جنگل پاجی دودانگه


جنگل پاجی دودانگه ، در منطقه حفاظت شده بولا در استان مازندران و در روستای پاجی قرار گرفته است.این جنگل پر است از رنگ‌های زنده و گرم درختان و شنیدن صدای دلنشین طبیعت در دل کوههای بلند .جنگل پاجی مکانی است که به راحتی می توانید به آرامشی وصف ناشدنی به دور از هیاهوی ترافیک […]

جنگل پاجی دودانگه ، در منطقه حفاظت شده بولا در استان مازندران و در روستای پاجی قرار گرفته است.این جنگل پر است از رنگ‌های زنده و گرم درختان و شنیدن صدای دلنشین طبیعت در دل کوههای بلند .جنگل پاجی مکانی است که به راحتی می توانید به آرامشی وصف ناشدنی به دور از هیاهوی ترافیک شهری برسید و لذت ببرید .

جنگل پاجی دودانگه

جنگل پاجی دودانگه
یکی از زیبایی های طبیعت بخصوص پاییز رنگارنگ بودن آن است در این جنگل که یکی از جنگلهای انجیلی ایران است در فصل پاییز به قدری زیبا و دیدنی می باشد که حتی تصور کردن آن هم سخت است . نوع درختان این منطقه باعث شده رنگ برگ‌ها در پاییز تنوع زیادی داشته باشد. در واقع اگر در زمان مناسبی به جنگل پاجی سفر کرده باشید، متوجه خواهید شد که رنگ‌ها از زرد شروع می‌شود و در انواع مختلف نارنجی و قرمز و گاهی ارغوانی ادامه می‌یابد. جنگل پاجی جایی است که می‌توانید خود را غرق در عکس طبیعت کنید. آن قدر رنگ‌ها دل‌نواز هستند که به هر درختی برسید، باز هم عکس تازه‌ای خواهید گرفت و از نظاره آن سیر نخواهید شد.

جنگل پاجی دودانگه

جنگل پاجی دودانگه

روستای پاجی

نزدیکی روستای پاجی، روستای دیگری به نام میانا قرار گرفته که به دلیل فاصله کم بین دو روستا معمولا مردم محلی به آن پاجمیانا می‌گویند، اما باید بدانید که این دو در حقیقت دو روستای مجزا هستند. به جز جنگل زیبای پاجی، این روستا جاذبه‌های دیگری هم مانند رودخانه اشک دارد که گفته می‌شود یکی از زیستگاه‌های ماهی قزل‌آلای خال قرمز است و شهر تاریخی مدفون اراد یا ارادت که طبق باورهای محلی شهری است که مردم روستای پاجی در گذشته در آن ساکن بوده‌اند. همچنین قله خرونرو هم از این منطقه قابل دیدن است، کوهی که به آلپ ایران شهرت دارد.

جنگل پاجی دودانگه

جنگل پاجی دودانگه

درخت انجیلی ، یکی از درختان شگفت‌انگیز جنگل پاجی می باشد که به درخت آهن نیز معروف است . این درخت خزان‌کننده می‌تواند تا ۳۰ متر ارتفاع بگیرد. برگ‌های متناوب بیضی شکل به رنگ سبز روشن دارد که لبه‌های آن مواج است. گل‌های این درخت هم به صورت کپه‌ای و ترکیبی از سبز متمایل به ارغوانی هستند که بعد به میوه‌ای چوبی و کپسولی شکل تبدیل می‌شوند. روی تنه درخت انجیلی می‌توانید لکه‌های سفید رنگی ببینید که آن را از دیگر درختان مشابه متمایز می‌کند. یکی از دلایلی که آن را به نام «درخت آهن» هم می‌شناسند، چوب بسیار محکم آن است.

جنگل پاجی دودانگه

جنگل پاجی دودانگه

یکی از نکات جالب در مورد درخت انجیلی، شاخه‌های آن است که هنگام رشد به طرز عجیبی به هم جوش می‌خورند و شبکه تودرتوی زیبایی به وجود می‌آورند. این درخت به نوعی یک درخت باستانی به حساب می‌آید، چون از دوران سوم زمین‌شناسی تا به حال باقی مانده و در منطقه رویشی خزری یافت می‌شود. رنگ برگ‌های انجیلی در فصل پاییز بی‌نظیر است. البته گیاهان و درختان زیادی در این جنگل قابل رویت هستند که تنها به یکی از آن‌ها اشاره کردیم که شهرت بالایی دارد. اگر به اطراف خود دقت کنید، انواع قارچ‌، گل‌ و گیاهان کوچک و بزرگی را خواهید دید که همه جا را پوشش داده‌اند.

جنگل پاجی دودانگه

جنگل پاجی دودانگه

جنگل پاجی دودانگه در منطقه حفاظت شده بولا قرار گرفته است. این منطقه تحت حفاظت، حدود ۳۹۰۰ هکتار وسعت دارد و بخشی از آن جزو دیدنی های مازندران بوده و بخش دیگر در استان سمنان واقع شده است. منطقه حفاظت شده بولا در همسایگی منطقه حفاظت‌شده پرور و همچنین پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه و در نزدیکی پارک ملی کیاسر است.

بهترین زمان برای بازدید

همان‌طور که قبلا توضیح دادیم از بهترین زمان‌های بازدید از جنگل پاجی فصل پاییز است که رنگ برگ درختان نظیر ندارد. البته قطعا در فصل بهار هم بازدید از این منطقه و دیدن سرسبزی آن بسیار لذت‌بخش خواهد بود؛ اما اگر بخواهید راز پنهان این جنگل را از نزدیک آشکار کنید، بهتر است در فصل پاییز اقدام به بازدید کنید.باید حواستان باشد که روز و ماه درستی را برای گشت‌وگذار در این منطقه انتخاب کنید. درختان خزان‌کننده جنگل پاجی، پس از زرد شدن برگ‌هایشان، برگ‌ریزی دارند، بنابراین اگر خیلی زود بروید، درخت‌ها هنوز سبز خواهند بود و اگر هم چند روز دیر بروید، برگ درختان را به جای این که روی شاخه ببینید روی زمین خواهید دید.بهترین کار این است که بتوانید در صورت امکان، از مردم محلی آمار دقیقی بگیرید، اما از روی تجربه باید گفت که معمولا از اواخر ماه مهر تا آذر ماه بهترین زمان برای بازدید از جنگل پاجی است. اگرچه تاریخ دقیق آن ممکن است هر سال با توجه به دمای هوا و شرایط جوی متفاوت باشد.

جنگل پاجی دودانگه

جنگل پاجی دودانگه

نحوه دسترسی به جنگل پاجی

برای رفتن در دل روستای پاجی بهتر است خودروی مناسبی داشته باشید که در مسیرهای خاکی به مشکل برنخورد. از وقتی که وارد مسیر روستاها می‌شوید، راه کمی پیچیده می‌شود. یا باید یک راهنمای راه ‌بلد همراه داشته باشید یا از مردم محلی کمک بگیرید. در نهایت به یک فضای باز می‌رسید که یک ساختمان مسجد هم در آن قرار گرفته است. خودروی خود را همین جا پارک کنید و پیاده در مسیر رودخانه به راه بیفتید.

جنگل پاجی دودانگه

جنگل پاجی دودانگه
دقت کنید که از مسیرهای اصلی دور نشوید، به خصوص اگر راهنمای محلی همراهتان نیست. گم شدن در جنگل خیلی ساده اتفاق می‌افتد و بعد باید ساعت‌ها دنبال مسیر برگشت باشید. اگر از راه درست بروید، در قسمتی از مسیر به فضای بازی می‌رسید که می‌توانید کمی در آن اتراق کنید و از فضای اطراف لذت ببرید. در این قسمت، رودخانه هم در فاصله کمی از شما قرار دارد.

امکانات خاصی نزدیک جنگل پاجی وجود ندارد و بهتر است وسایل و خوراکی‌های موردنیاز خود را از قبل تهیه کرده باشید. تنها جایی که می‌توانید در صورت نیاز به آن مراجعه کنید، فروشگاه‌های داخل روستاهای موجود در مسیر این جنگل است.

جنگل پاجی دودانگه

جنگل پاجی دودانگه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد