پاکستان از نقشه جدید با الحاق کشمیر تحت کنترل هند، رونمایی کرد


نخست‌وزیر پاکستان در آستانه سالروز لغو خودمختاری منطقه جامو و کشمیر توسط دولت هند، از نقشه جدید پاکستان که شامل کشمیر تحت کنترل هند نیز می‌شود، رونمایی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اکسپرس نیوز، عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان طی نشستی که با حضور دیگر مقامات پاکستانی از جمله وزیر خارجه این کشور سه شنبه ۱۴ مرداد ماه در آستانه سالروز لغو خودمختاری منطقه جامو و کشمیر توسط دولت هند، از نقشه جدید پاکستان که شامل کشمیر تحت کنترل هند می‌شود، رونمایی کرد.

پاکستان از نقشه جدید با الحاق کشمیر تحت کنترل هند، رونمایی کرد

عمران خان اعلام کرد این نقشه توسط کابینه دولت تایید شده و رسمی است؛ از این رو همه مدارس و دانشکده‌ها باید از این نقشه جدید استفاده کنند.

وی با بیان اینکه این نقشه تمام اقدامات ضد حقوق بشری دولت هند در جامو و کشمیر از جمله لغو وضعیت ویژه این منطقه را رد می‌کند، افزود: مسئله کشمیر تنها با پیروی از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل حل خواهد شد.

این در حالی است که دولت هند در سالروز لغو خودمختاری کشمیر برای جلوگیری از تظاهرات مردمی، در این منطقه ممنوعیت آمد و شد برقرار کرده است.

نخست‌وزیر پاکستان اظهار داشت: ما راه حل‌های نظامی را قبول نداریم و تا زمان تحقق وعده سازمان ملل به مردم کشمیر مبنی بر حق تعیین سرنوشت آنها، به مبارزه سیاسی ادامه خواهیم داد.

عمران خان، این اقدام دولت پاکستان را اولین قدم برای تحقق خواسته‌های مردم کشمیر قلمداد و تصریح کرد: این نقشه یک پیام واضح به مردم کشمیر می‌دهد، که دولت پاکستان در گذشته با آن‌ها بوده است و در آینده با آن‌ها خواهد ایستاد.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان نیز در این مراسم تاکید کرد: در نقشه سیاسی جدید پاکستان مشخص شده است یخچال سیاچن بخشی از خاک پاکستان است.

وی گفت: ما اشغال غیرقانونی این منطقه را به چالش می‌کشیم و حق را طبیعی خود در این منطقه مطالبه می‌کنیم.

بخشی از کشمیر در خاک هند و بخش دیگری از آن در خاک پاکستان قرار دارد، اما هر دو کشور ادعای مالکیت بر همه کشمیر را دارند و این موضوع یکی از علت‌های اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی‌نو و اسلام‌آباد است.

پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار انگلیس تاکنون ۳ جنگ در سال‌های (۱۹۴۷، ۱۹۶۵ و ۱۹۹۹) میان دو کشور بر سر مساله کشمیر روی داده است و بیش از ۷۰ هزار نفر در این درگیری‌ها کشته شدند. شورای امنیت سازمان ملل متحد در پنجم ژانویه ۱۹۴۸ طی حکمی خواستار احترام بر حق تعیین سرنوشت مردم کشمیر و برگزاری یک همه‌پرسی مستقل شد؛ اما این همه‌پرسی حتی تا امروز نیز برگزار نشده است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سقوط اتوبوس از روی پل در آفریقای جنوبی قربانی گرفت