احتمال تحریم مذاکرات سد النهضه از سوی سودان


احتمال تحریم مذاکرات سد النهضه از سوی سودان

سودان ضمن اشاره به احتمال تحریم مذاکرات سد النهضه گفت: کارشکنی‌های اتیوپی درباره سد النهضه نگرانی‌های جدی به وجود آورده است.

احتمال تحریم مذاکرات سد النهضه از سوی سودانبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از قاهره، وزیر آبیاری و منابع آبی سودان نامه‌ای در مورد تحولات موضع اتیوپی در روند مذاکرات در چند ساعت گذشته را به وزیر روابط خارجه و همکاری‌های بین المللی آفریقای جنوبی ارسال کرد و در آن ادامه مشارکت سودان در مذاکرات را به عدم ربط دادن توافق در خصوص پر کردن و راه اندازی سد اتیوپی از یک سو و دستیابی به پیمانی درباره آب نیل آبی از سوی دیگر مشروط کرد.
وزیر سودانی اظهار داشت، پیامی که از همتای اتیوپیایی دریافت کرده است نگرانی‌های جدی در مورد روند مذاکرات فعلی ایجاد می‌کند.
اتیوپی در پیشنهاد جدید خود خواستار آن شده است که توافق کنونی فقط درباره مرحله نخست پر کردن سد باشد؛ در حالیکه توافق درباره راه اندازی سد، در طولانی مدت با دستیابی به پیمانی جامع درباره آب‌های نیل آبی مرتبط باشد.
وزیر آبیاری و منابع آبی سودان این پیشنهاد را تحولی بزرگ و تغییری در موضع اتیوپی دانست که تهدید کننده ادامه روند مذاکرات به رهبری اتحادیه آفریقا است، و همچنین آن را خروج از اعلامیه اصول برشمرد که در ۲۳ مارس ۲۰۱۵ بین مصر، اتیوپی و سودان امضاء شده بود.
یاسر عباس همچنین بر جدی بودن خطرات ناشی از این سد بر سودان و مردم آن، از جمله خطرات زیست محیطی و اجتماعی، و ایمنی میلیون‌ها نفر از ساکنان ساکن در سواحل نیل آبی تأکید کرد و گفت: سودان قبول نخواهد کرد که دستیابی به پیمانی درباره آب‌های رود نیل، جان ۲۰ میلیون شهروند سودانی ساکن در سواحل رود نیل را به خطر بیندازد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عجیب  الناز شاکردوست در یک مراسم رسمی! + عکس