر افزایش یافت


ظرفیت ذخیره سازی محصولات کشاورزی در کردستان 1.2 برابر افزایش یافت

سنندج - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: با سرمایه گذاری ویژه دولت تدبیر و امید در بخش کشاورزی، ظرفیت ذخیره سازی محصولات کشاورزی در این استان 1.2 برابر افزایش یافت.

محمد فرید سپری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در دولت های یازدهم و دوازدهم میزان تولیدات کشاورزی کردستان با رشد ۵۷ درصدی از حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن در سال ۹۲ به مرز ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تُن رسیده است، اظهار داشت: با پیگیری‌های متعدد و همکاری بخش خصوص در راستای افزایش ظرفیت ذخیره سازی به منظور حفظ ارزش افزوده محصول این ظرفیت را ۱.۲ افزایش دادیم.

وی اضافه کرد: این ظرفیت استان در سال ۹۲ حدود ۲۹۲ هزار تُن بود و امروز این عدد به ۶۴۸ هزار تُن رسیده بطوریکه در سال ۱۳۹۲ این استان دارای سه واحد سردخانه‌ای، هشت واحد سیلوی گندم و چهار انبار بود ولی با سرمایه گذاری‌های مختلف اکنون ۲۵ واحد سردخانه، ۱۷ واحد سیلو و ۱۵ واحد انبار در اختیار داریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: با خدمات هفت ساله دولت تدبیر و امید ظرفیت سردخانه‌ای در کردستان با رشد ۱۰ برابری از سه هزار و ۵۰۰ تُن به ۴۰ هزار تُن، ظرفیت سیلوها با ۱۰۶ درصد افزایش به ۲۸۵ هزار تُن و ظرفیت انبار با ۴.۴ برابر رشد از سه هزار و ۵۰۰ تُن ۲۰ هزار تُن رسیده است.

سپری با اشاره به اینکه اگر تسهیلات مناسب برای این طرح ها تزریق شود می‌توان در یک سال آینده از تمامی این ظرفیت استفاده کرد، یادآور شد: ایجاد اشتغال، کاهش ضایعات، تنظیم بازار محصولات کشاورزی، تامین محصولات کشاورزی خارج از فصل، ایجاد ارزش افزوده، افزایش درآمدسرانه و تثبیت شغل از مزیت های وجود ظرفیت ذخیره و انبار در منطقه است.

استان کردستان دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم حدود ۸۸ درصد و ۱۴۲ هزار و ۷۶ اراضی آبی حدود ۱۲ درصد است.

کردستان دارای حدود ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله)، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل است.

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲.۹ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۴۰۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت و دام است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | دلخوری و ناراحتی شدید رابعه اسکویی از مازیار لرستانی؛ مجری برنامه متعجب شد