هیپودروم کجاست؟


جاهای دیدنی استانبول هرکدام تاریخچه و داستان خاص خودش را دارد. در میان شهرهای ترکیه، استانبول یکی از محبوب ترین شهرها برای گردشگران به شمار می رود. یکی از جاذبه های پرطرفدار استانبول، میدان هیپودروم استانبول است. با میدان هیپودروم در استانبول که هم مرکز تفریحی و هم پایگاهی سیاسی بوده بیشتر آشنا شوید.

جاهای دیدنی استانبول هرکدام تاریخچه و داستان خاص خودش را دارد. در میان شهرهای ترکیه، استانبول یکی از محبوب‌ترین شهرها برای گردشگران به شمار می‌رود. یکی از جاذبه‌های پرطرفدار استانبول، میدان هیپودروم استانبول است. با میدان هیپودروم در استانبول که هم مرکز تفریحی و هم پایگاهی سیاسی بوده بیشتر آشنا شوید.

هیپودروم کجاست؟

در میان جاهای دیدنی استانبول، چرا هیپودروم مکان ویژه‌ای است؟

میدان هیپودروم استانبول در زمان امپراطوری روم برای تماشای مسابقات اسب‌سواری و ارابه‌رانی طراحی و ساخته شد. هیپودروم در واقع نوعی استادیوم در یونان باستان به شمار می‌رفت که معادل آن در فرهنگ رومی سیرک نامیده می‌شد. میدان هیپودروم در استانبول به این دلیل در میان جاهای دیدنی استانبول برجسته‌تر است که بزرگترین هیپودروم عصر باستان است. در حال حاضر، ممکن است هنگام جستجوی جاهای دیدنی استانبول به جای هیپودروم با نام میدان سلطان احمد مواجه شوید که نام جدید همین میدان است.

درباره اهمیت میدان هیپودروم همین بس که بدانیم برای امپراطوران بیزانس تفریحی لذت‌بخش‌تر از تماشای مسابقات ارابه‌رانی در یک عصر آفتابی وجود نداشت. این منطقه مستطیل شکل، کنار پارک سلطان احمد بهترین انتخاب برای برگزاری این مسابقات بود. روزهایی که هیپودروم بیشترین رونق را داشت، با مجسمه‌ها و تندیس‌های متعدد تزیین می‌شد که برخی از آن‌ها هنوز در جای خود باقی مانده‌اند. به همین دلیل، میدان هیپودروم در استانبول کماکان یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی استانبول به شمار می‌رود.

هیپودروم کجاست؟

میدان هیپودروم؛ نقطه جوشش اعتراضات سیاسی

هیپودروم حدود ۱۰۰۰ سال مرکزی مهم برای امپراطوری بیزانس و حدود چهارصد سال هم برای امپراطوری عثمانی صحنه درام‌های سیاسی بی‌شماری بوده است. در زمان بیزانس تیم‌های رقیب ارابه‌رانی یعنی سبزها و آبی‌ها روابط فرقه‌ای جداگانه داشتند. در آن زمان حمایت از یک تیم شبیه به عضویت در یک حزب سیاسی بود و پیروزی تیم تاثیراتی در سیاست‌گذاری داشت. در یک مورد هم سبزها و آبی‌ها به نیروهای خود علیه امپراطور پیوستند. چیزی که در سال ۵۳۲ میلادی اتفاق افتاد و تا مدتی بعد مسابقات ارابه‌رانی در آن مکان ممنوع شد. سلطان‌های عثمانی هم فعالیت‌هایی را در میدان هیپودروم استانبول یا همان قسطنطنیه سابق، انجام می‌دادند. اگر اوضاع در امپراطوری آنچنان مساعد نبود، حضور جمعیت و تجمع در این مکان می‌توانست سرآغاز آشفتگی و شورش باشد. برای مثال، در سال ۱۹۰۹ شورش‌هایی رخ داد که باعث سقوط سلطان عبدالحمید دوم شد. نکته جالب این است که علی‌رغم تهدید همیشگی هیپودروم که می‌توانست صحنه سقوط امپراطوران و سلاطین باشد، هریک، در زیباسازی این میدان با یکدیگر رقابت می‌کردند و آن را با مجسمه‌هایی که قدرت امپراتوری را نشان دهد، تزیین می‌کردند. بسیاری از مجسمه‌های گران‌قیمت باستانی، از این مکان به سرقت رفته و ناپدید شدند. مسببان این سرقت‌ها سربازانی بودند که در جنگ صلیبی چهارم به قسطنطنیه حمله کردند.

هیپودروم کجاست؟

ستون مارپیچ هیپودروم، سوغات یونانیان

مهم‌ترین نماد میدان هیپودروم، یعنی ستون اصلی عجیب میدان هیپودروم استانبول، ستونی است که از سوراخی در زمین بیرون می‌آید. این ستون زمانی به عنوان ستون مارپیچ معروف بود، قدری بلندتر بود و بالای آن سر سه مار قرار داشت. این ستون در شهر دلفی یونان ساخته شده و به استانبول آورده شده بود. باوجود آسیب‌هایی که در دوره بیزانس به این بنا وارد شد، سرهای مارها حتی تا اوایل قرن هجدهم هم باقی مانده بودند. بعدها بقایای این بنا در زیرزمین ایاصوفیه کشف شد و در حال حاضر، برخی از قسمت‌های باقیمانده‌ آن در موزه‌های باستان‌شناسی استانبول نگهداری می‌شود.

هیپودروم کجاست؟

اگر قصد دارید در میان بازدید از جاهای دیدنی استانبول، میدان هیپودروم یا میدان سلطان احمد فعلی که در قسمت اروپایی استانبول واقع شده است را ببینید، می‌توانید از خطوط تراموای استانبول استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مطلب «راهنمای حمل و نقل عمومی استانبول» را بخوانید جالب است بدانید که مکان‌های تفریحی متعددی در نزدیکی میدان هیپودروم استانبول قرار دارند، از جمله مسجد سلطان احمد یا مسجد کبود، بازار بزرگ استانبول، موزه ایاصوفیه و... همگی در این منطقه از استانبول واقع شده‌اند.

آدرس میدان هیپودروم استانبول روی نقشه



1399/05/15 | کد مطلب: 4115

تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی