یک فعال اقتصادی تجدید نظر در بازگشت ارز حاصل از صادرات فرش را خواستارشد


یک فعال اقتصادی تجدید نظر در بازگشت ارز حاصل از صادرات فرش را خواستارشد

مشهد- ایرنا- رییس اتحادیه صنف فرش دستباف مشهد گفت: بازگشت ارز حاصل از صادرات فرش با توجه به مشکلات ناشی از تحریم و نابسامانی در بازارها به دلیل شیوع کرونا بسیار دشوار شده و بهتر است در این تصمیم تجدیدنظر و تدابیری برای کمک به صادرکنندگان اتخاذ شود.

هادی مخملی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از آنجا که فرش به صورت امانی و مدت دار در کشورهای دیگر به فروش می‌رسد، یکسال مدت کمی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات و عمل به پیمان ارزی توسط صادرکنندگان است.

وی با اشاره به کاهش میزان صادرات فرش طی یک سال گذشته در کشور از جمله خراسان رضوی پیشنهاد کرد دولت در این شرایط بازگشت ارز حاصل از صادرات را برای صادرکنندگان فرش حذف کند.

رییس اتحادیه صنف فرش دستباف خراسان رضوی ادامه داد: نقل و انتقالات ارز باید به گونه‌ای باشد که به عامل بازدارنده برای صادر کننده تبدیل نشود زیرا در شرایط کنونی صادرات فرش به شدت آسیب زا شده است.

وی گفت: هزینه تولید فرش دستباف نیز به دلیل گران شدن مواد اولیه و سرمایه بر بودن آن افزایش یافته و در مقابل فروش آن در داخل یا خارج از کشور چندان مناسب نیست.

مخملی افزود: لازم است در شرایط دشوار کنونی با توجه به اینکه فرش یک محصول ایرانی و جزو اقلام مهم صادراتی کشور محسوب می‌شود، مشوق‌هایی از جمله مواد اولیه ارزان قیمت و گسترش بازارهای هدف صادراتی از سوی دولت برای صادرکنندگان آن در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: تولید فرش صنعت اشتغالزا و ارزآور است و اگر روال کنونی حاکم بر صادرات فرش ادامه یابد، صادرکنندگان قوی در این حوزه از بازار خارج می‌شوند.

براساس اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در سه ماه نخست امسال چهار فقره پروانه تولید برای تولیدکنندگان فرش دستباف در استان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۳ درصد کاهش یافته است. تعداد پروانه‌های صادره تولید فرش دستباف در سه ماه نخست سال گذشته ۶ فقره بود.

خراسان رضوی دارای ۹۰ هزار بافنده است و تولید فرش دستباف به ازای هر نفر قالیباف در سه ماه نخست امسال ۶ متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری نکرده است.

هدفگذاری امسال صادرات فرش دستباف در ایران ۱۵۰ میلیون دلار است، این در حالی است که سالانه ۲ میلیون بافنده حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع فرش دستباف تولید می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی