مسوولان دولتی بافق قانون سه درصد استخدام معلولان را اجرا کنند


مسوولان دولتی بافق قانون سه درصد استخدام معلولان را اجرا کنند

یزد - ایرنا - رییس جامعه معلولان شهرستان بافق به تصویب قانون حمایت از افراد دارای معلولیت اشاره کرد و گفت: مسوولان دستگاه‌های اجرایی و دولتی باید سه درصد از سهمیه استخدام‌های خود را به جامعه معلولان اختصاص دهند.

ابوالفضل شاهپورزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ۱۰ هزار فرصت شغلی در بافق وجود دارد که طبق قانون سه درصد اشتغال معلولان، بایستی ۳۰۰ نفر در شرکت ها و اداره ها مشغول به کار شوند که تاکنون ۱۲۰ نفر در حال فعالیت هستند.

وی ادادمه داد: در موضوع به کارگیری معلولان، شهرداری بافق ۲۱ درصد از سهم اشتغال را به این قشر اختصاص داده است که جای تشکر دارد.

به گفته وی طبق قانون حمایت از حقوق معلولان، حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی رسمی، پیمانی و کارگری دستگاه‌های دولتی و عمومی اعم از اداره ها، موسسه ها شرکت‌ها و نهادهای عمومی انقلابی به افراد دارای معلولیت واجد شرایط اختصاص یابد.

شاهپورزاده تصریح کرد: پرداخت حق بیمه مددجو به کارفرما در صورت به‌کارگیری مددجویان بهزیستی از دیگر فرصت‌های اشتغالزایی معلولان است که در صورت به کارگیری آنها ، کارفرمایان از پرداخت حق بیمه معاف هستند.

وی با بیان اینکه معلولیت یک تهدید بالقوه است و تصادف، سقوط از ارتفاع و حوادث حین کار همیشه وجود دارد، خاطرنشان کرد: سالمندان، کودکان و بانوان در مقاطعی کم‌توان می‌شوند، بر این پایه مناسب‌سازی باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود و نظارت مستقیم مهندسان ناظر این حساسیت را ایجاد می کند تا ضوابط مناسب‌سازی رعایت شود.

رییس جامعه معلولان بافق مناسب سازی پیاده روهای شهر را مطلوب اعلام کرد و گفت: برخی از بانک‌ها و تعدادی از اداره ها برای عبور و مرور معلولان مناسب سازی قابل قبولی انجام نداده اند.

شاهپورزاده با اشاره به نقش موثر رسانه ها برای اطلاع رسانی در این مورد تاکید کرد : نتیجه همراهی رسانه ها در تصمیمات مسوولان نسبت به احقاق حقوق معلولان در مناسب سازی معابر، بانک‌ها، اداره و اشتغال کارساز است اما برای رسیدن به قله موفقیت راهی طولانی در پیش است و باید با گام‌های استوارتر راه را پیمود.

۹۰۰ معلول و توانخواه زیرپوشش بهزیستی شهرستان بافق قرار دارند که بیشترین آنها معلولیت ذهنی و ۱۰ درصد نابینا هستند

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

اصولا معلولیت عارضه ای طبیعی و اجتماعی است ، آمار نشان می‌دهد درصد قابل توجهی از افراد هر جامعه را معلولان تشکیل می‌دهند. به طور مثال طبق آماری که از طرف سازمان بهداشت جهانی وابسته به سازمان ملل متحد منتشر شده است، ۱۰ درصد از مردم در جهان به نوعی معلول هستند،

امروزه با پیشرفت های زیادی که در علوم مختلف از جمله پزشکی، روانشناسی، جامعه شناسی، تربیت بدنی و غیره به وجود آمده است، سعی می‌شود هرچه بیشتر به این گونه افراد کمک شود تا بتوانند به طور مستقل و بدون کمک دیگران و نیز بدون آنکه خود را سربار جامعه احساس کنند و یا منزوی باشند، به زندگی عادی خود بپردازند.

تدابیری که به این منظور از طرف نهادهای مختلف به عمل می‌آید بیشتر در زمینه فراهم آوردن امکاناتی از قبیل مسکن مناسب با وضع معلول، شغل مناسب، وسیله حمل ونقل (به طور مثال اتومبیل های مخصوص برای معلولان قطع نخاعی)، وسایل آموزشی و کمک آموزشی مناسب و گذراندن اوقات فراغت است.

برای معلولان تقسیم بندی های مختلف و متفاوتی از دیدگاه های گوناگون وجود دارد. عده ای معلولان را حتی به ۱۰ گروه مختلف نیز طبقه بندی کرده اند. آنچه که برای درس تربیت بدنی و ورزش معلولان مهم و مفید تشخیص داده شده، تقسیم بندی آن به سه گروه حسی، جسمی یا حرکتی و معلولان ذهنی و روانی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم خطرناک و خونسردانه سرقت کابل های برق در خرمشهر / سارق جوان زمینگیر شد + عکس