امکان «سرخطی» زدن سیستمی وجود ندارد/ معامله گری آفلاین کارگزاری ها امتیازاتی ایجاد می کند


امکان «سرخطی» زدن سیستمی وجود ندارد/ معامله گری آفلاین کارگزاری ها امتیازاتی ایجاد می کند

مدیرعامل شرکت مبنا گفت: عده ای مساله وجود الگوریتم خاص در کارگزاری ها و شرکت های OMS را مطرح می کنند که این موضوع صحت...

مهرداد رجبی، مدیرعامل شرکت مبنا در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در خصوص ابهامات موجود در خصوص سرخطی زدن در بازار سرمایه اظهار داشت: شرکت مبنا به عنوان یکی از شرکت های OMS حاضر در بورس ایران، به تمام مواردی که کارگزاری ها دسترسی دارند، احاطه کامل داشته و به طور قطع می توانم بگویم چنین مساله ای اصلا وجود ندارد. یعنی سرخطی زدن با استفاده از الگوریتم هایی که به صورت دستی نوشته می شود، امکان پذیر نیست.

رجبی ادامه داد: زمانی که بازار در ساعت 8:30 دقیقه باز می شود، یک پیام از هسته مرکزی معاملات در بورس ارسال می شود که گروه نمادها به ترتیب باز می شوند. وقتی شرکت های OMS این پیام را دریافت می کنند، شروع به دریافت و ارسال سفارشات خرید و فروش به هسته معاملات می‌کنند.

وی با بیان اینکه پذیرش معاملات از سوی شرکت مدیریت فناوری و هسته معاملات دارای مکانیزم تصادفی است، تصریح کرد: مکانیزمی که در این زمینه وجود دارد که از طریق یک سری گپ سرور سفارشات را می خوانند که این گپ سرورها از طریق مکانیزم تصادفی و براساس ساعت ارسال معاملات سفارشات را در صف خرید یا فروش در هسته چینش می کند.

مدیرعامل شرکت OMS‌ مبنا تاکید کرد: حتی اگر یک شرکت یا کارگزاری الگوریتمی داشته باشد که بخواهد براساس آن سرخطی بزند، براساس عملیاتی که در شرکت مدیریت فناوری به صورت تصادفی رخ می دهد، نمی تواند این اتفاق را رقم بزند و در واقع این شائبه به طور کلی از بین می رود.

رجبی با اشاره به برخی شیطنت های رسانه ای و افراد غیر مطلع اضافه کرد: در این بین شیطنت هایی وجود دارد که می خواهند از طریق بیان وجود چنین الگوریتم هایی یک کارگزاری را با مشکل مواجه کنند و یا یک کارگزاری را مطرح نمایند. برخی افراد هم که در این موضوع تسلط کافی ندارند و چون خودشان نتوانسته اند اصطلاحا در معاملات سرخطی بزنند، پس چنین موضوعاتی را می پذیرند و به آن دامن می زنند.

وی با اشاره به مکانیزم سرخطی زدن که به شدت تصادفی بوده و براساس امکانات از جمله سرعت اینترنت می توانند سرخطی بزنند، تصریح کرد: باید به این موضوع پرداخت که کارگزاری ها تعدادی معامله گر و یا مجری خدمات افلاین دارند که می توانند برای برخی از مشتریان خود سفارشاتی را ارسال کنند. اما در نهایت معاملاتی که انجام می شود و صفی که تشکیل می شود، ترکیبی از معاملات انلاین که توسط شرکت های oms ارسال می شود و سفارش های دستی است که مستقیما توسط کارگزاری ها در سامانه نامک ارسال می شود، خواهد بود.

رجبی با بیان اینکه سازمان بورس اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر مستقیما بر این موضوع نظارت می کند، ادامه داد: این نهاد ناظر به صورت روزانه به صف های تشکیل شده در نمادها و نسبت سفارشات ارسال شده از سوی سامانه های آنلاین و سفارشات نامک نظارت دارد و اگر به هر علتی فرد خاصی در نمادی بطور مشکوک در صف تشکیل شده باشد، سفارشات را ابطال میکند که در گذشته مواردی از این دست بوده است که سازمان بورس این معاملات را باطل کرده است.

مدیرعامل شرکت ره‌آورد نوین تصریح کرد: در پایان اگر بر فرض محال چنین اتفاقی بیافتد، سازمان بورس و نهاد ناظر بر بازار اهرم عملیاتی برای ابطال این معاملات را دارد و پس از ارسال سفارش و یا انجام معامله، اگر دلیلی بر سالم نبودن معاملات پیدا کند، نهاد ناظر می تواند این معاملات را باطل کند.

وی ادامه داد: اینکه رانت خاصی در کارگزاری ها و شرکت های oms برای عده ای که سبد پورتفوی خاصی دارند، وجود دارد، اصلا صحت نداشته و نمی توان این مساله را پذیرفت. اینکه چه افرادی در سر خط باشند و الگوریتمی برای این مساله وجود داشته باشد، به طور کلی مردود است. چون این سفارشات از کانال خاصی ارسال می شود و ترتیب قرار گرفتن آنها در صف خرید یا فروش به هسته معاملات مربوط می شود.

* ماجرای کارگزاری‌هایی که قول «سرخطی» زدن می‌دهند

رجبی در پاسخ به سوالی درباره اینکه تعدادی از کارگزاری ها قول هایی مبنی بر زدن «سرخطی» برای عده ای که سبدهای چند ده میلیاردی می‌دهند، گفت: برخی از کارگزاری ها به دلیل حجم بالای معاملات برخی از افراد امکان استفاده از سفارشات آفلاین را به آنها می دهند. یعنی به آنها گفته می شود که می توانند تا حجم مشخصی از معامله گرهای این کارگزاری ها استفاده کنند.

وی تاکید کرد: سال های سال است که بخشی از معاملات توسط کارگزاری ها انجام می شود که معامله گرها این کار را انجام می دهد. هر معامله گر یک سبد سفارش دارد که می تواند 50 سفارش ارسال کند. تعداد این معامله گرها بسته به تعداد مشتریان کارگزاری متغیر است. ممکن است کارگزاری این سبد را به این افراد اختصاص دهد. اما این مساله هم تضمینی برای اینکه این افراد در ابتدای صف قرار بگیرند، نیست.

مدیرعامل شرکت مبنا ادامه داد: معامله گر در اختیار شرکت های کارگزاری است که می توانند از طریق آن، معاملاتی که خارج از رویه آنلاین است را برای شرکت های حقوقی و یا برای برخی مشتریان خاص انجام دهد. هم اکنون بسته به میزان مشتریان کارگزاری ها می توانند تعدادی از این معامله گرها را در اختیار داشته باشند. حجم این سفارشات هم مانند همان حجمی است که افراد حقیقی یا حقوقی می توانند در بازار سرمایه به صورت آنلاین خرید و فروش کنند.

رجبی تصریح کرد: مکانیزم نظارت بر کارگزاران این مساله را که این سبدها برای چه افرادی اختصاص یابد را می تواند تا حدود زیادی شفاف کند. شرکت‌های حقوقی بیشتر از افراد حقیقی می توانند از این سبدها استفاده کنند. اما همین مکانیزم هم دستی است و از طریق الگوریتم نمی تواند اتفاق بیافتد.

به گزارش فارس، مجموعه شرکت های oms که سامانه معاملات بر خط را ارائه می کنند که تعداد آنها در حال حاضر 9 شرکت است که 108 شرکت کارگزاری از طریق آنها به هسته معاملات وصل می شوند.

مخاطبین خبرگزاری فارس، در سامانه فارس من، سوژه های «درخواست پایان یافتن ناعدالتی در سرخطی زدن بورس»، «سرخطی؛ شانس یا رانت؟!»، «حذف رانت معاملات سرخطی خرید در صف خرید و فروش»، «تصویب قانون سرخطی در بورس برای تشویق به فرزندآوری»، «مقابله با رانت سرخطی در بورس» و «مشکلات سرخطی‌های عرضه اولیه و رقابت معامله‌گران روی زمان» را به ثبت رسانده و خواستار پیگیری آن شده بودند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس