واردات کدام میوه‌ها آزاد است؟


واردات کدام میوه‌ها آزاد است؟

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی گفت:‌ اکنون در اوج فراوانی میوه هستیم و بعد از قیمت‌های نوبرانه با تولید انبوه میوه‌ها بازار آرام و باثباتی تجربه شده است و این روند تا انتهای فصل تابستان وجود دارد.

جی پلاس؛‌ اسدالله کارگر درباره قیمت میوه و سبزی در کشور اظهار کرد: قیمت‌ها در میوه سبزی شامل سه بخش نوبرانه، انبوه‌شدن و اتمام است که هر کدام دوره‌های زمانی خود را دارد و در برخی از میوه‌ها زمانی بسیار کوتاه است به طور مثال نوبرانه برخی از میوه‌ها تنها ۵ روز طول می‌کشد و میوه به تولید انبوه می‌رسد، با تولید انبوه قیمت به ثبات می‌رسد و در انتها با اتمام تولید میوه نوسان افزایشی در قیمت به وجود می‌اید که این اتفاق اکنون در میوه گیلاس قابل مشاهده است. قیمت نوبرانه بالا، افت قیمت، ثبات قیمت و افزایش قیمت همگی از ویژگی‌های قیمت‌گذاری در بازار میوه است.

وی افزود: خوشبختانه ایران کشوری چهارفصل است و به محض اینکه محصول دربخشی از کشور به اتمام می‌رسد از بخش دیگر کشور جایگزین می‌شود به همین دلیل کمبود یا افزایش قیمت مداومی در هیچ محصولی وجود ندارد. اکنون در اوج فراوانی میوه هستیم و بعد از قیمت‌های نوبرانه با تولید انبوه میوه‌ها بازار آرام و باثباتی تجربه شده است و این روند تا انتهای فصل تابستان وجود دارد.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی اظهار کرد: وفور و فراوانی میوه در همه جای کشور وجود دارد و نوسان اندک قیمتی هم در برخی از اقلام خیلی زود مرتفع شده است.

وی با اشاره به افزایش مازاد تولید در برخی از میوه‌ها مانند هندوانه، سیب زمینی و پیاز اظهار کرد: وقتی بازاری را در سطح شهر آرام می‌بینیم جای خوشحالی دارد و می‌توان این اطمینان را داشت که با قیمت مناسب در دسترس مردم قیمت قرار می‌گیرد اما تعادل در قیمت‌ها بسیار مهم است چون منافع هر دو بخش مصرف‌کننده و تولیدکننده باید در نظر گرفته شود.

کارگر عنوان کرد: وزارت جهادکشاورزی باید با برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت به گونه‌ای بخش تولید را مدیریت کند که کشاورزان نیز با زیان همراه نشوند. ارایه آمار مناسب از سطح زیر کشت محصولات درنقاط مختلف کشور و یا میزان صادرات آنها این وزارتخانه را در تحقق این هدف یاری می‌دهد.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی خاطرنشان کرد: اگرچه اولویت دسترسی آسان و قیمت مناسب برای مصرف‌کننده و مردم است اما کشاورز نیز نباید دچار زیان شود. اگر برنامه‌ریزی مناسب برای صادرات وجود داشته باشد حتی در فصل تولید هم می‌توان به صادرات اقدام کرد و نیازی به دپو و انبار کردن هم وجود نخواهد داشت.

کارگر با بیان اینکه ممکن است که برخی از فروشندگان میوه تخلف داشته باشند اما نظارت‌های قوی نیز ازسوی اتحادیه میوه و سبزی، اتاق اصناف، سازمان بازرسی و وزارت صمت وجود دارد اظهار کرد:‌ از تخلف درصد کمی از فروشندگان با نظارت‌های قوی جلوگیری می‌شود اما با اطمینان می‌گوئیم که ۹۸ درصد اعضا قیمت‌ها مصوب و مجاز را رعایت می‌کنند و اجازه نخواهیم دهیم که ابروی کاری بقیه اعضا تحت الشعاع آنها قرار گیرد و مکانیسم‌های قوی برای نظارت بر فعالیت این واحدها وجود دارد.

وی افزود: در صورت تخلف و گرانفروشی ابتدا با دو تذکر کتبی و شفاهی و پس از آن واحد متخلف با پلمپ مواجه خواهد شد.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی با اشاره به تلاش وزارت صمت برای ساماندهی بازار اظهار کرد:‌ اصناف تمامی دستورالعمل‌های قانونی را رعایت می‌کنند و قوانین مربوط بر واحدهای صنفی نیز ناظر بر فعالیت مناسبتر واحدها و دسترسی آسانتر مردم به قیمت و کیفیت مناسبتر میوه و سبزی است.

وی تاکید کرد: هیچ نیازی به واردات میوه و سبزی در کشور وجود ندارد و مازاد تولید هم وجود دارد. تنها سه یا چهار قلم موز، انبه، آناناس و نارگیل وارداتی هستند که مجوزهایی برای واردات آنها داده می‌شودوالبته قیمت‌گذاری آنها نیز جزو نرخ‌نامه اتحادیه میوه و سبزی هست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله جنگنده‌های اسرائیل به مسجدی در غزه/ تشدید عملیات در کرانه باختری