بایدن درصورت پیروزی، با ترامپ فرقی نخواهد داشت


بایدن درصورت پیروزی، با ترامپ فرقی نخواهد داشت

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: نگاه حزب دموکرات و اروپائیها بر درست بودن سیاست تحریم و فشار در دولت ترامپ است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای محمد جمشیدی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره تاثیر انتخابات آمریکا در پرونده ایران افزود: بر اساس نظر برخی تحلیلگران در صورت پیروزی جو بایدن؛ وضعیت روابط ایران و آمریکا بهبود پیدا خواهد کرد.
او ادامه داد: این تحلیل به دو روش سیاست اعلامی و سیاست اعمالی دولت احتمالی جو بایدن قابل تفکیک است.
آقای جمشیدی گفت: نظر دموکرات ها بر ادامه داشتن سیاست فشار و تحریم است تا ایران را مجبور به مذاکره مجدد کنند .
وی افزود: انتظار این که با روی کار آمدن دولت جو بایدن فضا تغییر خواهد کرد، درست نیست.


این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: تحریم های شدید که در قالب تحریم های ثانویه بود در دولت اوباما مطرح شد که در حال حاضر ترامپ این تحریم ها را با عنوان فشار حداکثری انجام می دهد.
آقای جمشیدی افزود: آمریکایی ها در دولت احتمالی جو بایدن هم به دنبال رفع تحریم ها نخواهند بود.
او ادامه داد: بر اساس سیاست اعلامی دولت احتمالی بایدن و در روزهای ابتدایی، یک سری از تحریم ها برداشته می شود و یک سری محدودیت ها از قبیل محدودیت سفر ایرانیان به آمریکا هم برداشته خواهد شد که همه این ها تحریم های نمادین هستند و ارزش واقعی ندارند.
آقای جمشیدی گفت: هدف سیاست های اعلامی دولت احتمالی بایدن، ایجاد دیدگاه مثبت در فضای عمومی و نخبگان ایران نسبت به آمریکا است و بعد از آن به دنبال امتیاز گیری از ایران هستند.
وی افزود: بر اساس نظرسنجی ها، در ایالت های کلیدی آمریکا، وضعیت ترامپ مناسب نیست و به یک پیروزی سیاسی در آستانه انتخابات نیاز دارد و در دولت ترامپ موفقیت ویژه ای در سیاست خارجی شاهد نبودیم.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: سابقه دولت ترامپ در حوزه سیاسی و استراتژیک فقط تقابل با بازیگران مختلف بوده و نظم آمریکایی به چالش کشیده شده و همچنین کفایت آمریکا در رهبری جهان زیر سوال رفته است.
آقای جمشیدی گفت: هدف آمریکایی ها با طرح مذاکره، گرفتن زهر سیاست خودشان است و آمریکایی ها در اوج سیاست های فشار، همیشه صحبت از مذاکره می کنند و این سیاست در دولت اوباما هم بود و این ابتکار دیپلماتیک است.
وی افزود: در توافقنامه برجام شاهد رفع تحریم ها نبودیم، فقط بخشی از تحریم ها را تعلیق کردند.
آقای جمشیدی گفت: هدف اروپایی ها و آمریکایی ها در مذاکره، برداشتن تحریم ها نیست زیرا در داخل کشور درک درستی از برجام و سیاست های آمریکا در قبال ایران وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در داخل کشور برجام به عنوان گشایش اقتصادی معرفی شده ولی آمریکایی ها برجام را یک توافق کنترل تسلیحاتی می دانند که به معنای محدود کردن قدرت بازدارندگی، توان نظامی و ظرفیت های استراتژیک هر کشوری تلقی می شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: نگاه اروپایی ها و آمریکایی ها نسبت به توافق و مذاکره، خالی کردن دست ایران است و تحریم ها به عنوان ضمانت اجرایی توافق دیده می شود.
آقای جمشیدی درباره موضوع مذاکره مجدد گفت: زمانی که وارد مذاکره مجدد می شویم به معنای موفقیت سیاست آمریکا است.
وی افزود: در دولت ترامپ به دنبال این هستند تا همه دستورات اجرایی در حوزه تحریم را در قالب قوانین کنگره ارسال کنند تا مصوب شود و لغو قانون در کنگره بسیار سخت است.
آقای جمشیدی گفت: تحریم یکی از ابزارهای امنیت ملی آمریکاست و به دلیل اینکه برتری نظامی آنها در رقابت با قدرت های دیگر از جمله ایران تضعیف شده، به این ابزار روی آوردند.
وی افزود: آمریکایی ها به این نتیجه رسیده اند که جنگ در خاورمیانه فقط هزینه بردار است و به دنبال تغییر سیاست و تعدیل حضور در منطقه هستند.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: از نظر آمریکایی ها؛ دیپلماسی و عملیات نظامی منتفی است و مهار ایران را از طریق تحریم دنبال می کنند.
محمد مهدی اسماعیلی عضو هیات علمی دانشگاه تهران هم گفت: شرایط امروز جمهوری اسلامی ایران با 40 سال گذشته قابل مقایسه نیست امروز جایگاه ایران در موقعیت ممتاز قرار دارد و وضعیت عمومی کشور از لحاظ سرمایه اجتماعی ارتقاء پیدا کرده است.
وی افزود: بر اساس نظر سنجی که در حوزه مدیریت اقتصادی ، ارز و مسکن انجام شد عموم مردم بی تدبیری داخلی را مشکل اصلی دانستند و موضوع مذاکره با آمریکا در این نظر سنجی بسیار کمرنگ بود.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: تجربه تاریخی 40 ساله نشان می دهد که امروز در شرایط بسیار حساس هستیم و اگر بتوانیم با پشتیبانی مردم، از مقطع فعلی با موفقیت عبور کنیم فضای شکوفایی و رشد برای کشور فراهم خواهد شد.
آقای اسماعیلی درباره جنگ اراده ها افزود: در حال حاضر درگیر جنگ سیاسی، امنیتی و نرم هستیم و جنگ اراده ها، جنگ نرم است.
وی ادامه داد: امروز آمریکا و متحدانش در منطقه بویژه رژیم صهیونیستی، توان رویارویی نظامی با حزب الله را هم ندارند.

آقای اسماعیلی گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران درجایگاهی نیست که کشوری جرأت انجام عملیات نظامی با آن را داشته باشد و در حوزه جنگ اراده ها وارد عمل شده اند و تلاش می کنند با جنگ روانی گسترده طرف مقابل را مجبور به عقب نشینی کنند.
وی افزود: دشمن در تلاش است با فشار گسترده بتواند حمایت مردمی را از جمهوری اسلامی جدا کند و امروز نفوذی ها و شبکه رسانه ای بزرگ غرب بخشی از این جنگ روانی هستند که با کمترین مشکلی که پیش می آید هجمه وسیعی علیه نظام تدارک می بینند.
او با بیان اینکه جنگ اراده ها به افسران شجاع نیاز دارد گفت : افسران شجاع همان نخبگان و دانشجویان هستند که باید با تعصب و ایمان وارد صحنه شوند و از انقلاب و دستاورهای انقلاب دفاع کنند تا بتوانیم در این جنگ اراده ها، دشمن را شکست دهیم.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: جنگ اراده ها ناظر به نا امید کردن مردم است و امروز جامعه ما بیشتر از اینکه گرفتار مشکلات باشد درگیر جوسازی ها از مشکلات است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است