مرمت برج سنگی پاسارگاد آغاز شد


مرمت برج سنگی پاسارگاد آغاز شد

شیراز-ایرنا-رییس پایگاه میراث جهانی پاسارگاد گفت: مرمت و استحکام‌بخشی برج سنگی هخامنشیان در پاسارگاد که به دلیل عوامل طبیعی و انسانی آسیب دیده آغاز شد.

افشین ابراهیمی پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برج سنگی با ارتفاع ۱۴ متر یکی از سازه‌های سنگی مجموعه جهانی پاسارگاد است که در ساخت آن از هیچگونه ملاطی استفاده نشده است.

رییس پایگاه جهانی پاسارگاد عنوان کرد: مجموعه عوامل طبیعی محیطی و آسیب‌های انسانی در طول هزاران سال گذشته باعث شده برج سنگی پاسارگاد دچار آسیب جدی شود.

ابراهیمی اظهار داشت: در مرحله نخست مرمت برج سنگی پاسارگاد،موضوع استحکام بخشی لایه‌های زیرین و بعد بخش‌های دیگر بنا مدنظر خواهد بود.

او بیان کرد: در سال ۹۸ ساماندهی و جانمایی سنگ‌های اطراف برج سنگی در دستور کار باستان شناسان مجموعه پایگاه جهانی پاسارگاد قرار داشت و اکنون مرمت این برج به ترتیب از لایه‌های زیرین انجام خواهد شد.

رییس پایگاه میراث جهانی پاسارگاد اظهار داشت: میراث جهانی پاسارگاد شامل مجموعه‌های غنی است که براساس نظر باستان شناسان و متخصصین امر برای حفاظت از آن اقدامات لازم انجام می شود.

وی ادامه داد: میراث جهانی پاسارگاد شامل هفت سازه سنگی دوره هخامنشیان است که در وسعت بیش از ۳۰۰ هکتار متشکل از کاخ‌ها،بناهای آیینی،باغ‌ها و آبراهه‌ها که در دوره هخامنشیان در این منطقه ساخته شده است.

مجموعه میراث جهانی پاسارگاد مجموعه‌ای از سازه‌های باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی است که در شهرستان پاسارگاد در استان فارس جای گرفته‌است.

این مجموعه در برگیرنده ساختمان‌هایی چون آرامگاه کوروش، پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطهٔ مقدس و تنگه بلاغی است.

این مجموعه، پنجمین مجموعه ثبت‌شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است که در نشست یونسکو که در تیرماه سال ۱۳۸۳ در چین برگزار شد به دلیل دارا بودن شاخص‌های فراوان با صد در صد آرا در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

سعادت شهر مرکز شهرستان پاسارگاد در ۱۱۰ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن