آیین ساخت و تحویل مسکن در استانها، فصل امیدواری نیازمندان


آیین ساخت و تحویل مسکن در استانها، فصل امیدواری نیازمندان

اصفهان- ایرنا- ادامه ساخت هزاران واحد مسکن در قالب طرح‌های مختلف در کشور به ویژه استان اصفهان نشان از عزم دولت برای تامین این نیاز اساسی مردم است که یکی از این موارد آغاز عملیات اجرایی طرح احداث 244 واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن است که روز پنجشنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی در شهر تودشک  اصفهان آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، تامین مسکن برای متقاضیان بویژه محرومان و اقشار آسیب پذیر جزو رویکردهای اصلی دولت طی سال های اخیر بوده که اجرای چند طرح جامع و کامل در کشور در همین راستا در حال پیگیری انجام است، دولت با تعریف سه راهبرد اصلی درحوزه تامین مسکن که تولید و عرضه مسکن، ساماندهی بازار اجاره و کنترل سوداگری در بخش مسکن برای کاهش و مهار التهابات در این حوزه همه تلاش خود را به کار خواهد بست تا با بازدارندگی در این حوزه یک آرامش بخشی و تعادل ایجاد کند.

مسکن درون‌زاترین بخش اقتصاد ایران است و با نگاهی دقیق در این حوزه، ایران با برخورداری از نیروی انسانی کارآمد و مهندسان متبحر و امکانات قابل توجه در تامین مصالح و ابزار ساخت مسکن می‌تواند با برنامه ریزی دقیق، رونق در این بازار را ایجاد کرده و در عین حال یک اقدام راهبردی در حوزه اقتصاد انجام دهد.

در این پیوند رییس جمهوری با اشاره به اقدام ارزشمند وزارت کشاورزی در اختصاص یک میلیون هکتار از زمین‌های حریم شهرها به ساخت مسکن با همکاری وزارت راه و شهرسازی، گفت: دولت در نظر دارد با توسعه حریم شهرها و با تامین زمین و مشارکت جویی توسعه گران بخش خصوصی نسبت به تامین مسکن ارزان قیمت برای مردم اقدام کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به تازگی در جلسه ویژه ساماندهی مسکن، تامین مسکن نیازمندان اضافه کرد: از این نظر تکالیف و ماموریت‌هایی برای وزارت راه و شهرسازی تعیین شده تا با برنامه ریزی دقیق و جمع آوری اطلاعات روشن و متقن با مدیریت بازار مسکن که نقش مهمی در جذب سرمایه و هدایت نقدینگی دارد، ریشه‌های عرضه و تقاضا را شناسایی کرده و مانع از سوداگری و ایجاد بازار کاذب شود.

آیین ساخت و تحویل مسکن در استانها، فصل امیدواری نیازمندان

رییس جمهوری در عین حال از دستگاه‌های مرتبط با محوریت وزارت راه و شهرسازی خواست با مطالعه و طراحی یک برنامه مشخص برای توسعه گران فعال و برتر مسکن که در این حوزه کارنامه موجه و حسن سابقه دارند، تسهیلات، امکانات و امتیاز ویژه در نظر بگیرند تا ضمن تشویق توسعه گران در جذب سایر فعالان اقتصادی جامعه نیز تاثیر گذار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: مردم شریف ایران می‌دانند که سلامت، امنیت و معیشت به عنوان اقدامات اساسی دولت تدبیر و امید در این مقطع حساس تعریف شده و تامین مسکن به عنوان یکی از مهمترین متغیرهای معیشت شهروندان که نقش تعیین کننده ای در اقتصاد خانوار دارد از دغدغه‌های اصلی دولت است.

به اعتقاد کارشناسان، ساخت مسکن و ارائه آن به افراد کم درآمد و محروم سبب کاهش مهاجرت‌ها به شهرها و در نتیجه کاهش حاشیه نشینی می‌شود که بی شک موضوعی مهم و اثربخش است.

طرح اقدام ملی مسکن با هدف احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور برنامه‌ریزی شده که با توجه به التهابات و شرایطی که در حوزه مسکن اتفاق افتاد و تاکید رهبر معظم انقلاب و تصمیم دولت، مسئولان امر را بر آن داشت تا این ظرفیت را با توجه به میزان تقاضای جامعه افزایش دهند.

در همین ارتباط عملیات اجرایی طرح احداث ۲۴۴ واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن، روز پنجشنبه با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در شهر تودشک اصفهان آغاز شد، این طرح در زمینی به مساحت ۱۰۷ هزار و ۳۴۳ متر مربع و با کاربری مسکونی ۲۳ هزار و ۹۵۸ متر مربع و مساحت مفید هر واحد ۱۲۰ مترمربع است.

در این طرح ۱۲۱ پلاک واگذار و هر پلاک به ۲ نفر به صورت جداگانه داده خواهد شد و بازپرداخت اقساط تسهیلات آن در پنج سال پس از اخذ پروانه ساخت و آغاز عملیات اجرایی توسط متقاضی با ۲ سال تنفس شروع می‌شود.

آیین ساخت و تحویل مسکن در استانها، فصل امیدواری نیازمندان

شهر تودشک با چهار هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت در شرق بخش کوهپایه شهرستان اصفهان و در ۹۶ کیلومتری مرکز استان اصفهان قرار دارد.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در آیین آغاز عملیات اجرایی این طرح اظهارداشت: در مدت قانونی برای ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ثبت نام کردند که حدود ۹۳۰ هزار نفر از این افراد واجد شرایط اولیه برای تشکیل پرونده بودند.

وی ادامه داد: متقاضیان این طرح در مرحله بعد باید اثبات می‌کردند که جزو گروه‌هایی هستند که تا کنون از زمین، مسکن و تسهیلات دولتی استفاده نکردند و مسکن اولیه محسوب می‌شوند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: تا امروز ۴۳۰ هزار نفر در این زمینه مورد تایید قرار گرفتند و تا ۲۵ مرداد ماه فرصت تعیین تکلیف دارند و باید نسبت به واریز مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال اقدام کنند.

وی بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا همه فرآیندهای ثبت نام، تشکیل پرونده، افتتاح حساب و واریز وجه در طرح اقدام ملی مسکن بصورت الکترونیکی انجام می‌شود.

اسلامی اضافه کرد: ثبت نام ۷۵ هزار نفر در استان برای طرح اقدام ملی مسکن هدفگذاری شده بود که حدود ۷۵ هزار نفر ثبت نام کردند اما حدود ۵۰ درصد از این ثبت نام کنندگان واجد شرایط نبودند.

وی خاطرنشان کرد: عملیات طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای مختلف کشور آغاز شد و این طرح در تعداد زیادی از شهرها بصورت گروهی با محوریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به متقاضیان واگذار می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: بدنبال این هستیم که قیمت‌های تمام شده ساخت و ساز و مصالح را در این طرح کنترل کنیم و آنرا کاهش دهیم.

وی با اشاره به قانون قانون مالیات بر خانه های خالی گفت: این موضوع در قانون مالیات‌های مستقیم وجود داشت و به وزارت راه و شهرسازی ماموریت داده شده بود تا سامانه جامع املاک و اسکان را تهیه کند اما هیچکدام از ابزار و اطلاعات اجرای این طرح در اختیار این وزارتخانه نبود.

اسلامی افزود: طراحی و ایجاد این سامانه در این دوره انجام شد و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفت.

وی ادامه داد: اطلاعات کامل همه افراد صاحب خانه شامل تعداد خانه و زمین، آدرس آن در شهر و استانهای مختلف در این سامانه وجود دارد و سازمان امور مالیاتی باید با استفاده از این اطلاعات مالیات خانه های خالی را مشخص کند.

مبلغ کنونی مالیات بر خانه‌های خالی نمی تواند به تعیین تکلیف آن کمک کند

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: مبلغ مالیات بر خانه‌های خالی چندان قابل ملاحظه نیست که بتواند به تعیین تکلیف این خانه ها کمک کند.

وی گفت: مقرر شد که افراد دارای خانه‌های خالی، زمین و طرح‌های نیمه کاره می‌توانند با واگذاری در طرح اقدام ملی مسکن وارد شوند و به ازای آن زمین مرغوب در نقاط دیگر برای ساخت و ساز مجدد و تسهیلات به این افراد ارائه خواهد شد.

اسلامی با بیان اینکه هدف طرح اقدام ملی مسکن، عرضه و تولید مسکن است خاطرنشان کرد: هدف ما این است که با توجه به اینکه سالانه ۵۰۰ هزار ازدواج پایدار در کشور انجام می شود این افراد بتوانند در مدت مشخصی صاحب خانه شوند.

ویی با بیان اینکه جریان و تداوم تولید و عرضه مسکن برای دولت و وزارت راه و شهرسازی اهمیت دارد ادامه داد: به موجب قانون وظیفه وزارت راه و شهرسازی فراهم کردن زمینه خانه دار شدن جوانان است.

به گفته وی فراهم کردن زمینه با ارائه زمین، تسهیلات بانکی و مهندسی می تواند به تولید خانه کمک کند.

اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه هم صاحب خانه می شوند

اسلامی بیان کرد: بر اساس مذاکره و گفت و گویی که با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد و در حال انجام است اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه هم همانند جامعه فرهنگیان و جامعه کارگری کشور می توانند در قالب طرح اقدام ملی مسکن صاحب خانه شوند.

وی افزود: تفاهم نامه هایی با وزارت آموزش و پرورش و تعاون کار و رفاه اجتماعی منعقد شد که ۷۵ هزار نفر از فرهنگیان و ۲۰۰ هزار نفر از جامعه کارگری و بازنشستگان می توانند در این طرح صاحب خانه شوند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: مردم در صورتیکه در طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای کوچک و متوسط ثبت نام کنند زودتر صاحب خانه می شوند اما با توجه به کمبود زمین دولتی در شهرهای بزرگ قیمت تمام شده زمین و خانه در این شهرها گران تر است.

وی با بیان اینکه امروز کرونا سبک زندگی ما را تغییر داده است، اضافه کرد: برای مسکن هم باید ترتیبی اتخاذ و مکانهایی را انتخاب کنیم که زندگی سالم تری از نظر شرایط محیطی و آسیب های محیط زیستی برخوردار باشد.

آیین ساخت و تحویل مسکن در استانها، فصل امیدواری نیازمندان

اسلامی خاطرنشان کرد: بیش از یک هزار شهر کوچک در کشور وجود دارد و امکان ارائه زمین دولتی در این شهرها وجود دارد.

وی تصریح کرد: قشرهای محروم جامعه هم که زیر پوشش سازمان های حمایتی قرار دارند در طرح اقدام ملی مورد توجه قرار گرفته اند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ۲۰۰ هزار واحد مسکن در قالب این طرح بصورت جداگانه با کمک کمیته امداد، بهزیستی، ستاد اجرایی حضرت امام(ره)، اوقاف و دیگر سازمان هایی که در امور خیر نقش دارند با محوریت بنیاد مسکن، احداث خواهد شد.

در حاشیه این آیین شماری از متقاضیان مسکن در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن ابراز خوشحالی از داشتن مسکن در آینده نزدیک گفتند: اینگونه تلاش مسوولان در واقع موجی از امید و امیدواری را در بین اقشار نیازمندان ایجاد می کند.

نکته جالب این که از کلام آنان از این که پس از سالها دارای مسکن می شوند، حس خوب زندگی جاری بود و بر ادامه تلاش مسوولان امر در انجام چنین طرحهایی در کشور تاکید داشتند.

مسکن محرومان و مددجویان گامی دیگر در تامین این نیاز اساسی

در طول فعالیت دولت دکتر حسن روحانی در کنار فعالیت‌های نامبرده در اصفهان به همت بنیاد مسکن این استان، ۱۵۰ واحد ساخته شد و در اختیار ایتام قرار گرفت و حدود ۶۰۰ واحد نیز برای خانواده دارای بیش از ۲ معلول اختصاص یافت.

اما بی شک باید عملیات اجرایی طرح احداث سه هزار واحد مسکن محرومان استان اصفهان با مشارکت بنیاد مسکن و یکهزار واحد برای مددجویان کمیته امداد را نقطه عطفی در محرومیت‌زدایی در استان اصفهان از حیث تامین و ساخت مسکن قلمداد کرد.

در قالب این طرح، واحدهایی با ۶٠ متر مربع به خانوارهای کم درآمد و آسیب‌پذیر ساکن مناطق روستایی و شهرهای دارای ظرفیت استقرار دائم و برای خانوارهای دارای واحدهای مسکونی غیرمقاوم و در معرض خطر و خانواده‌های محروم و فاقد مسکن ارائه می‌شود.

مجموع منابع مورد نیاز برای سه هزار واحد مورد اشاره ٢ هزار و ١٠٠ میلیارد ریال است که ٩٠٠ میلیارد ریال آن بصورت بلاعوض توسط سازمان برنامه و بودجه و یک هزار و٢٠٠ میلیارد ریال آن توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در قالب تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد پنج درصد براساس دستورالعملهایی که در آینده اجرا خواهد شد و بقیه هزینه توسط واجدین شرایط بعنوان آورده، تامین خواهد شد.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اصفهان در همین ارتباط در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: به غیر از اعتبارات یاد شده که از سوی دولت برای طرح‌های ساخت مسکن محرومان در کل کشور و استان پیش بینی شده قیمت زمین، خدمات فنی مهندسی مانند آواربرداری و نقشه کشی و دیگر موارد از جمله هزینه‌هایی است که برای محرومان متقبل خواهیم شد و در اصل در مبالغ اعلام شده نیامده است.

محسن قوی بیان ادامه داد: احداث واحدهای ۶۰ متری و تحویل به محرومان و مددجویان نقش مهمی در راستای محرومیت زدایی و تأمین مسکن افرادی که نمی‌توانند برای خود مسکن مهیا کنند دارد بنابراین باید آن را طرح موثر و مفیدی بدانیم که نقش ویژه‌ای برای رفاه و زندگی بهتر اقشار آسیب‌پذیر جامعه خواهد داشت.

وی با اشاره به قول همکاری معاون رییس جمهوری مبنی بر تحویل واحدها در کمتر از یک سال، اضافه کرد: تلاش بنیاد مسکن اصفهان هم ساخت این واحدها در کمترین زمان ممکن خواهد بود.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن اصفهان با بیان اینکه شناسایی مناطق محروم و موقعیت‌هایی که باید برای ساخت واحدها در اولویت قرار بگیرند در حال انجام است خاطرنشان کرد: بر همین اساس با فرمانداری‌ها، مدیریت بنیاد مسکن شهرستان‌ها و دهیاری‌ها جلسات هماهنگی برگزار شده و بر همین مبنا شناسایی و بررسی مناطق مورد نظر انجام خواهد گرفت.

قوی بیان با تاکید بر اینکه ساخت مسکن محرومان در بیشتر مناطق محروم استان انجام خواهد شد ادامه داد: رویکرد این بنیاد پراکنش واحدها در مناطق مختلف است البته باید گفت که در مناطق جنوبی و غربی استان و همچنین منطقه شرقی شهرستان اصفهان به دلیل مشکلات بیشتر باید واحدهای افزون‌تری ساخته شود.
وی خاطرنشان کرد: مسکن و مسکن سازی به طور غیر مستقیم و مستقیم اشتغال‌زایی و توسعه را به همراه دارد، بر اساس محاسبات انجام گرفته به ازای هر متر مربع ساخت مسکن ۰.۷ اشتغال بصورت مستقیم و ۱.۳ شغل به صورت مستقیم ایجاد می‌شود.

به گفته او طرح‌های ساخت مسکن که به صورت فراگیر در یک منطقه به اجرا در می‌آید رونق مشاغل گوناگونی را برای مهندسان و کارگران، فروشندگان مصالح، رانندگان، پیمانکاران و دیگر امور خدماتی به همراه دارد و و افزایش اشتغال را در آن خطه رقم می‌زند.

معاون بنیاد مسکن اصفهان با اشاره به وام اختصاص یافته برای متقاضیان این طرح، گفت: برای ضمانت وام یاد شده به صورت وثیقه‌های زنجیره‌ای استفاده خواهد شد و تاکید ما استفاده از سفته‌های‌ زنجیره‌ای است.

قوی بیان به تکمیل واحدهای یاد شده تا کمتر از یک سال اشاره کرد و اظهارداشت: سعی می‌شود تا پایان سال عملیات اصلی آن به پایان برسد تا قبل از پایان دولت دوازدهم قادر به واگذاری به محرومان و مددجویان باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زرد زیباترین رنگ دنیاست وقتی بهنوش طباطبایی آن را به تن می‌کند! پیراهن جذاب این بازیگر ...