اردکانیان: وزارت نیرو در تامین حقابه تالاب‌ها جدی است


اردکانیان: وزارت نیرو در تامین حقابه تالاب‌ها جدی است

تهران - ایرنا - وزیر نیرو تاکید کرد: این وزارتخانه در تامین حقابه تالاب‌ها کاملا جدی است.

تالاب ها یکی از زیباترین، بکرترین و شگفت‌انگیزترین پدیده های طبیعی هستند که هر یک دارای رمز و رازهای بسیارند، همچنین این حوضه های آبی یکی از بارزترین زیبایی خلقت و در عین حال بدشانس ترین و بدبیارترین اکوسیستم های طبیعی هستند چون همیشه حقشان داده نشده و همواره در حسرت دریافت حقابه با تنی ترکیده انتظار می کشند.

در واقع تالاب ­ها به دلیل کارکردهای فراوان و زیبایی سحرانگیز خود، تنوع زیستی غنی به وجود آورده اند و معیشت جوامع زیادی به آنها وابسته است، علاوه بر این در تعدیل هوا، تثبیت شن های روان، ذخیره سیلاب، تغذیه سفره آب زیر زمینی، تثبیت آلاینده ها، توسعه گردشگری و رونق اقتصادی و تلطیف هوا نقش بسزایی دارند.

با همه این کارکردها اما وضعیت بخش زیادی از تالاب ها نشان می دهد که در دوره های گذشته آنطور که باید به این اکوسیستم طبیعی توجه نشده به طوری که براساس آمار موجود، از ۸۴ تالاب مهم و مطالعه شده در ایران، ۳۱ تالاب به‌ تدریج تمام و یا قسمتی از مساحت خود را از دست داده و یا به منشاء گرد و غبار تبدیل شده اند که راه برون رفت از این شرایط تامین حقابه تالاب ها است.

بر این اساس قانون حفاظت از تالاب ها در سال ۱۳۹۶ به تصویب رسید که شرایطی ایجاد کرد تا قانونی خاص برای حفاظت از تالاب ها در کشور داشته باشیم و در راستای آن سازمان حفاظت محیط زیست موظف شد تا میزان حقابه تالاب ها را تعیین کند و وزارت نیرو نیز مکلف به تامین آن شد.

می دانیم که ایران کشوری خشک و نیمه خشک است و یک و هشت دهم درصد مساحت آن را تالاب تشکیل می دهد؛ برای کشوری مانند ایران حفاظت از این اکوسیستم های آبی ارزشمند بسیار حائز اهمیت است بر این اساس رضا اردکانیان وزیر نیرو اعلام کرد که این وزارتخانه در تامین حقابه تالاب‌ها کاملا جدی است.

اردکانیان در گفت وگو با خبرنگار محیط زیست ایرنا گفت: قانون جدیدی که منجر به تشکیل نهاد مربوط به حفظ شرایط تالاب ها است اجرایی شده و وزارت نیرو هم عضو آن است که در این راستا سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت نیرو حقابه تالاب ها را تعیین کرده و ما نیز در اجرای آن کاملا جدی هستیم.

وی اظهار داشت: خوشبختانه شرایط بارندگی در یکی دو سال اخیر هم کمک کرد و با روند رهاسازی آب بیش از ۵۰ تالاب بزرگ به شکل مناسب و خوبی آبگیری شد.

اردکانیان در پاسخ به اینکه رها سازی موجب بهتر شدن شرایط این تعداد تالاب شده است گفت: هم بارش ها کمک کرد و در مواردی هم که امکانش بود پس از تامین اولویت هایی مانند شرب، رها سازی نیز انجام شد، یکی از مهمترین آنها دریاچه ارومیه است که بخش عمده احیای آن بنا به گزارش هایی که وجود دارد ناشی از رها سازی هایی است که بر اساس تصمیمات کارگروه ملی توسط شرکت های آب منطقه ای از سدهای منطقه صورت گرفته است.

وزیر نیرو اظهار داشت: همچنین با نهایی شدن اجرای طرح بزرگ سد کانی سیب و تونل زاب، زمستان امسال رقم قابل ملاحظه ای آب از این طریق به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.

سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه با ظرفیت ۶۵۰ میلیون متر مکعب از سد درحال ساخت " کانی سیب " با هدف احیای این دریاچه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های آبرسانی کشور است که امسال در دولت تدبیر و امید به نتیجه خواهد رسید.

قاسم تقی‌زاده خامسی معاون آب و آبفای وزیر نیرو چندی پیش در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود که این طرح یکی از بزرگترین طرح های آبرسانی در دولت تدبیر و امید شروع و با اعتبار دو هزار و یکصد میلیارد تومان امسال به پایان خواهد رسید، برنامه ریزی شده که آبگیری سد در شهریورماه و سامانه در بهمن ماه به بهره‌برداری برسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | بمباران شدید محله شجاعیه توسط جنگنده‌های اسرائیلی